free@agorapress.gr

Επικοινωνήστε μαζί μας

22860 83756

Τηλεφωνήστε μας

Μας αποχαιρετά η Κρουαζιέρα. Ουδέν κακόν αμιγές καλού!

Facebook
Twitter
LinkedIn
Reddit
Telegram
Email
Χρόνος Ανάγνωσης: 5 λεπτά

Μας αποχαιρετά η Κρουαζιέρα. Ουδέν κακόν αμιγές καλού!

Ένα total reset θα έκανε καλό στη Σαντορίνη

 

του Βασίλη Κασιμάτη

Η μία μετά την άλλη, οι μεγάλες εταιρείες κρουαζιέρας αναβάλλουν για πολλοστή φορά την ημερομηνία επανέναρξης των ταξιδιών τους καθώς καθίσταται σαφές ότι ο κλάδος ψυχορραγεί χτυπημένος από την πανδημία. Για την Σαντορίνη η Celestyal Cruises ανακοίνωσε την παράταση της αναστολής των δραστηριοτήτων της έως και το τέλος Ιουλίου, λόγω αφενός των ταξιδιωτικών οδηγιών και αφετέρου λόγω και της αδυναμίας προσεγγίσεων κλειστών λιμανιών. Παρεμφερείς ανακοινώσεις από τις περισσότερες εταιρίες του κλάδου επίσης στα όσα αφορούν το νησί. Αν και κάποιες εξ αυτών δηλώνουν επανέναρξη από τις αρχές Αυγούστου, είναι αμφίβολο αν αυτό μπορεί να συμβεί, τόσο επειδή η πανδημία είναι ακόμη σε πλήρη εξέλιξη σε πολλά μέρη του πλανήτη, όσο και επειδή η ζήτηση για ταξίδια με κρουαζιερόπλοια –και μάλιστα με πρωτόκολλα που θυμίζουν νοσοκομεία και όχι ταξίδια αναψυχής– είναι πρακτικά ανύπαρκτη.

Σε αυτό το περιβάλλον είναι πολύ πιθανόν να μην επιτραπούν φέτος κρουαζιέρες στην Ελλάδα, αναφέρουν πηγές του υπουργείου Ναυτιλίας. Από την πλευρά τους, μέλη της επιτροπής εμπειρογνωμόνων του υπουργείου Υγείας και στελέχη του ΕΟΔΥ χαρακτηρίζουν πρώιμη τη συζήτηση για το τι θα συμβεί το φετινό καλοκαίρι με τις κρουαζιέρες. Άλλωστε, τα κρουαζιερόπλοια, όπως αποδείχθηκε σε πολλαπλές περιπτώσεις και από την πανδημία του κορωνοϊού, συγκαταλέγονται στις λεγόμενες εστίες υπερμετάδοσης, αφού είναι κλειστοί χώροι (κλωβοί) με συγκεκριμένο πληθυσμό, όπου εύκολα μπορεί να μεταδοθεί η νόσος, εξηγούν.

Αυτά βέβαια συνθέτουν την δραματική εικόνα του κλάδου της κρουαζιέρας με θύματα δεκάδες επιχειρήσεις ξεκινώντας από Καλντέρα των Φηρών και επεκτείνοντας σε όλο το φάσμα των τουριστικών επιχειρήσεων που ασχολούνται με αυτή τη θεματική μορφή τουρισμού.
Λάντζες μεταφοράς επιβατών, καταστήματα στο κεντρικό δρόμο των Φηρών, εταιρίας μεταφοράς επιβατών (πούλμαν) είναι οι 3 βασικές κατηγορίες που θίγονται από αυτή τη πρωτοφανή για τα χρονικά καταστροφή.
Στον αντίποδα, εδώ και χρόνια αυτές οι επιχειρήσεις και κυρίως τα καταστήματα, κραυγάζουν για τη κατακρήμνιση του ποιοτικού επιπέδου της κρουαζιέρας γενικότερα όπως αυτή αποτυπώνεται στην εισοδηματική κατηγορία των επιβατών.
«Με εισιτήριο 700 ευρώ για μια 7μερη κρουαζιέρα ανά άτομο all inclusive (βραχιολάκι), τι περιμένετε να ξοδέψουν στο νησί; Πέραν της εκδρομής που έχουν φτηνο-προπληρώσει, ούτε για ένα μπουκάλι νερό δεν έχουν να ξοδέψουν» είναι οι τοποθετήσεις που τα τελευταία 3 /4 χρόνια ακούμε από τους ντόπιους επιχειρηματίες που βλέπουν τα ταμεία τους άδεια στο τέλος της ημέρας. Όμως κάποτε τα ίδια καταστήματα θησαύριζαν κάθε χρόνο και ενώ τα κρουαζιερόπλοια που «έριχναν άγκυρα» στο νησί δεν ξεπερνούσαν σε αριθμό ούτε το 25% αυτών που έρχονταν πέρσι.

