Δημοσκόπηση του Επιμελητηρίου Ρεθύμνου για τον Τουρισμό
- ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΔΗΜΟΣΚΟΠΗΣΗΣ ΤΟΥ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΡΕΘΥΜΝΗΣ ΠΕΡΙ ΑΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ ΤΡΕΧΟΥΣΑΣ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗΣ ΠΕΡΙΟΔΟΥ 2010
18/11/10
Το Επιμελητήριο Ρεθύμνης, στην προσπάθεια καταγραφής των προβλημάτων της επιχειρηματικότητας του Νομού, πραγματοποίησε στο διάστημα από 7 μέχρι 31 Οκτωβρίου τρέχ. έτους ηλεκτρονική δημοσκόπηση για τον απολογισμό της τουριστικής περιόδου 2010.
Η αναλυτική παρουσίαση των αποτελεσμάτων σε κάθε μια από τις ερωτήσεις που υποβλήθηκαν, έχουν ως εξής:
1η ΕΡΩΤΗΣΗ:
Ο τουρισμός θεωρείται από πολλούς η βαριά βιομηχανία του Νομού μας. Ήδη βρισκόμαστε στο τέλος της φετινής τουριστικής περιόδου. Τα έσοδά σας από τον τουρισμό φέτος, σε σύγκριση με πέρυσι, ήταν:
Τα ίδια. |
18.8% |
Περισσότερα, περίπου κατά 10%. |
10.4% |
Περισσότερα, περίπου πάνω από 20%. |
6.3% |
Λιγότερα, περίπου κατά 10%. |
22.9% |
Λιγότερα, περίπου πάνω από 20%. |
41.7% |
Το πλέον σημαντικό εύρημα των απαντήσεων στην ερώτηση αυτή είναι ότι περισσότερες από έξι στις δέκα επιχειρήσεις κατέγραψαν μείωση, μικρή ή μεγάλη των εσόδων τους κατά την τουριστική περίοδο που μόλις διανύσαμε.
Σε ένα ποσοστό περίπου 19% των επιχειρήσεων τα έσοδα παρέμεναν τα ίδια με τα περσινά επίπεδα.
Υπήρξε πάντως ένα αξιοσημείωτο ποσοστό επιχειρήσεων οι οποίες παρουσίασαν αύξηση των εσόδων τους.
2η ΕΡΩΤΗΣΗ:
Αν έχετε απαντήσει στην προηγούμενη ερώτηση ότι τα έσοδα της επιχείρησής σας από τον τουρισμό αυξήθηκαν φέτος, που αποδίδετε κυρίως τη αύξηση των εσόδων σας;
Στον εκσυγχρονισμό της επιχείρησής μου |
61.5% |
Στην συμπίεση των τιμών των προσφερομένων προϊόντων και υπηρεσιών μου |
15.4% |
Στη διαφήμιση και προβολή της επιχείρησής μου |
7.7% |
Άλλο: |
15.4% |
Με τις απαντήσεις τους στην ερώτηση αυτή, οι επιχειρηματίες αποδίδουν την αύξηση των εσόδων τους στις δικές τους δυνάμεις. Συγκεκριμένα, περίπου το 62% αποδίδει την αύξηση των εσόδων του στον εκσυγχρονισμό της επιχείρησης τους.
3η ΕΡΩΤΗΣΗ:
Αν έχετε απαντήσει στην πρώτη ερώτηση ότι τα έσοδα της επιχείρησής σας μειώθηκαν φέτος, σε ποιες αιτίες αποδίδετε κυρίως τη μείωση των εσόδων σας; (Επιλέξτε μέχρι δυο απαντήσεις).
