Το MEGA σκάνδαλο της UBER στην Ελλάδα (Σαντορίνη)
To κόλπο Grosso της κυβέρνησης στα τράνσφερ.
Σκάνδαλα, απάτες, εξυπηρετήσεις, Golden Boys και στο βάθος το μέγα σκάνδαλο της Uber στη χώρα.
του δημοσιογράφου Βασίλη Κασιμάτη
Κι ενώ το 2012 η τότε νέα υπηρεσία των ιδιωτικών εταιριών μεταφορών (θεσπίστηκε με το νόμο 4392/12 από την Όλγα Κεφαλογιάννη) που εξυπηρετούσαν «δημόσιες», μεταφορές φάνταζε ως η σανίδα σωτηρίας για εκατομμύρια επιβάτες κάθε χρόνο και χιλιάδες ιδιώτες επαγγελματίες που ενεπλάκησαν επαγγελματικά, τελικά αποδείχτηκε μια χρυσή μπίζνα για κάποια πολιτικά πρόσωπα, κυρίως από το χώρο της Νέας Δημοκρατίας, που από ότι φαίνεται είδαν το μέλι και έχωσαν βαθιά το δάχτυλο!
Κι αν αυτό ( ο νόμος 4392/12) ανήκει πλέον στην ιστορία, το «σήμερα» με όσες ΚΥΑ περνάνε «νύχτα», γράφεται με λίαν μελανά γράμματα και εξηγούμαστε.
Το μέγα σκάνδαλο του μονοπωλιακού (!!!) καθεστώτος της UBER στην Ελλάδα (Σαντορίνη).
Απαγορεύονται τα μονοπώλια;;; Νομίζετε!!!
Φέτος την άνοιξη και προ των εθνικών εκλογών, η κυβέρνηση και προκειμένου να υφαρπάξει (προφανώς με δόλο) τη ψήφο χιλιάδων αυτοκινητιστών ταξί, εξέδωσε υπουργική απόφαση επιβάλλοντας την δίωρη προκράτηση δρομολογίων στα επαγγελματικά ιχε οχήματα. Με αυτό τον τρόπο ο κ. Μητσοτάκης φάνηκε ότι «έβγαζε» προεκλογικά, εκτός «παιγνιδιού» την UBER, ως ρουσφέτι στον ΣΕΤΕ και τους χιλιάδες ψηφοφόρους ταξιτζήδες.
Κι αυτό έγινε! Μέσα σε μία νύχτα η UBER σταμάτησε να λειτουργεί στην Σαντορίνη (μόνο εκεί δραστηριοποιείται τα τελευταία 2 χρόνια), αφού με την δίωρη προκράτηση οι πελάτες της δεν μπορούσαν να παραγγείλουν όχημα μεταφοράς την τελευταία στιγμή (last minute – ως είθισται).
Τα χαμόγελα του «γαλάζιου» πλέον ΣΕΤΕ και των ταξιτζήδων του δεν κράτησαν όμως για πολύ, αφού αμέσως μετά τις εκλογές η UBER προσέφυγε στο Συμβούλιο Της Επικρατείας (ΣΤΕ) και σε μια νύχτα και πάλι, κέρδισε τη προσφυγή που έκανε. Να καλά διαβάσατε… στημένο το κόλπο!
Αποτέλεσμα; Να εξακολουθήσει να τηρείται η δίωρη προκράτηση δρομολογίων για όλους τους χιλιάδες επαγγελματίες τρανσφεράδες… πλην όμως … της UBER Σαντορίνης!!
Τέλειο; Και τώρα πλέον η UBER ετοιμάζεται σύμφωνα με πληροφορίες να αλώσει και άλλα Ελληνικά νησιά για την επόμενη σεζόν.
Και αυτά όλα ενόσω από πέρσι έχει ξεσπάσει παγκόσμιος σάλος από το τις διαρροές κρυφών εγγράφων της Uber που δείχνουν ότι η εταιρεία χρησιμοποίησε κάθε αθέμιτο μέσο για να κυριαρχήσει στην παγκόσμια αγορά των ταξί, με τις αντιδράσεις να εντείνονται σε όλο τον κόσμο.
Το φοβερό δε στην εγχώρια μας ιστορία είναι ότι η UBER λειτουργεί ως μονοπώλιο στην Σαντορίνη (και όπου άλλου μεταβεί του χρόνου) από έναν και μόνο επιχειρηματία!! Μπροστινός; Αχυράνθρωπος;
Σε όλες τις χώρες του πλανήτη και όπου λειτουργεί νόμιμα η UBER, ο καθένας επαγγελματίας/επιτηδευματίας δύναται να δηλώσει το όχημά του στην εφαρμογή και να ξεκινήσει άμεσα να δουλεύει, όπως ακριβώς και ο οποιοσδήποτε ιδιοκτήτης καταλύματος μπορεί να δηλώσει το κατάλυμά του στην κάθε AIRBNB, Booking, κλπ.
