ΛΙΜΑΝΙ ΣΑΝΤΟΡΙΝΗΣ … ΕΙΚΟΝΕΣ ΝΤΡΟΠΗΣ
- Αποκλειστικό ρεπορτάζ στο λιμάνι του Νο1 Ελληνικού τουριστικού προορισμού.
- Ο «καθρέπτης» της τουριστικής Ελλάδας σε αποσύνθεση.
του Βασίλη Κασιμάτη
Όταν γίνεται λόγος για την Σαντορίνη, δεν μιλάμε απλά για ένα όμορφο αιγαιοπελαγίτικο νησί, αλλά:
- Στην λίστα των 5 καλύτερων τουριστικών προορισμών του πλανήτη την τελευταία δεκαετία.
- Μεγαλύτερο κατ αναλογία τουριστικό έσοδο της χώρας.
- Στην λίστα των 3 δημοφιλέστερων βιομηχανιών γάμου στον πλανήτη.
- Πρώτος τουριστικός Ελληνικός προορισμός.
- Στην Google πληκτρολογώντας «Ελλάδα» εμφανίζονται κυρίαρχα οι εικόνες της Σαντορίνης.
Στην θέα των παραπάνω, θα περίμενε κανείς ότι αυτό το τουριστικό διαμάντι θα αντιμετωπιζόταν από την πολιτεία με την ύψιστη σοβαρότητα. Εντούτοις η Σαντορίνη (λόγω και της απαράδεκτης δημοτικής αρχής!) λειτουργεί στον «αυτόματο», αφού οι υποδομές σε σχέση με την ανάπτυξη του τουριστικού επιχειρήν, βρίσκονται σε εντελώς άθλια κατάσταση, ευθύνη της κρατικής αναλγησίας, ευθύνη της ξεδιάντροπης πολιτειακής αντιμετώπισης του ΣΥΡΙΖΑ, σε συνδυασμό με την πέρα για πέρα ανύπαρκτη δημοτική αρχή.
Ο λόγος σήμερα – εβδομάδα έναρξης της κυρίως τουριστικής περιόδου – για την μια εκ των δύο πυλών εισόδου της Σαντορίνης, το λιμάνι της. Για την έτερη πύλη, το άθλιο πλέον αεροδρόμιο… ελέω της Γερμανικής FRAPORT, θα ασχοληθούμε σε επόμενο ρεπορτάζ!
Πολλά έχουν γραφτεί τα τελευταία χρόνια για την ακαταλληλότητα του λιμανιού αυτού, όμως η κατάσταση πλέον έχει ξεφύγει πέρα από κάθε έλεγχο. Από το τομέα της ασφάλειας των επιβατών έως την ανομία και την αναρχία που επικρατεί εντός κι εκτός της λιμενικής ζώνης.
Καταρχήν να εξάρουμε το έργο της Λιμενικής Αρχής Σαντορίνης, τα στελέχη της οποίας καθημερινά «υπερβάλλουν εαυτόν», προσπαθώντας με τιτάνιες προσπάθειες να επιχειρήσουν το αδύνατο, αφού η υποστελέχωση του οικείου λιμεναρχείου βρίσκεται σε επίπεδα αποστέωσης.
Τι κι αν έχουν γίνει αμέτρητες αναφορές για την μη κάλυψη των οργανικών θέσεων, τι κι αν οι εισηγήσεις προς το αρμόδιο υπουργείο ναυτιλίας – για την αριθμητική στελέχωση – ξεπερνούν το ύψος του Ολύμπου…
Στο υπουργείο Ναυτιλίας, ο κ. Κουρουμπλής αρκείται να ενδιαφέρεται μόνο για τα έσοδα, αδιαφορώντας επιδεικτικά για την ανθρώπινη ζωή και βέβαια για την προάσπιση του τουριστικού μας προϊόντος.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που προκύπτουν από το την έρευνα μας, στο λιμεναρχείο Θήρας (Σαντορίνης) αντιστοιχούν 35 οργανικές θέσεις, εντούτοις υπάρχουν μόνο 29 αξιωματικοί & υπαξιωματικοί, οι 8 εκ των οποίων βρίσκονται σε αργίες, άδειες, κλπ.
Συνεπώς, ένα τέτοιο λιμεναρχείο κι ενώ θα περίμενε κανείς από τη πολιτεία να παρείχε ακόμα και επιπλέον άτομα από το οργανόγραμμα (πλέον δηλαδή των 35 ατόμων), στην ουσία επιχειρεί με σχεδόν 20 (όλα κι όλα) στελέχη.
