Παιδί & κολύμβηση
26/5/11
της Αργυρούλας Ε. Καλαϊτζάκη *
Την Τρίτη 03/05/2011 είχαμε την ευκαιρία, μετά από πρόσκληση του πρότυπου παιδικού σταθμού «Φτερουγίσματα», να παρακολουθήσουμε την επίδοση των παιδιών μας, τα οποία, καθʼ όλη τη διάρκεια της χρονιάς, είχαν τη δυνατότητα να μάθουν σωστή κολύμβηση από τον ειδικευμένο στο baby swimming κ. Μιχάλη Μάγκο. Η κολύμβηση έγινε στο Olympic aqua fitness center και διαθέτει οικολογική θερμαινόμενη πισίνα που βοήθησε κατά τη διάρκεια της χρονιάς ώστε τα παιδιά να λατρέψουν το άθλημα ! Οι εντυπώσεις μου πολλές και ευχάριστες, τις οποίες θα επιθυμούσα εν συντομία να μοιραστώ μαζί σας.
Καταρχάς, από την ενημέρωση που μας έκανε ο κ. Μάγκος, συνειδητοποίησα ότι εφάρμοσε ένα σύστημα εξατομικευμένης διδασκαλίας, σύμφωνα με το οποίο καθοδήγησε τα παιδιά στην εκμάθηση βασικών κολυμβητικών δεξιοτήτων, με το ρυθμό όμως που υπαγορεύονταν από την ηλικία, τις ικανότητες και τη συνολική δεκτικότητα του κάθε παιδιού. Η εκμάθηση της κολύμβησης καλλιεργήθηκε με τρόπο ασφαλές, πλην όμως, ευχάριστο. Τα αποτελέσματα ήταν εμφανή και τα οφέλη πολλαπλά.
Είναι περιττό να αναφερθώ στα οφέλη της κολύμβησης όσον αφορά στη σωματική ανάπτυξη και υγεία, όπως για παράδειγμα, ότι βοηθά σε ορισμένες παθήσεις του αναπνευστικού συστήματος (π.χ. άσθμα), σε ορισμένες ορθοπεδικές παθήσεις (π.χ. σκολίωση), στην τόνωση του καρδιαγγειακού συστήματος (π.χ. αντοχή), στην ενίσχυση του μυϊκού συστήματος (π.χ. τόνωση μυών, βελτίωση ευλυγισίας, αύξηση ισορροπίας) και γενικότερα στη βελτίωση του συντονισμού των κινήσεων και της κινητικής δραστηριότητας των παιδιών. Επειδή όμως η εκμάθηση της κολύμβησης δεν θέτει μόνο τις βάσεις για τη σωματική, αλλά και για την ψυχοκινητική ανάπτυξη του παιδιού, θα αναφερθώ σε αυτά τα οφέλη. Αυτό που μου έκανε από την πρώτη στιγμή εντύπωση ήταν το πόσο σίγουρα και ευτυχισμένα έδειχναν τα παιδιά. Αναζητώντας ερμηνεία στα μοναδικά συναισθήματα που εξέπεμπαν τα πρόσωπα των παιδιών, θα μπορούσα να συνοψίσω τα οφέλη στα παρακάτω:
· Τα παιδιά έρχονται σε επαφή με την μάθηση και την απόκτηση γνώσεων (π.χ. ασφάλεια στην κολύμβηση) με τρόπο ευχάριστο και διασκεδαστικό (συνδυάζοντας τις ασκήσεις με το παιχνίδι). Μαθαίνουν έτσι να αγαπούν την μάθηση.
· Τίθενται οι βάσεις της εκπαιδευτικής διαδικασίας (π.χ. μαθαίνουν να υπακούν τις οδηγίες του δασκάλου), αυξάνεται η προσαρμοστικότητα των παιδιών και διευκολύνεται η μετάβασή τους σε άλλα εκπαιδευτικά πλαίσια (μαθαίνουν να λειτουργούν σε ένα άλλο εκπαιδευτικό πλαίσιο, διαφορετικό από αυτό του παιδικού σταθμού).
· Προάγεται η ευγενή άμμιλα και καλλιεργείται το αθλητικό πνεύμα
· Η επαφή με το νερό βοηθάει τα παιδιά να χαλαρώνουν, να ηρεμούν και τους προσφέρει ελευθερία κινήσεων
· Ενισχύει την αυτοπεποίθηση και αυτοεκτίμησή τους, τη σιγουριά και το θάρρος τους, ισχυροποιεί τη θέλησή τους και προάγει την ανεξαρτησία τους
· Τυχόν δυσκολίες που αποκαλύπτονται (π.χ. φοβίες, έλλειψη αυτοπεποίθησης, δειλία) υφίενται μέσω της κολύμβησης (π.χ. τόνωση της αυτοπεποίθησης μέσω της εκμάθησης των κολυμβητικών δεξιοτήτων και της ανατροφοδότησης και ενίσχυσης που λαμβάνουν για την απόδοσή τους)
· Αναπτύσσει την ομαδικότητα, αυξάνει την κοινωνικότητα και προάγει την κοινωνικοποίησή τους,
· Αυξάνει την ευφυΐα και γενικότερα βελτιώνει τις νοητικές τους ικανότητες και τις γνωστικές τους λειτουργίες (π.χ. αύξηση αντίληψης, συγκέντρωσης και προσοχής)
· Τέλος, συνδυάζει με ασφαλή τρόπο, τη σωματική εκγύμναση, το παιχνίδι, το γέλιο, την χαρά, δηλαδή τη σωματική και ψυχική υγεία!
Κρίνοντας από τα πρόσωπα των παιδιών, υποθέτω ότι ακόμα και εκείνα που αρχικά είχαν κάποιους ενδοιασμούς και αναστολές, στο τέλος θα ρωτούσαν την μαμά τους κάθε εβδομάδα (όπως έκανε και ο γιος μου): «Μαμά, σήμερα είναι Τρίτη; Θα πάω στο κολυμβητήριο;». Συγχαρητήρια λοιπόν σε όλους τους συντελεστές της προσπάθειας αυτής, ένα μεγάλο ευχαριστώ για όσα πρόσφεραν στα παιδιά μας και ας ευχηθούμε η προσπάθεια αυτή να συνεχιστεί, ώστε όλο και περισσότερα παιδιά να αποκομίζουν τα πολλαπλά οφέλη της κολύμβησης.
* η Αργυρούλα Ε. Καλαϊτζάκη είναι
Δρ. Κλινικής Ψυχολογίας
Διδάσκουσα στο Πανεπιστήμιο Κρήτης και στο ΤΕΙ Κρήτης