Οι προβλέψεις της «Σ» για τη τουριστική σεζόν 2022
-Σε μια χρονιά ορόσημο για την τουριστική ιστορία της Σαντορίνης, αναμένεται να εξελιχθεί η σεζόν 2022.
-Πως θα κινηθεί η σεζόν στο νησί του ηφαιστείου και τι πρέπει να διορθώσουμε για να έχουμε ακόμα καλύτερα αποτελέσματα.
-Ο κλάδος θα πρέπει να προετοιμάζεται να υποδεχθεί αυξημένες ροές επισκεπτών, καθώς υπάρχει αυξημένο ενδιαφέρον για ταξίδια στη χώρα μας.
– 2022: στο συν +15% του 2019.
Γράφει ο δημοσιογράφος
Βασίλης Κασιμάτης
Όπως κάθε χρόνο έτσι και φέτος η «Εφημερίδα ΣΑΝΤΟΡΙΝΗ» με τη μορφή ετήσιου «Αλμανάκ», επιχειρεί να αποτυπώσει την ακτινογραφία της επερχόμενης σεζόν, βάση μετρικών στοιχείων τα οποία απορρέουν από διάφορες συνισταμένες που σχετίζονται με τα συστήματα προκρατήσεων, την εικόνα των allotment αλλά και των commitment συνεργασιών, ενώ η σφυγμομέτρηση της ζήτησης των μεμονωμένων (individuals) πελατών είναι λίαν καθοριστική σε όλα αυτά και ειδικότερα όταν μιλάμε για Σαντορίνη, με τους μεμονωμένους πελάτες να διατηρούν και φέτος την «αιχμή του Σαντορινιού δόρατος».
Το 2021 στη χώρα μας τα έσοδα του ελληνικού τουρισμού ανήλθαν τελικά στα 11 δισ. ευρώ, ήτοι στο 60% των εσόδων του 2019 που ήταν 18,2 δισ. ευρώ. Τα έσοδα αυτά είναι κατά 3 δισ. ευρώ περισσότερα από τον στόχο που είχε αρχικά θέσει ο Σύνδεσμος Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) για την περσινή χρονιά και μεταφράζεται σε επιπλέον 2 μονάδες στο ΑΕΠ της ελληνικής οικονομίας του 2020, με ότι αυτό συνεπάγεται για την ανάπτυξη της χώρας. Κι αυτά σε μια σεζόν (2021) τετράμηνης διάρκειας, έναντι της οκτάμηνης του 2019!
Συνεπαγωγικά προέκυψε ότι το 2021 έδωσε για χιλιάδες επιχειρήσεις, περισσότερα κέρδη αφού δεν υπήρχε η «φύρα» της low season.
Εν κατακλείδι, το 2021 θα μείνει στην ιστορία ως μια χρονιά που τόσο η Σαντορίνη όσο και η υπόλοιπη Ελλάδα, παγίωσαν το αίσθημα της ασφάλειας στους επισκέπτες της, εξαργυρώνοντας ότι είχαμε χτίσει στο μέτωπο αυτό την προηγούμενη χρονιά.
Η πολύ καλή επίδοση της περσινής χρονιάς σύμφωνα με τους τουριστικούς παράγοντες οφείλεται και στο γεγονός, ότι ο κλάδος προετοιμάστηκε επαρκώς, με τον ιδιωτικό τομέα να δείχνει υψηλή προσαρμοστικότητα, σε αντίθεση με το βαθμό της τοπικής αυτοδιοίκησης που και το ’21 κρίθηκε ανεπαρκής!
Κι όταν αυτές ήταν ακριβώς και οι δικές μας προβλέψεις πέρσι το Απρίλιο, ένα μήνα προ της τουριστικής αυλαίας σε αντίστοιχο ρεπορτάζ, τότε βιάστηκαν κάποιοι να μας χαρακτηρίσουν υπεραισιόδοξους. Ομοίως και τον Απρίλιο του 2020 και όταν τότε σαν εφημερίδα είχαμε και πάλι δώσει τις προβλέψεις μας για τη σεζόν 2020, προβλέποντας εν μέσω πανδημίας και απανωτών lockdown, ότι η σεζόν θα κινηθεί στο 40% του 2019 και πάλι τότε κάποιοι μας χαρακτήρισαν… τρελούς. Η σεζόν του ’19 όμως ήρθε και μας δικαίωσε καθώς για την Σαντορίνη, αυτό ήταν το τελικό νούμερο!
Σήμερα λοιπόν αρχές Φεβρουαρίου προβαίνουμε στις φετινές μας προβλέψεις, ενάμιση μήνα προ της φετινής τουριστικής αυλαίας που αναμένεται φειδωλά περί τα τέλη Μαρτίου ’22.