Και το έργο… αδύνατο! Κι εσείς κε υπουργέ… ως εθνοπατέρας οφείλετε να φροντίσετε για την ασφάλεια των «παιδιών» σας, ως ένας πατέρας φροντίζει τα δικά του παιδιά και όταν αυτό δεν το πράττει σωστά, ενίοτε βρίσκεται αντιμέτωπος ακόμα και με την δικαιοσύνη! Και ο νοών νοείτω… κε υπουργέ!
Επί του πρακτέου.
Το λιμάνι της Σαντορίνης έχει κυριολεκτικά διαλύσει, αφού οι δύο εκ των τεσσάρων προβλητών πρόσδεσης των πλοίων, έχουν σχεδόν γκρεμιστεί από τις κακοκαιρίες. Επομένως η πρόσδεση των πλοίων γίνεται με τον μέγιστο βαθμό επικινδυνότητας – μόνο από 2 προβλήτες – κι ενώ η τουριστική κίνηση είναι σε υπερμεγέθη. Κι αφού όλα αυτά συμβαίνουν, φέτος δρομολογήθηκαν από το υπουργείο επιπλέον 5 νέα πλοία, (εξυπηρετώντας τους εφοπλιστές), όπου η συνάθροιση των θα προκαλέσει αφάνταστα προβλήματα στα ανύπαρκτα λόγω υποστελέχωσης, χέρια της λιμενικής αστυνομίας.
Κι αυτά όλα για την … ασφάλεια. Γιατί το άλλο μείζον πρόβλημα που υφίσταται, είναι η εικόνα του λιμανιού στα μάτια των τουριστών/επισκεπτών. Εικόνα ντροπής και μόνο, είναι ο επιεικής χαρακτήρας που δυνάμεθα να αποδώσουμε έπειτα από το ρεπορτάζ που διενεργήσαμε.
Με τους λιμενικούς αστυνομικούς να τρέχουν (σαν τον Θανάση Βέγγο σε Ελληνική ταινία) από πλοίο σε πλοίο, η ανομία πίσω από αυτούς οργιάζει, καθώς οι λιμενικοί αστυνομικοί δεν προλαβαίνουν επ ουδενί λόγω να καταστείλουν τα φαινόμενα της παραβατικότητας, αφού προτεραιότητα έχει η ασφαλής πρόσδεση των πλοίων στο ήδη «τραυματισμένο» λιμάνι και η ασφάλεια των επιβατών.
Αποτέλεσμα: Άγρα πελατείας, κλοπή μεταφορικού έργου, παράνομη στάση & στάθμευση των εταιριών rent a car, αισχροκέρδεια, τραμπουκισμοί μεταξύ ντόπιων επιχειρηματιών, είναι λίγα από τα σημεία της καθημερινής παραβατικότητας.
Καταγράψαμε εικόνες των υπαλλήλων τουριστικών γραφείων, να καταπατούν τις υφιστάμενες οριοθετημένες (κίτρινες γραμμές) ζώνες και να εισβάλουν στο κοινό τη στιγμή της αποβίβασης των επιβατών και κυριολεκτικά τραβώντας τους από τα ενδύματά τους και ενίοτε σκίζοντάς τους τα, να προσπαθούν να τους πουλήσουν ακόμα και παράνομες υπηρεσίες μεταφοράς προς τα ξενοδοχεία, υπηρεσίες ποινικά κολάσιμες. Και όταν ο ένας υπάλληλος καταφέρει να «αρπάξει τον πελάτη», ο διπλανός να πέφτει πάνω του και να τσακώνεται να τον πάρει εκείνος, ως τα όρνια παλεύουν λυσσαλέα πάνω από τα κουφάρια. Τριτοκοσμικές εικόνες που σε καμία περίπτωση δεν θα έπρεπε να υπάρχουν στην κοσμοπολίτικη Σαντορίνη.
Και παρότι το λιμεναρχείο επιβάλλει όταν μπορεί αρκετά διοικητικά προστύμματα, αυτά προφανώς και δεν είναι αρκετά αφού ο τζίρος της ανομίας υπερβαίνει κατά πολύ το ύψος των προστυμμάτων.
