Αλλαλούμ και χάος στη μαρίνα Βλυχάδας
«Στερνή μου γνώση να σ’είχα πρώτα!»
Στα κάγκελα οι ιδιοκτήτες σκαφών αναψυχής. Στο “δρόμο” 120 επαγγελματικά ημερόπλοια.
Του Βασίλη Κασιμάτη
Η εφημερίδα μας, τόσο το περασμένο Δεκέμβριο όσο και το περασμένο Φεβρουάριο με εκτενή δημοσιεύματα, είχε επισημάνει το μείζον πρόβλημα της εξάμμωσης (απομάκρυνση άμμου από λιμάνι) που χρειαζόταν να γίνει από το περασμένο χειμώνα προκειμένου η μαρίνα Βλυχάδας να είναι έτοιμη τη καλοκαιρινή σαιζόν, ώστε να μπορεί να φιλοξενεί τα εκδρομικά «ημερόπλοια» (καταμαράν, κλπ) για τη διακίνηση των τουριστών, δραστηριότητα που αποτελεί λίαν σημαντική εισοδηματική πηγή για την Σαντορίνη.
Μάλιστα το θέμα αυτό το είχαμε θέσει ως «θέμα υψίστης προτεραιότητας» στο Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο, κινδυνολογώντας βάσιμα, ότι θα βρεθούμε προ τετελεσμένου αν συνεχίσει ο φορέας την ανάλγητη πρακτική του, επιδεικνύοντας για μια ακόμα φορά το πρόσωπο της αδιαφορίας. Και δυστυχώς επιβεβαιωθήκαμε. Για μια ακόμα φορά!
Σήμερα η κατάσταση έχει ως εξής.
Το λιμάνι έχει μπαζωθεί με άμμο όλους αυτούς τους μήνες, σε σημείο που πλέον τα εκδρομικά ημερόπλοια δεν μπορούν όχι μόνο να «δέσουν» αλλά ούτε καν να εισέλθουν στη μαρίνα. Τονίζουμε δε, την κατά τα άλλα «συνήθη» περίπτωση του Γαρμπή, όπου με αυτό τον άνεμο, όποιο καταμαράν ή «μονοχώλ» ιστιοφόρο επιχειρήσει να εισέλθει, θα «καρφώσει» στην άμμο με αποτέλεσμα η ταλάντευση να πετάξει τους επιβάτες από το κατάστρωμα μέσα στη θάλασσα.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου κ Άγγελο Ρούσσο, η υπόθεση έχει κολλήσει στο Υπουργείο έπειτα από έγγραφο ενός περιβαλλοντικού φορέα, όπου κοντολογίς δεν επιτρέπει την απόρριψη της άμμου στα βαθιά, χαρακτηρίζοντας το υλικό (άμμο) ως βρώμικο λύμα και θα πρέπει να βγει στη στεριά, να αποστραγγίσει (στεγνώσει) σε βουνά από άμμο και να μεταφερθεί σε λατομείο ή στη χωματερή.
Όμως… σύμφωνα με το εκτενέστατο ρεπορτάζ που η εφημερίδα μας διενήργησε σε μια προσπάθεια να βρει το «φως στο τούνελ», τα πράγματα δεν είναι καθόλου όπως τα περιγράφει ο πρόεδρος του Δ.Λ.Τ. ο οποίος πασιφανέστατα έχει λάθος πληροφόρησης.
Επικοινωνήσαμε με την εταιρία «ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΝΑΥΠΗΓΕΙΑ ΑΕ» στην Σαλαμίνα, ιδιοκτησίας της «Σπανόπουλος Group», μια εκ των μεγαλυτέρων οργανισμών στην χώρας μας που εξειδικεύονται – μεταξύ πολλών άλλων – και στη εργασία της «εκφόρτωσης» δηλαδή της εξάμμωσης από λιμάνια με ειδικές μπίγες, τις γνωστές σε όλους μας «αμμο-φαγάνες».
Συνομιλήσαμε με τον ειδικό επιστήμονα της εταιρίας κ. Αφεντουλίδη, ο οποίος μας ανέφερε (φανέρωσε) τα εξής.
Η διαδικασία της εξάμμωσης γίνεται με τρεις τρόπους.
Εξάμμωση και απόρριψη του υλικού στα βαθιά (περίπτωση καθαρής άμμου).
Εξάμμωση και συλλογή του υλικού στη στεριά. Δημοπράτηση από την Κτηματική Υπηρεσία προκειμένου να πωληθεί ως οικοδομικό υλικό σε εργολάβους (περίπτωση λύματος).
Εξάμμωση και συλλογή του υλικού στη στεριά. Αποστράγγιση του υλικού και μεταφορά του σε χωματερή (περίπτωση επικίνδυνου λύματος !).