2022: στο συν +15% του 2019.
Αυτή είναι η φετινή μας πρόβλεψη και αναλύουμε το πώς και το γιατί, αλλά και τι χρειαζόμαστε να αλλάξουμε προκειμένου να διατηρήσουμε το εισοδηματικό μας ευ ζην.
Το 2022 θα δείξει, ότι αν κινηθούμε σωστά και αξιοποιήσουμε τη μεγάλη ζήτηση που ως νησί κατέχουμε, η αντοχή και η ελκυστικότητα του brand name του νησιού, θα δυναμώσει ακόμα περισσότερο, ώστε να μας επαναφέρει στις πρώτες και πάλι θέσεις της παγκόσμιας κατάταξης, στοιχείο αλλά και ζητούμενο και της Ένωσης Ξενοδόχων Σαντορίνης, όπως έτσι διατυπώθηκε προχθές δια στόματος του προέδρου της κ. Αντώνη Ηλιόπουλου στην εκπομπή «ΑντιΔράσεις» του ΜΕΣΟΓΕΙΟΣ Fm 105,4.
Για το 2022 η υγειονομική ασφάλεια αναμένεται να είναι και πάλι το πρώτο κριτήριο για να ταξιδέψει κάποιος σε τουριστικούς προορισμούς, καθώς και η νέα χρονιά πρόκειται να είναι άλλη μια χρονιά πανδημίας με ηπιότερη όμως επιδημιολογική πορεία.
Στη συγκεκριμένη συγκυρία, που η Σαντορίνη διατηρεί το ισχυρό τουριστικό brand της, έχει ήδη πολύ μεγάλη ζήτηση για το 2022, με τη ζήτηση των κρατήσεων να βρίσκεται σε πολλές περιπτώσεις ακόμα και στο συν +30% της αντίστοιχης περιόδου του 2019, ενώ σε ότι αφορά την ασφάλεια, μέχρι στιγμής έχει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα, έναντι πολλών άλλων διεθνών τουριστικών περιοχών. «Και τη νέα σεζόν το στοίχημα θα είναι να λειτουργήσουμε με ασφάλεια και να πετύχουμε το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα για όλους» επισημαίνει ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ κ. Γιάννης Ρέτσος.
Πηγές του ΣΕΤΕ συμφωνούν ότι ο κλάδος του τουρισμού θα πρέπει να προετοιμάζεται να υποδεχθεί αυξημένες ροές τουριστών, καθώς ήδη υπάρχει αυξημένο ενδιαφέρον από αεροπορικές εταιρείες και tour operators να εκκινήσουν τα ταξίδια στην Ελλάδα νωρίτερα.
Στο ξεκίνημα του 2022 ο κλάδος βλέπει πέντε βασικά σημεία-κλειδιά για φέτος, που σχετίζονται με την έγκαιρη έναρξη της σεζόν, την καλή υγειονομική εικόνα της χώρας, τις προκρατήσεις, τον προγραμματισμό των αεροπορικών, αλλά και τον σκληρό ανταγωνισμό που αναμένεται στις τουριστικές αγορές της Μεσογείου, στην προσπάθεια να καλύψουν το χαμένο τους έδαφος.
Για την Σαντορίνη, στις βασικές στοχεύσεις για φέτος παραμένουν η διατήρηση της υψηλής δαπάνης, μιας από τις (θετικές) τάσεις που ανέδειξε η πανδημία όπως θα δούμε και αμέσως παρακάτω. Στον σχεδιασμό της επόμενης μέρας, όσο θα επιστρέφει η κανονικότητα στον κλάδο, πρώτη προτεραιότητα είναι και η βελτίωση των υποδομών στους προορισμούς πρώτης γραμμής, που ακόμη και στο peak της σεζόν του 2021, έδειξαν ότι έχουν δυστυχώς πλέον πολύ μειωμένες αντοχές, με την οικεία δημοτική αρχή σε αυτό να κατέχει τη μεγάλη μερίδα των ευθυνών.
Αυξήθηκε στα 630 ευρώ η κατά κεφαλήν τουριστική δαπάνη.
Σε ότι αφορά την περσινή αύξηση της κατά κεφαλήν τουριστικής δαπάνης (ξεπέρασε τα 630 ευρώ), αυτή αποδίδεται κυρίως σε τέσσερις παράγοντες:
Ταξίδεψαν άνθρωποι μεγαλύτερης ηλικίας και υψηλής οικονομικής στάθμης.
Αυξήθηκε η μέση παραμονή γιατί μειώθηκαν τα ταξίδια μικρότερης διάρκειας (city break) που ρίχνουν τη μέση δαπάνη προς τα κάτω.
Υπερίσχυσε το αεροπορικό ταξίδι έναντι του οδικού, που έχει υψηλότερη δαπάνη, σε σχέση με το οδικό.