Εδώ στην Μπανανία όμως, δικαίωμα λειτουργίας της περίεργης αυτής UBER έχει ΜΟΝΟ ένας επιχειρηματίας. Φοβερό έτσι; Και ποιος είναι αυτός ο τόσο δυνατός επιχειρηματίας;
Μη φαντάζεστε κάποιο Μελισανίδη ή Γιαννακόπουλο ή Μαρινάκη, κλπ. Ένας απλός επιχειρηματίας είναι, ο οποίος όμως οι κακές οι γλώσσες λένε ότι είναι «μπροστινός» (αχυράνθρωπος) βουλευτή της Ν.Δ. από την Κρήτη, ο οποίος μάλιστα διετέλεσε πρόσφατα και υπουργός σε σχετικό υπουργείο.
Πιθανό το σενάριο, αφού τα «παραθυράκια» που τέθηκαν σε εφαρμογή για να λειτουργήσει αυτή η επιχείρηση «μονοπώλιο» (Uber) στην Σαντορίνη, η προσφυγή στο ΣΤΕ που «κρέμασε» όλους τους ταξιτζήδες μετά την υφαρπαγή των ψήφων τους αμέσως μετά τις εθνικές εκλογές του περασμένου μόλις Ιουνίου και πολλά άλλα τα οποία αναμένεται να έρθουν στο φως τις προσεχείς εβδομάδες, μόνο ένα υψηλά ιστάμενο πολιτικό πρόσωπο με αμέτρητες διασυνδέσεις και μέγιστη επιρροή, θα μπορούσε να καταφέρει.
Τέτοιο μονοπώλιο… σε μια χώρα όπου τα μονοπώλια καταργήθηκαν με νόμους από την εποχή του Ανδρέα Παπανδρέου, μόνο ένα τέτοιο πολιτικό/κυβερνητικό πρόσωπο θα μπορούσε να πετύχει.
Θυμίζουμε ότι η UBER ως ηλεκτρονική εφαρμογή με ιχε οχήματα είχε απαγορευτεί με νόμο από το 2015 στην Ελλάδα. Ακολούθως, στην Σαντορίνη άνοιξε πριν από 2 χρόνια με «παραθυράκια» που ξαφνικά ανοίχτηκαν με ΚΥΑ (νόμος για τους Διαμεσολαβητές), αφού η ηλεκτρονική εφαρμογή δεν είναι της UBER Hellas αλλά από άλλη χώρα του εξωτερικού.
Ένας αλλόκοτος «μηχανισμός» προκειμένου να λειτουργήσει η δήθεν εφαρμογή στην Σαντορίνη και αφού πετύχει το κόλπο να συνεχιστεί και σε άλλα νησιά.
Με απλά λόγια, εάν κάποιος επαγγελματίας θελήσει να εγγράψει το όχημά του στην UBER θα πρέπει αναγκαστικά να “περάσει” από το μονοπωλιακό γραφείο της Σαντορίνης και να λειτουργήσει μόνο στην Σαντορίνη, πληρώνοντας προμήθεια στο τοπικό αυτό γραφείο. Και αυτό… αν γίνει αποδεκτός από το τοπικό αυτό γραφείο (που δεν θα γίνει) αφού ο επιχειρηματίας αυτός έχει αυξήσει το στόλο του σε δεκάδες οχήματα με οδηγούς αμφιβόλου προέλευσης και … “ποιότητας” (!!!), αφού οι καταγγελίες για απαράδεκτους και παράνομους οδηγούς έχουν γίνει πλέον καθημερινότητα. Και μιλάμε για μια Σαντορίνη η οποία ευαγγελίζεται ότι υποτίθεται πουλάει ποιοτικό τουρισμό…!
Όσο για τη παραβατική λειτουργεία του συγκεκριμένου γραφείου;;; Εκεί και το χάος.
Η ΕΛ.ΑΣ τα περίεργα πρόστιμα στα τράνσφερ και η ΟΕΠΤΑ.
Και σαν να μην έφτανε αυτό… και αφού το σκάνδαλο της UBER πέρασε στα ψιλά γράμματα, καθώς μεσούσης της θερινής τουριστικής περιόδου ουδείς είχε το χρόνο να ασχοληθεί (προϋπολογισμένο – στημένο κι αυτό), ήρθε και το κράτος να αποτελειώσει τους επαγγελματίες βάζοντας μπροστά ειδικό κλιμάκιο της Ελληνική Αστυνομίας.
Φέτος λοιπόν εμφανίστηκε για μόλις τρεις εβδομάδες μέσα στο κατακαλόκαιρο, η ειδική ομάδα ΟΕΠΤΑ (Ομάδες Ελέγχου & Πρόληψης Τροχαίων Ατυχημάτων) η οποία ανήκει στην Τροχαία Αττικής. Και θα ρωτήσει κανείς… τι σχέση έχει μια ομάδα πρόληψης ατυχημάτων με τα τράνσφερ. Κι όμως… έγινε και αυτό. Η συγκεκριμένη ομάδα εμφανίστηκε στην Σαντορίνη με ένα και μόνο σκοπό. Να κυνηγήσει τις εταιρίες τράνσφερ. Όλες; Όχι βέβαια. Η UBER δεν ενοχλήθηκε, όπως περιέργως δεν ενοχλήθηκαν και τα ταξί.