Εκ των προαναφερθέντων, διαφαίνεται ότι απαιτείται χαρακτηρισμός του υλικού (άμμου) από φορέα για το αν αποτελεί, απλή άμμο ή λύμα ή επικίνδυνο για τη δημόσια υγεία λύμα.
Αυτός ο φορέας είναι μόνο το ΕΛΚΕΠΑ με το τμήμα θαλασσίων ερευνών.
Αυτό σημαίνει ότι: Ο δήμος Θήρας αφού δώσει εντολή σε μια τέτοια εταιρία, αυτή
1)Εκπονεί μελέτη για τη διερεύνηση του υλικού
2)ΤΟ ΕΛΠΚΕΠΑ εξετάζει το δείγμα του υλικού και το χαρακτηρίζει ως μια εκ των τριών παραπάνω περιπτώσεων
3) Συντάσσονται τα απαραίτητα για το Υπουργείο έγγραφα
4) με τη βεβαίωση της Εξάμμωσης ξεκινούν οι νόμιμες εργασίες και το έργο εκτελείται.
Σύμφωνα με το κ. Αφεντουλίδη, η 3η περίπτωση (εξάμμωση και συλλογή του υλικού στη στεριά. Αποστράγγιση του υλικού και μεταφορά του σε χωματερή – περίπτωση επικίνδυνου λύματος) δεν έχει γίνει ποτέ στη χώρα μας, καθώς η άμμος που εισέρχεται στα λιμάνια είναι καθαρή άμμος. Σπανίζουν εξαιρετικά δε οι περιπτώσεις της δημοπράτησης από τη Κτηματική προς εργολάβους (β’ περίπτωση) και το 95% των περιπτώσεων αφορά απλή εξάμμωση και απόρριψη στα βαθιά νερά.
Σύμφωνα πάντα με τον κ. Αφεντούλη της ΣΠΑΝΟΣ GROUP, η διαδικασία αυτή, ανεξάρτητα σε ποια από τις 3 περιπτώσεις θα τύχει, απαιτούνται περίπου 4 μήνες.
Σε δεύτερο χρόνο, επικοινωνήσαμε με τον πρόεδρο του Δ.Λ.Τ. κ. Ρούσσο για το αν έχει περάσει την υπόθεση από το ΕΛΚΕΠΑ το οποίο χαρακτήρισε το υλικό ως επικίνδυνο λύμα, αφού ο ίδιος λέει ότι πρέπει να εκτελεστεί (με χρονοβόρο διαδικασία) η Γ’ περίπτωση. Ο πρόεδρος μας απάντησε ότι κάτι τέτοιο δεν έχει γίνει και δεν γνωρίζει αυτή τη διαδικασία.
«Εμάς μας ήρθε το χαρτί από τη περιβαλλοντική και σταματήσαμε» μας είπε ο κ. Ρούσσος.
Επιπλέον οι ιδιοκτήτες των ημεροπλοίων δια του σωματείου τους μας καταγγέλλουν ότι τον χειμώνα ο κ. Ρούσσος τους είχε δεσμευτεί ότι όλα θα είναι έτοιμα για τη σαιζόν. «Θα με παρακαλάτε να σας βάζω τα σκάφη σας στη μαρίνα, θα έχω πολλές θέσεις διαθέσιμες!» φέρετε σύμφωνα με τους σκαφούχους να ανέφερε ο πρόεδρος του Δ.Λ.Τ. τότε. Σε αντιδιαστολή αυτών, πριν από μερικές ημέρες το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο δημοσίευσε Δελτίο Τύπου, όπου κατ’ ουσία “πετάει”εκτός μαρίνας τα ημερόπλοια, ζητώντας τους μέχρι νεωτέρας να δένουν αρόδο (με άγκυρα) στα ανοιχτά, με τα όποια βέβαια τεράστια προβλήματα και κινδύνους ατυχημάτων.
Εν κατακλείδι, αν αυτή η διαδικασία είχε ξεκινήσει μέσα στο χειμώνα ή αν μη τι άλλο τότε που το πρωτο-δημοσίευσε η εφημερίδα μας (Δεκέμβριος 2020), τώρα η μαρίνα Βλυχάδας θα ήταν έτοιμη να δεχθεί τα περίπου 120 ημερόπλοια. Όμως τώρα που το θέμα ξεκίνησε και σύμφωνα πάντα με τον ειδικό, τον κ. Αφεντούλη θα χρειαστούν περίπου 4 μήνες. Αυτή σημαίνει ότι τώρα είναι πλέον αργά για τη σαιζόν, με τους ιδιοκτήτες τω ημεροπλοίων να είναι «στα κάγκελα» και ένα Θεός ξέρει πως θα λειτουργήσει η σαιζόν στα όσα άπτονται του θαλάσσιου τουρισμού στη Σαντορίνη, σημαντικού οικονομικού πυλώνα του νησιού, από όπου «ζουν» και εργάζονται χιλιάδες άτομα.