Ελαχιστοποιήθηκε στη Σαντορίνη το οργανωμένο ταξίδι (tour operator) και κατά συνέπεια μειώθηκαν δραστικά οι προμήθειες μεσαζόντων με τα σημαντικά οφέλη να καθρεπτίζονται άμεσα στη τσέπη του τουρίστα/πελάτη, ενώ το εκπληκτικό ήταν, ότι αντιστρόφως ανάλογα αυξήθηκαν οι αφίξεις πτήσεων που αριθμητικά έφτασαν σε αριθμό ρεκόρ, ξεπερνώντας τις 70 ημερησίως στο αεροδρόμιο του νησιού!
Τι πρέπει να αλλάξουμε στο νησί ώστε να πετύχουμε το βέλτιστο.
Κρουαζιέρα… «Φύρα» για τα Φηρά και ευρύτερα τη καλντέρα!!!
Σταδιακή επιστροφή στη κανονικότητα προβλέπουν το 2022, φορείς του κλάδου.
«Εφόσον η πανδημία ολοκληρώσει τον κύκλο της μέχρι την Άνοιξη και σταδιακά από τον Απρίλιο ξεκινήσουν τα προγράμματα κρουαζιέρας στην Ελληνική Επικράτεια, το 2022 η χώρα μας μπορεί να έχει 2.800 προσεγγίσεις στα λιμάνια της και 2,5 εκατομμύρια επιβατο-αφίξεις, καταγράφοντας μια αύξηση άνω του 35% έναντι του 2021», προβλέπει ο επίτιμος πρόεδρος της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας Θεόδωρος Κόντες στην ενδιαφέρουσα ανάλυσή του για τις προοπτικές της κρουαζιέρας τη νέα χρονιά, αλλά και τα επόμενα χρόνια.
Όμως… Υπάρχει ένα τεράστιο ΟΜΩΣ (!) για το νησί του ηφαιστείου.
Με τη βιομηχανοποίηση της κρουαζιέρας τη τελευταία δεκαετία και την απόλυτη εκμετάλλευση των εταιριών του κλάδου, έχει σαφέστατα προκύψει εκμαυλισμός αυτής της πάλαι ποτέ πολυτελούς τουριστικής δραστηριότητας και τα κρουαζιερόπλοια σήμερα έχουν μεταλλαχθεί σε «δεξαμενές στοίβαξης» επιβατών με το φτηνιάρικο σύστημα «all inclusive» να κυριαρχεί. Δελεαστικές προσφορές των 399 € τη βδομάδα «όλα πληρωμένα» με απεριόριστη κατανάλωση εντός του πλοίου, πλημμυρίζουν τους τελευταίους μήνες τα social media και τις βιτρίνες των τουριστικών γραφείων του εξωτερικού.
Κι αν αυτό ακούγεται λίαν ελκυστικό στους τουρίστες χαμηλού εισοδηματικού κριτηρίου, για την Σαντορίνη φαντάζει λίαν αποκρουστικό, καθώς η αγκυροβόληση 6 και 7 τέτοιων κρουαζιερόπλοιων στη καλντέρα με 20.000 και 25.000 επιβάτες φθηνού εισοδήματος, να επιχειρούν καθημερινά την «Απόβαση της Νορμανδίας» στη καλντέρα ασφυκτιώντας με σχεδόν μηδενικά οικονομικά οφέλη, τις ήδη πλουτοπαραγωγικές περιοχές της Σαντορίνης.
Κοντολογίς, τι να τους κάνει η Σαντορίνη τόσους χιλιάδες επιβάτες που με τα 399€ τη βδομάδα, συμπεραίνει εύκολα κανείς, ότι δεν έχουν το βαλάντιο να καταναλώσουν ούτε για την αγορά ενός μπουκαλιού νερού, αφού τα προμηθεύονται όλα από το πλοίο τους, που τα έχουν ούτως ή αλλιώς δωρεάν. Σε αυτό συνομολογούν και οι καταστηματάρχες της καλντέρας, καθώς χρόνια τώρα τους βλέπουν να περνούν έξω από τις βιτρίνες τους και να αρκούνται στο λεγόμενο «οφθαλμόλουτρο»! Από την άλλη όμως, η επιβάρυνση στη κίνηση των στενών της καλντέρας, λειτουργεί «αφαιρετικά» στο εισόδημα των καταστημάτων, αφού οι καλοί και ακριβοί πελάτες δεν επιθυμούν να εμπλακούν στο στριμωξίδι!
Επιπροσθέτως η τεράστια όχληση των γίγα-γκρουπ των κρουαζιερόπλοιων πχ στην Οία, προκαλεί ντελίριο στους ακριβούς πελάτες των πανάκριβων ξενοδοχείων που – ασθμαίνοντας – αδυνατούν να βγουν από το κατάλυμα τους έστω και για μια απλή βόλτα.