Στη έλλειψη ανταγωνιστικότητας της επιχείρησής μου |
3.1% |
Στον υπερεπαγγελματισμό. |
18.8% |
Στην αύξηση των συντελεστών Φ.Π.Α. |
40.6% |
Στην ελλιπή τουριστική προβολή της χώρας μας από τον ΕΟΤ. |
28.1% |
Στην ελλιπή τουριστική προβολή του Νομού μας. |
31.3% |
Στην έλλειψη βασικών υποδομών του Νομού μας. |
40.6% |
Στις απεργίες. |
25.0% |
Στη διεθνή οικονομική κρίση. |
53.1% |
Στη δυσφήμιση της χώρας μας λόγω των δημοσιονομικών της προβλημάτων. |
40.6% |
Στη μείωση του εσωτερικού τουρισμού λόγω της οικονομικής και δημοσιονομικής κρίσης. |
31.3% |
Στην έλλειψη καθημερινής ακτοπλοϊκής σύνδεσης με το λιμάνι του Πειραιά. |
53.1% |
Άλλο (προσδιορίστε): |
3.1% |
Σύμφωνα με τις απαντήσεις που δόθηκαν, η συντριπτική πλειοψηφία των επιχειρήσεων αποδίδει τη μείωση των εσόδων της στη διεθνή οικονομική κρίση αλλά και στην έλλειψη καθημερινής ακτοπλοϊκής σύνδεσης με το λιμάνι του Πειραιά (ποσοστό 53,1%) και ελάχιστα (ποσοστό 3,1%) στη έλλειψη ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων του.
4η ΕΡΩΤΗΣΗ:
Με βάση τα φετινά σας έσοδα από τον τουρισμό, η επιχείρησή σας παρουσιάζει πρόβλημα βιωσιμότητας;
Όχι, δεν παρουσιάζει κανένα πρόβλημα. |
12.5% |
Όχι, απλά δεν πραγματοποίησε τα αναμενόμενα έσοδα. |
18.8% |
Ναι, αλλά πολύ μικρό πρόβλημα. |
33.3% |
Ναι, μεγάλο πρόβλημα. |
18.8% |
Ναι, πάρα πολύ μεγάλο πρόβλημα με ενδεχόμενο τη διακοπή της λειτουργίας της |
16.7% |
Οι απαντήσεις που δόθηκαν είναι σχεδόν ισομερώς μοιρασμένες μεταξύ των επιχειρήσεων που δεν αντιμετωπίζουν πρόβλημα βιωσιμότητας και εκείνων που αντιμετωπίζουν μικρό πρόβλημα ή και σοβαρό πρόβλημα βιωσιμότητας που θα μπορούσε να τις οδηγήσει ακόμη και σε διακοπή λειτουργίας τους. Είναι πάντως ανησυχητικό το γεγονός ότι περίπου μία στις τρεις τουριστικές επιχειρήσεις που συμμετείχαν θεωρούν ότι τα φετινά τους οικονομικά τους αποτελέσματα είναι δυνατόν να τις οδηγήσουν ακόμα και σε ενδεχόμενη διακοπή της λειτουργίας της.
5η ΕΡΩΤΗΣΗ:
Πιστεύετε ότι η διαφημιστική προβολή του Νομού μας που πραγματοποιείται από τη Νομαρχιακή Επιτροπή Τουριστικής Προβολής ήταν:
Ικανοποιητική, σε σύγκριση με τους διαθέσιμους οικονομικούς πόρους. |
18.2% |
Καλή, σε σύγκριση με τους διαθέσιμους οικονομικούς πόρους. |
15.9% |
Πολύ καλή, σε σύγκριση με τους διαθέσιμους οικονομικούς πόρους. |
4.5% |
Ελλιπής, σε σύγκριση με τους διαθέσιμους πόρους. |
38.6% |
Απαράδεκτη, σε σύγκριση με τους διαθέσιμους οικονομικούς πόρους. |
22.7% |
Σύμφωνα με τις απαντήσεις που δόθηκαν, η διαφημιστική προβολή του Νομού μας, που πραγματοποιείται από τη Νομαρχιακή Επιτροπή Τουριστικής Προβολής του Ν. Ρεθύμνης αξιολογείται γενικά με αρνητικό πρόσημο.