Η ΟΕΠΤΑ λέγεται ότι ήρθε με συγκεκριμένη εντολή, να επιβάλει πρόστιμα «επί παντός επιστητού» μόνο στις ιδιωτικές εταιρίες τράνσφερ. Κι αυτό φάνηκε από τη «παραγωγή» των υπερβολικά υψηλών προστίμων που επέβαλε. Μόνο στους επαγγελματίες τράνσφερ. Κανένα πρόστιμο για κράνος, ή ζώνες ασφαλείας (πρόληψη ατυχημάτων δεν είπαμε;)
Εκτέθηκε όμως. Ανεπανόρθωτα! Τα περισσότερα πρόστιμα που βεβαιώθηκαν αφορούσαν τις υπηρεσίες δρομολογίων «νομικού προσώπου» που επιτρέπει κανονικότατα ο νόμος, καθώς αυτά υπαγορεύονται ρητά στην ηλεκτρονική πλατφόρμα του Υπουργείου Μεταφορών. Η ΟΕΠΤΑ όμως αυτό το παρέβλεψε και επέβαλε σωρεία προστίμων ύψους 6.800 ευρώ σε κάθε παράβαση που βεβαιώθηκε. “Τιμωρήθηκαν” αδίκως ακόμα και οι υπάλληλοι οδηγοί με 3.000 ο καθένας. Και εδώ προκύπτει ακόμα ΄λενα τεράστριο λάθος του νόμου. Από τη στιγμή που ο υπάλληλος δεν έχει πρόσβαση στο Taxis-Net του γραφείο, ήτοι και στην ηλεκτρονική εφαρμογή του υπουργείου, άρα δεν δύναται να γνωρίζει αν έχει “ανεβάσει” ο εργοδότης του το δρομολόγιο στην εφαρμογή, τότε γιατί του επιβάλλεται πρόστιμο; Αναπάντητο το ερώτημα εδώ και 4 χρόνια από τους δύο πρώην υφυπουργούς μεταφορών κ.κ. Γιάννη Κεφαλογιάννη και Μιχάλη Παπαδόπουλο. Μπακαλίστηκες υπουργικές συμπεριφορές που ταυτόχρονα πλήττουν και τον Ελληνικό Τουρισμό. Μένει να δούμε αν η νέα αρμόδια υφυπουργός Μεταφορών Χριστίνα Αλεξοπούλου (υπό τον Υπουργό Χρήστο Σταϊκούρα) θα ενδιαφερθεί ή θα συνεχίσει την ίδια τακτική… του “κάνω τον Κινέζο”!
Το Σωματείο Εκμισθωμένων Οχημάτων με Οδηγό Κυκλάδων (ΣΕΟΟΚ) πάντως, έχει ήδη κάνει ομαδική προσφυγή κατά των παραβάσεων της ΟΕΠΤΑ, αφού οι μεμονωμένες ενστάσεις που έγιναν κατέπεσαν στο κενό.
Μια άκρως λυπηρή ιστορία που φαίνεται να σχετίζεται και αυτή στο γενικότερο «πογκρόμ» εις βάρος των επαγγελματιών ιδιοκτητών οχημάτων με οδηγό (τράνσφερ), προκειμένου ίσως να αμβλύνει η πίτα για τα Golden Boys της γαλάζιας αυλής.
Σε κάθε περίπτωση οι καταγγελίες αυτές είναι βαρύτατες και θα πρέπει να παρέμβει ο ίδιος ο πρωθυπουργός προκειμένου να μην στιγματιστεί η κυβέρνηση, καθώς η «πιπεράτη» υπόθεση Στέφανου Κασσελάκη που εφαρμόστηκε εγκάθετα και ξαφνικά στη ζωή μας, για τον αποπροσανατολισμό της κοινής γνώμης από τα μείζονα προβλήματα της κοινωνίας, δεν φαίνεται να διαρκέσει και για πολύ.
Το MEGA σκάνδαλο της Uber, η υπόθεση της τυχούσας εμπλοκής της ΟΕΠΤΑ σε συνδυασμό με τα άλλα μεγάλα κενά και προβλήματα στο νόμο των τουριστικών μεταφορών, που άφησε στο διάβα του ο πρώην υπουργός μεταφορών Μιχάλης Παπαδόπουλος, συνθέτουν ένα πάζλ πολιτικής αναρχίας, το οποίο θα σκάσει οσονούπω ως άλλη χειροβομβίδα χέρια του πρωθυπουργού, καθώς τα επαγελματικά Σωματεία των τρανσφερ στη χώρα ετοιμάζουν κινητοποιήσεις προς αυτή τη κατεύθυνση.
Το περίεργο δε είναι … ότι τα σωματεία ταξί που πλήττονται θανάσιμα από της UBER… κωφεύουν και αδιαφορούν προκλητικά!
Μήπως κάποιοι φρόντισαν στα προεδρεία των σωματείων αυτών να βρίσκονται γαλάζια παιδιά;