Κι αυτά ενώ διαφεύγουν από … τα μάτια του υπουργού κ. Κουρουμπλή, δεν διαφεύγουν όμως από τα μάτια των τουριστών που κατά την άφιξή τους στο νησί, σιχτιρίζουν την ώρα και τη στιγμή που πάτησαν το πόδι τους εκεί, αποκτώντας χείριστη ιδέα, ως πρώτη τους εικόνα στη Σαντορίνη, τον κατά τα άλλα παγκοσμίου φήμης αυτόν προορισμό. Και η δεινή πραγματικότητα απεικονίζεται ευκρινώς στο στοιχείο που αναφέρει ότι ο καλύτερος Ελληνικός τουριστικός προορισμός μας έχει κατεβάσει τον πήχη στο 5% της τουριστικής επαναληψιμότητας.
Κοντολογίς, κι ενώ η Σαντορίνη αποτελεί το όνειρο εκατομμυρίων ανθρώπων, δυστυχώς όταν έρχονται, δεν ξανάρχονται. Και σε αυτό κε Κουρουμπλή έχετε μέγιστη ευθύνη καθώς τα προαναφερόμενα προβλήματα ημερολογιακά ξεκινούν από τον Φεβρουάριο του 2015, όταν η κυβέρνησή σας δηλαδή, ανέλαβε την εξουσία.
Το παζλ της ντροπής έρχεται να συμπληρώσει και ο δρόμος που ενώνει συγκοινωνιακά το λιμάνι με το υπόλοιπο νησί και ο οποίος κυριολεκτικά είναι «σκαρφαλωμένος» στα γκρεμνά της καλντέρας. Μια ατελείωτη στενή ανηφόρα (πολύ μεγάλης κλίσης) για να φύγουν τα οχήματα κάθε είδους από το λιμάνι, όπου για μια χιλιομετρική απόσταση ολίγων λεπτών απαιτείται ακόμα και μιάμιση ώρα. Τοσούτον μάλλον που ο στενός αυτός δρόμος κι εκτός της «απείρου κάλλους» ταλαιπωρίας, συνδράμει καταλυτικά και στο φόβο των διερχόμενων, αφού η προσπάθεια απεγκλωβισμού των οχημάτων από εκεί, γίνεται πολλές φορές με μεγάλη επικινδυνότητα, ειδικότερα στις στενές «φουρκέτες» και όταν στρίβουν οι μεγάλες νταλίκες και τα τεράστια τουριστικά πούλμαν. Έχει μάλιστα υιοθετηθεί στο σύστημα ανάποδης προσπέλασης, ώστε να χωρούν στις κλειστές αυτές στροφές τα βαρέα οχήματα με τον κίνδυνο να καραδοκεί στα γκρεμνά όπως τονίσαμε, της καλντέρας.
Εισήγηση προς των υπουργό ναυτιλίας κ. Κουρουμπλή.
Και επειδή το ύφος των ρεπορτάζ μας ουδέποτε ενέχει το στίγμα στείρας αντιπολίτευσης και παγίως συνοδεύεται με προτάσεις για την επίλυση των προβλημάτων, εισηγούμαστε:
- Την άμεση στελέχωση – τουλάχιστον – των 38 οργανικών θέσεων του Λιμεναρχείου.
- Την άμεση αποκατάσταση των 2 προβλητών, καθώς τα κονδύλια έχουν και εγκριθεί!
- Την άμεση πάταξη της ανομίας εντός κι εκτός της λιμενικής ζώνης, μέσω της επιβολής περισσότερων και αυστηρότερων διοικητικών προστίμων, για όσους επιχειρηματίες ντροπιάζουν – μέσω της παραβατικότητας – το τουριστικό μας προϊόν.
Κλείνοντας, να αποδώσουμε τα εύσημα στον Λιμενάρχη Σαντορίνης Π.Βαρελά και τους αξιωματικούς του, οι οποίοι με «κομμένα» από το αρμόδιο υπουργείο χέρια, δρουν ως υπεράνθρωποι.
Τέλος, αξίζει να αναφέρουμε ότι το φυσικό κάλλος της Σαντορίνης είναι αυτό που τελικά αποζημιώνει τους τουρίστες/επισκέπτες κι έτσι διασώζεται ακόμα εν μέρει η εν γένει τουριστική μας κληρονομιά. Όμως… για πόσο ακόμα; Τα προαναφερθέντα μετρικά στοιχεία μιλούν από μόνα τους, σκιαγραφώντας το χρονικό της ολίσθησης.