6η ΕΡΩΤΗΣΗ:
Που πιστεύετε ότι θα πρέπει να εστιαστεί κυρίως η διαφημιστική προβολή του Νομού μας που πραγματοποιεί η Νομαρχιακή Επιτροπή Τουριστικής Προβολής;
Στις αγορές του εξωτερικού. |
58.3% |
Στον εσωτερικό τουρισμό. |
12.5% |
Στο μαθητικό τουρισμό. |
0.0% |
Στις εναλλακτικές μορφές τουρισμού. |
22.9% |
Άλλο |
6.3% |
Περίπου έξι στους δέκα επιχειρηματίες πιστεύουν ότι οι δράσεις προβολής θα πρέπει να εστιαστούν πρώτιστα στις αγορές του εξωτερικού. Άξιο προσοχής είναι επίσης και το γεγονός ότι η εστίαση της διαφημιστικής προσβολής στον μαθητικό τουρισμό συγκεντρώνει ποσοστό 0%.
7η ΕΡΩΤΗΣΗ:
Για την καλύτερη προβολή του Νομού μας, πιστεύετε ότι είναι δίκαιο η επιχείρησή σας να συμμετέχει στα έξοδα τουριστικής προβολής του;
Όχι. |
34.8% |
Ναι, αλλά με συμβολικό ποσό. |
45.7% |
Ναι, με αναλογικό ποσό επί του τζίρου της. |
19.6% |
Ένα σημαντικό ποσοστό των επιχειρήσεων είναι διατεθειμένο να συμμετάσχει στα έξοδα τουριστικής προβολής του Ρεθύμνου, έστω και με κάποιο συμβολικό ποσό (65%), ενώ αντίθετα αρνητικό σε οποιαδήποτε σχετική επιβάρυνσή του εμφανίζεται ποσοστό 35% των ερωτηθέντων.
8η ΕΡΩΤΗΣΗ:
Εφόσον υπάρξει δυνατότητα επιμήκυνσης της τουριστικής περιόδου σε δωδεκάμηνη βάση με την ανάπτυξη εναλλακτικών μορφών τουρισμού, η επιχείρησή σας θα θέλετε να λειτουργεί όλο το έτος;
Βεβαίως, εφόσον στους χειμερινούς μήνες υπήρχε ικανοποιητικό εισόδημα. |
97.9% |
Όχι, οι έντονοι ρυθμοί εργασίας, λόγω του αντικείμενου της δραστηριότητάς μας δεν επιτρέπουν τη λειτουργία της δε δωδεκάμηνη βάση. |
2.1% |
Όχι, υπάρχει έλλειψη προθυμίας του προσωπικού μας να εργαστεί σε δωδεκάμηνη βάση. |
0.0% |
Οι επιχειρηματίες του τουρισμού στο Ν. Ρεθύμνης είναι πρόθυμοι να λειτουργήσουν τις επιχειρήσεις τους σε δωδεκάμηνη βάση (ποσοστό της τάξης του 98%), εφόσον βέβαια θα πρέκυπτε ικανοποιητικό εισόδημα.
9η ΕΡΩΤΗΣΗ:
Ποιες είναι οι προβλέψεις σας για την επόμενη τουριστική περίοδο;
Θα είναι καλύτερη, τα δύσκολα έχουν περάσει. |
10.6% |
Θα είναι στα ίδια επίπεδα. |
55.3% |
Θα είναι χειρότερη. |
34.0% |
Η πλειοψηφία των επιχειρηματιών (ποσοστό 55,3%) προβλέπει ότι η επόμενη τουριστική περίοδος θα κυμανθεί στα ίδια φετινά.
10η ΕΡΩΤΗΣΗ:
Ποια μέτρα προτείνετε για την αύξηση της ανταγωνιστικότητας της χώρας μας ως τουριστικός προορισμός; (Επιλέξτε μέχρι δυο απαντήσεις).
Παροχή κινήτρων για τον εκσυγχρονισμό των τουριστικών επιχειρήσεων. |
35.4% |
Συμπίεση περιθωρίων κέρδους τουριστικών επιχειρήσεων. |
4.2% |
Μείωση των συντελεστών Φ.Π.Α., φορολογίας εισοδήματος, δημοτικών και άλλων τελών. |
58.3% |
Ανάπτυξη εναλλακτικών μορφών τουρισμού. |
41.7% |
Αποτελεσματικότερη και πληρέστερη διαφημιστική προβολή του N. Ρεθύμνης |
52.1% |
Δημιουργία Υπουργείου Τουρισμού. |
27.1% |
Η μείωση των συντελεστών του Φ.Π.Α., της φορολογίας εισοδήματος, αλλά και των δημοτικών και άλλων τελών βρίσκονται πρώτα στην ιεράρχηση σπουδαιότητας για την αύξηση της ανταγωνιστικότητας της χώρας μας ως τουριστικός προορισμός.