Και μέσα σε όλα αυτά, οι επιβάτες των 399€ δημιουργούν επιπλέον έξοδα για το νησί που καλούνται να πληρώσουν κάτοικοι & επιχειρηματίες στα δημοτικά τους τέλη.
Αυξάνουν σημαντικά τον όγκο των σκουπιδιών.
Καταναλώνουν επιπρόσθετα και δίχως κανένα σχεδόν κέρδος για τη κοινωνία πηγές ενέργειας.
Επιβαρύνουν το ήδη επιβαρυμμένο οδικό μας δίκτυο το οποίο σύμφωνα με πρόσφατες μελέτες επαρκεί μόνο για το 33% των οχημάτων.
Μην τα αμελούμε όλα αυτά γιατί είναι σημαντικά, όταν το καλοκαίρι πχ το νησί πέφτει πολλές φορές σε black-outs του ηλεκτρικού ρεύματος λόγω εξάντλησης των αποθεμάτων ενέργειας.
Και ποιος θα πληρώσει … το μάρμαρο;
Η λύση που η «Σ» προτείνει είναι η εξής:
Να μετατραπεί ο κόλπος της Καλντέρας σε θαλάσσιο πάρκο.
Τα δικαιολογητικά και οι προϋποθέσεις για αυτό το χαρακτηρισμό είναι συγκεκριμένα και το νησί έχει τις προδιαγραφές να το πετύχει με συνοπτικές διαδικασίες. Όταν λοιπόν μετατραπεί η Καλντέρα σε θαλάσσιο πάρκο και αφεθεί «ελεύθερο διέλευσης» μόνο ο θαλάσσιος δίαυλος των ακτοπλοϊκών πλοίων προς το λιμάνι του ΑΘηνιού, βάζοντας ακριβό «εισιτήριο» εισόδου στο θαλάσσιο πάρκο στα κρουαζιερόπλοια, τότε στο νησί θα μπορούν να καταπλεύσουν μόνο εκείνα τα κρουαζιερόπλοια που έχουν αρκετά υψηλότερου εισοδήματος επιβάτες. Το εξ αυτονόητου, δοκούν όλων.
Σε κάθε περίπτωση, εκεί που οι επιβάτες των 399€ τη βδομάδα ίσως να καλοδεχούμενοι, εννοώντας άλλους φθηνότερους νησιωτικούς προορισμούς που δεν έχουν υψηλές πληρότητες, η Σαντορίνη με το 101% πληρότητα στους 5 τουλάχιστον καλοκαιρινούς μήνες, αυτό χαρακτηρίζεται ως «βαρίδι» που μετακυλύετε με δυσμενέστατα αποτελέσματα σε όλους ανεξαιρέτως!
Το μόνο που χρειάζεται εδώ είναι η πολιτική βούληση του Δήμου Θήρας. Και ενώ σε αυτά συμφωνούν σχεδόν όλοι οι δημοτικοί άρχοντες, έχουμε τον Δήμαρχο Θήρας που εξακολουθεί να θεωρεί χρηστικό αυτό το είδος της φτηνής κρουαζιέρας. Αυτό τουλάχιστον φαίνεται να τον συμβουλεύουν οι δυό τρεις φίλοι του, που αποκομίζουν ίσως κάποια λιγοστά επιπλέον κέρδη. Όμως στο δημοτικό ισοζύγιο αυτό αποτυπώνεται ως 1 προς 1000!
Κι αυτά διαφαίνονται σε ανακοινώσεις του σε “φίλια” μέσα που δυστυχώς αφήνουν ασχολίαστα τα δυσμενή και δημοσιεύουν “αμάσητα” τέτοιες καταστροφικές πρακτικές όπως φαίνεται εδώ.
Λοιπές υποδομές.
Είναι ένας τομέας που δημοσιογραφικά έχει εξαντληθεί από πλευράς δημόσιας διαβούλευσης και δεν αποτελεί καν πεδίο αντιπαράθεσης. Όλοι γνωρίζουν τι πρέπει να γίνει και πως.
Αν ο δήμος δεν αποφασίσει ότι πρέπει επιτέλους να σηκώσει τα μανίκια και να εργαστεί προς αυτή τη κατεύθυνση με γνώμονα το δημόσιο όφελος και όχι τις τσέπες της μικρής «ολιγαρχίας», όσο και να προσπαθούν, όσο και να παλεύουν και να αγωνιούν οι λίαν πετυχημένοι ιδιώτες επιχειρηματίες του νησιού, το όραμα όλων θα παραμένει … «όνειρο θερινής νυκτός»!