Έκθεση Ζωγραφικής του Νικόλα Σφήκα στο Διεθνές Τουρνουά Σκακιού «Ρέθυμνο 2009»
Μία σημαντική έκθεση ζωγραφικής θα φιλοξενηθεί από τις 12 έως τις 19 Ιουλίου 2009 στο Σπίτι του Πολιτισμού.
Ο λόγος για την ατομική έκθεση του ζωγράφου και σκακιστή Νικόλα Σφήκα με θέμα τους σκακιστές, που θα αποτελέσει μέρος των πολιτιστικών δραστηριοτήτων του Διεθνούς Τουρνουά Σκακιού «Ρέθυμνο 2009» που διοργανώνει ο Δημοτικός Αθλητικός Οργανισμός Ρεθύμνου σε συνεργασία με τον Σκακιστικό Όμιλο Ρέθυμνου και τη συνδιοργάνωση της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Ρεθύμνου, του Επιμελητηρίου Ρεθύμνου και της Τοπικής Ένωσης Δήμων και Κοινοτήτων Νομού Ρεθύμνου.
Το Διεθνές Τουρνουά Σκακιού «Ρεθυμνο 2009» θα διεξαχθεί στο Σπίτι του Πολιτισμού και στην Αίθουσα της Περιηγητικής Λέσχης από τις 12 έως τις 19 Ιουλίου.
Τα εγκαίνια της έκθεσης θα πραγματοποιηθούν στο Σπίτι του Πολιτισμού την Κυριακή 12 Ιουλίου στις 8.00 μ.μ.
Κριτικό σημείωμα του Νίκου Σφήκα
Στη ζωγραφική του Ν. Σφήκα το σκάκι δεν εκλαμβάνεται ως απλό ψυχαγωγικό παιγνίδι, αλλά ενδύεται τις μεταφυσικές του αποχρώσεις και βιώνεται ως χώρος συνεχούς δράσης και παραγωγής ενέργειας, που εκλύεται από τους παίκτες, αντανακλώντας τις ψυχοπνευματικές διεργασίες που τους συγκλονίζουν εσωτερικά. Σκακιστές και σκακιέρες ενώνονται μεταξύ τους καθώς τα άκρα των σκακιστών «γειώνονται» με τα σκακιστικό τραπέζι και οι ίδιοι όχι μόνο εναποθέτουν, αλλά και αντλούν από αυτό δύναμη και ενέργεια, που μετουσιώνεται σε χρώμα, επιβεβαιώνοντας έτσι εικαστικά την αμφίδρομη σχέση ανάμεσα στον άβακα του σκακιού και τους χρήστες του που μοιάζουν να δονούνται από την ίδια ζωοποιό ύλη.
Έτσι, στους «Σκακιστές» από τον κεντρικό πυρήνα των παικτών και του τραπεζικού-σκακιέρας, που όχι σπάνια αποδίδονται με τολμηρές αφαιρετικές συνθέσεις, εκπέμπονται κυκλικοί χρωματικοί παλμοί, που δονούν και τον γύρω χώρο, απηχώντας την ένταση και την απεκλυόμενη ενέργεια του κεντρικού μοτίβου του πίνακα.
Οι παίκτες γίνονται παλλόμενο χρώμα και, υπηρετώντας αμφότεροι το παιχνίδι ως έκφραση υψηλών διανοητικών συλλήψεων, συμπαίκτες μάλλον και πνευματικοί συνεργάτες παρά αντίπαλοι. Συχνά μάλιστα εγγράφονται κι οι ίδιοι μέσα σε ένα παλλόμενο τετράγωνο-πλαίσιο, υπόμνηση ενός ακόμη σκακιστικού τετραγώνου, που όπως όλα τα τετράγωνα στην σκακιέρα του Ν. Σφήκα, σφύζει από ζωή και χρώμα και ακτινοβολεί προς τους θεατές.
Αυλωνίτου Χαρά
Ιστορικός Τέχνης
Βιογραφικό σημείωμα του Νίκου Σφήκα
Σπούδασε στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών του Πανεπιστημίου Helwan Καϊρου. Εκπόνησε τη διδακτορική διατριβή στη Σχολή Καλών Τεχνών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.
Το 1982 πήρε το Α? βραβείο ζωγραφικής στο Πανεπιστήμιο Helwan, το 1983 χρηματικό έπαθλο από το Παναιγυπτιακό Διαγωνισμό Τέχνης και το 1985 τιμητικό έπαινο από τη Σχολή Καλών Τεχνών για τη σειρά των έργων που παρουσίασε στην ομαδική έκθεση με τίτλο Η Ξηρασία της Αφρικής.
Το 1994 Εξέδωσε το λεύκωμα Ρέτρο-σαχ όπου αναπτύσσει μια θεωρία για τη μεταφυσική διάσταση ζωγραφικής και σκακιού βασισμένη στη χωροχρονική εξέλιξη της κίνησης στη σκακιέρα.
Το 2000 ο Σύλλογος Ελλήνων Λογοτεχνών τον τίμησε με την περγαμηνή Τιμής Ένεκεν για την «ουσιαστική συμμετοχή του στην ανύψωση και καλλιέργεια του σύγχρονου Ελληνικού Πολιτισμού».
Το 2006 τον τίμησε ο Δήμος Θεσσαλονίκης με το μετάλλιο του Δήμου για τη συνεισφορά του στην τέχνη του σκακιού και ο Σύλλογος Απόδημου Ελληνικού Πολιτισμού Κ. Π. Καβάφης για το εικαστικό έργο του και την συμμετοχή του στην Πολυεκδήλωση «Εκόμισα εις την Τέχνη».
Έλαβε μέρος σε 20 ατομικές εκθέσεις και πολλές ομαδικές.