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ
Το περίγραμμα της μέσης Ρεθεμνιώτικης τουριστικής επιχείρησης, σύμφωνα με τις απαντήσεις που δόθηκαν στη παρούσα δημοσκόπηση, μπορούμε να πούμε ότι, σε γενικές γραμμές, είναι το εξής:
Ι. Τα έσοδα της επιχείρησης, στην πλειονότητα του δείγματος, έχουν επηρεαστεί σαφώς αρνητικά στη διάρκεια της φετινής τουριστικής περιόδου. Όμως, η μείωση των εσόδων, στην πλειονότητα πάντα του δείγματος, δεν είναι τέτοιου μεγέθους, ώστε να απειλεί τη βιωσιμότητα της επιχείρησης.
ΙΙ. Ο μέσος επιχειρηματίας πιστεύει ότι η παρούσα δυσχερής κατάσταση του Ρεθεμνιώτικου τουρισμού οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στη δυσμενή διεθνή οικονομική συγκυρία, σε στρεβλώσεις που προκαλούνται από κεντρικές πολιτικές επιλογές, αλλά και την έλλειψη καθημερινής ακτοπλοϊκής σύνδεσης του Ρεθύμνου με το λιμάνι του Πειραιά.
ΙΙΙ. Παράλληλα, όμως, ένα αρκετά σημαντικό ποσοστό επιχειρήσεων είτε έχει διατηρήσει, είτε ακόμα και αυξήσει τα έσοδά του σε σύγκριση με την περσινή τουριστική περίοδο.
IV. Οι επιχειρηματίες που είτε διατήρησαν είτε αύξησαν τα έσοδά τους αποδίδουν το γεγονός αυτό σε δικές τους ενέργειες, όπως στον εκσυγχρονισμό της επιχείρησης ή τη συμπίεση τιμών προσφερομένων προϊόντων και υπηρεσιών.
V. Ο επιχειρηματίας ανησυχεί για την πορεία του τουρισμού στο Νομό μας.
VΙ. Ο επιχειρηματίας ενδιαφέρεται σε πολύ μεγάλο βαθμό τόσο για την ανάπτυξη των εναλλακτικών μορφών τουρισμού, όσο και την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου.
VΙΙ. Ο επιχειρηματίας αναμένει αποτελεσματικότερους τρόπους τουριστικής προβολής του Νομού μας από τη Νομαρχιακή Επιτροπή Τουριστικής Προβολής.
VΙΙΙ. Ο επιχειρηματίας πιστεύει ότι το κέντρο βάρους της τουριστικής προβολής του Νομού θα πρέπει να εστιαστεί κυρίως στις αγορές του εξωτερικού, δευτερευόντως στον εναλλακτικό ή στον εσωτερικό τουρισμό. Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι η προσέλκυση μαθητικού τουρισμού συγκεντρώνει ποσοστό 0%.
ΙΧ. Ο επιχειρηματίας θεωρεί ως απόλυτα αναγκαία μέτρα βελτίωσης της ανταγωνιστικότητας του τουριστικού προϊόντος της χώρας μας τη μείωση των συντελεστών Φ.Π.Α., φορολογίας εισοδήματος, δημοτικών και άλλων τελών.
Τελειώνοντας, διευκρινίζουμε ότι οι ηλεκτρονικές δημοσκοπήσεις του Επιμελητηρίου Ρεθύμνης σε καμιά περίπτωση δεν αποτελούν επιστημονικές έρευνες. Αποτελούν απλά βήμα κατάθεσης απόψεων της επιχειρηματικής κοινότητας για μια σειρά από σημαντικά θέματα με στόχο την εξαγωγή χρήσιμων συμπερασμάτων για τη Ρεθεμνιώτικη επιχειρηματικότητα και τα προβλήματα που αυτή αντιμετωπίζει.