Ηλίου φαεινότερο ότι σε καμία περίπτωση, ο τουρίστας των 700€ των εβδομάδα – all inclusive δεν αποτελεί το target group των επιθυμητών επισκεπτών για τη Σαντορίνη.
Και τα αποτελέσματα αυτής της υπερ-βιομηχανοποίησης είναι σε όλους μας γνωστά. Μιλιούνια επιβατών να στοιβάζονται στα τεράστια λεωφορεία μαζικού τουρισμού και να καταλήγουν κυρίως στην Οία, η οποία από «διαμάντι» του Αιγαίου έχει μετατραπεί σε αρένα θεάματος και φτήνιας.
Αμέτρητα πλέον και τα παράπονα των πραγματικών τουριστών της Οίας που πληρώνουν τις πανάκριβες διαμονές στα 5στερα και από όσα μας καταγγέλλουν, δεν τολμούν να βγουν έξω από το ξενοδοχείο τους ούτε για μια απλή βόλτα. Χώρια που το βαλάντιο των επιβατών των κρουαζιερόπλοιων δεν αντέχει ούτε για την αγορά της απλής δροσιστικής φιάλης νερού. Και πως αλλιώς θα ήταν τα πράγματα, αφού με 700€ τη βδομάδα και με απεριόριστη κατανάλωση επί του πλοίου τους, που λόγος για επιπλέον έξοδα πάνω στο νησί. «Τέλος εποχής» λοιπόν για την πάλαι ποτέ πολυθρύλητη εποχή των κρουαζιεροπλοίων.

Κοντολογίς βγάζουμε τα μάτια μας μονάχοι μας!!
Συμπερασματικά, η κρουαζιέρα επιφέρει ένα πλουτισμό μόνο στις «λάντζες» που τους μεταφέρουν στη ξηρά. Ακόμα και τα λεωφορεία που τους μεταφέρουν στο νησί, πουλάνε την εκδρομή σε τόσο χαμηλές τιμές που ίσα-ίσα αποκομίζουν ένα ελάχιστο κέρδος.
Όμως αυτή η τεράστια μάζα τελικά μόνο σημαντικότατη όχληση παρέχει στη Σαντορίνη, που πληγώνεται κάθε χρόνο από τις δριμύτατες αρνητικές αναφορές στα social media, ενώ και τα πρωτοσέλιδα του διεθνούς Τύπου που ακολουθεί κατά πόδας, δυσφημώντας το τουριστικό μας προϊόν σε πολύ μεγάλο βαθμό. Όλοι μας θυμόμαστε το περσινό δημοσίευμα της Daily Telegraph (αλήθεια ή ψεύδος αδιάφορο είναι – το κακό έγινε!) για τη ρύπανση που προκαλούν οι τσιμινιέρες (φουγάρα) των τεραστίων αυτών πλοίων στο κόλπο της Καλντέρας.
Και το ερώτημα που τελικά προκύπτει δεν είναι το κατά πόσον οι τζιμινιέρες μολύνουν αλλά το αν την θέλουμε αυτή τη συγκεκριμένη και χαμηλού επιπέδου κρουαζιέρα; Η απάντηση είναι σαφέστατα όχι. Το δεύτερο ερώτημα που οφείλουμε να θέσουμε ακριβοδίκαια είναι το εξής: Τι μπορεί να αλλάξει; Και εδώ η απάντηση έρχεται από τους τεχνοκράτες του νησιού, επιχειρηματίες που πραγματικά γνωρίζουν.

Δύο μόνο βήματα για την ρουά-ματ επίλυση του προβλήματος:

Μετατροπή του κόλπου της Καλντέρας σε «Θαλάσσιο Πάρκο».
Πανάκριβο εισιτήριο εισόδου των κρουαζιερόπλοιων στο «Θαλάσσιο Πάρκο».

Αυτομάτως καθιστάς τη κρουαζιέρα ασύμφορη στη «φτήνια» και αναγκάζεις τους εφοπλιστές να επαναφέρουν την ακριβή κρουαζιέρα στη Σαντορίνη με σαφώς μικρότερη ποσότητα.
Ακολούθως δημιουργείς και εφαρμόζεις και ένα business plan για την εκτέλεση των εκδρομών επί της νήσου και μετατρέπεις το ακάνθινο πρόβλημα σε νέα πηγή μεγάλου εσόδου, αναβαθμίζοντας ποιοτικώς και ταυτόχρονα και το «αισθητικό» αποτέλεσμα.

Με αφορμή την παύση της κρουαζιέρας λόγω πανδημίας, το νησί μπορεί να κάνει ένα reload και να αξιώσει να έρχονται στη Σαντορίνη μόνο εκείνες οι εταιρίες που πραγματικά συνεισφέρουν οικονομικά, αποκλείοντας εκείνες που παρέχουν πλουτισμό σε 2 /3 ντόπιους επιχειρηματίες και άντε … και σε κανάδυό επίορκα πολιτικά πρόσωπα. Πρόσωπα που εθελοτυφλούν επιμένοντας να λένε ότι δήθεν το σύνολο της κρουαζιέρας είναι απόλυτα χρηστικό για το νησί μας, όταν στη πραγματικότητα βουλιάζουμε από υπερτουρισμό και σε αυτό ευθύνεται κατά μεγάλο ποσοστό το νοσηρό εκείνο κομμάτι της κρουαζιέρας που δεν χρειαζόμαστε στο νησί και που σήμερα εντοπίζουμε στο ρεπορτάζ μας.

Κι αυτά όλα… τροφή για σκέψεις, προς γόνιμα μυαλά.

 

Χορηγός επικοινωνίας
Μεταφορική εταιρία ΦΙΛΙΠΠΑΣ
Αφοί Δρόσου Ο.Ε.
Τηλ: 2104822965

Περισσότερες Δημοσιεύσεις

Κύλιση στην κορυφή