Βασικοί Στόχοι – Άμεσες Προτεραιότητες για τον Δήμο Αμαρίου
- Επιστολή του επικεφαλής της μειοψηφίας κ. Μιχάλη Πετρακάκη
4/7/11
Ο πρώην Δήμαρχος Συβρίτου και επικεφαλής της μειοψηφίας του Δήμου Αμαρίου, κ. Μιχάλης Πετρακάκης με σημερινή του επιστολή, τοποθετείται στα προβλήματα που έχουν προκύψει από την αναλγησία, όπως υποστηρίζει της Δημοτικής Αρχής του Δήμου, εστιάζοντας στον ίδιο τον Δήμαρχο κ. Στέφανο Σημαντήρα, θεωρώντας ότι από την ημερομηνία λήψης του δημαρχιακού θώκου, έχει παρουσιάσει μηδενικό έργο.
Ο πρώην δήμαρχος τοποθετείται απαριθμώντας τα φλέγοντα προβλήματα του νέου διευρυμένου δήμου Αμαρίου και επιζητά άμεσες λύσεις καθόσον αυτές όπως υποστηρίζει, υπάρχουν.
Ακολούθως το κείμενο της επιστολής Πετρακάκη:
«Σε προηγούμενο δημοσίευμα αναφερθήκαμε στην ανάγκη αναβάθμισης της χαμηλής λειτουργίας και απόδοσης του Δήμου Αμαρίου , στην υποχρέωση της Δημοτικής Αρχής για τήρηση της νομιμότητας , καθώς και στην ανάγκη χάραξης διεκδικητικής πολιτικής .
Σήμερα στο Β΄ μέρος του δημοσιεύματος, στα πλαίσια άσκησης εποικοδομητικής και γόνιμης κριτικής, θα σταθούμε στους βασικούς αναπτυξιακούς στόχους , γύρω από τους οποίους θα πρέπει κατά την γνώμη μας να ενεργοποιηθεί άμεσα η Δημοτική Αρχή σε συντονισμό και κοινή δράση με τους φορείς και τους κατοίκους για την κατάκτησή τους.
Η επίτευξη των στόχων αυτών συνδέεται άμεσα με το μέλλον της περιοχής και την βιωσιμότητα του ίδιου του Δήμου.
ΑΜΑΡΙΩΤΙΚΟΣ ΔΡΟΜΟΣ.
Tο πολύπαθο αυτό έργο, μετά από τόσων χρόνων προσπάθειες , τόσες εξαγγελίες και υποσχέσεις, έχει περιέλθει σε τέλμα, με τις πολυδάπανες Μελέτες του να παραμένουν αναξιοποίητες στα ράφια.
Τα τρία (3) τμήματα του , Ρέθυμνο-Φράγμα, Απόστολοι- Φουρφουράς , Φουρφουράς-Μάντρες, όχι μόνο δεν βρίσκονται σε διαδικασίες υλοποίησης , αλλά ούτε καν έχουν προταθεί για ένταξη και κατασκευή σε κανένα Πρόγραμμα.
Όσοι παραβρέθηκαν στην εξαγγελία της ίδρυσης της περιβόητης «ΚΡΗΤΗΣ Α.Ε.»( 14-01-10, στην αίθουσα της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης ) που στα πρότυπα της εταιρίας «Εγνατία Α.Ε.» θ?αναλάμβανε την αναβάθμιση του Β.Ο.Α.Κ., θα ενθυμούνται τα όσα ανεδαφικά ακούστηκαν τότε από επίσημα χείλη και για τον Αμαριώτικο δρόμο. Συνέδεσαν την τύχη του με την εν λόγω εταιρεία, που σήμερα ενάμιση χρόνο μετά δεν έχει καν ξεκινήσει να λειτουργεί !
Θα ενθυμούνται ίσως την έντονη προσωπική μου αντίδραση για τον ατελέσφορο αυτό σχεδιασμό, καθώς και το σχετικό δημοσίευμα την επόμενη μέρα .
Στο ψευδεπίγραφο δίλλημα που τίθεται για ένταξη του δρόμου σε Τομεακό ή σε Περιφερειακό Πρόγραμμα η απάντηση είναι μια . Ένταξη χωρίς υπεκφυγές του Δρόμου στο Κοινοτικό Πλαίσιο .
Η υλοποίηση του έργου δεν αφορά μόνο το Αμάρι, αφορά το νομό, το νησί ολόκληρο, αφού αποτελεί έναν από τους κυριότερους κάθετους συνδετήριους Βορρά ?Νότου της Κρήτης.
Η Πολιτεία δεν πρέπει άλλο να κωφεύει ,αν πράγματι πιστεύει στην πολυδιακηρυγμένη θέση της για την Περιφερειακή ανάπτυξη.
Περαιτέρω καθυστέρηση ενέχει τον κίνδυνο να εκπνεύσουν οι προθεσμίες για ένταξη οδικών έργων στο Κοινοτικό Πλαίσιο , εξέλιξη που θα σημάνει ότι η κατασκευή του Αμαριώτικου Δρόμου παραπέμπεται στις καλένδες .
Διπλανοί νομοί διαρκώς εντάσσουν παρόμοια οδικά έργα ( οι Μελέτες των οποίων ολοκληρώθηκαν πολύ αργότερα του Αμαριώτικου, όπως Ηράκλειο - Βιάννο, Ηράκλειο- Μοίρες, κ.λ.π. ) , με υψηλές κοινοτικές πιστώσεις.
Ο καθοριστικός ρόλος του Δήμου για τον συντονισμό του συνολικού δυναμικού του τόπου και την άσκηση πίεσης προς την Πολιτεία είναι παραπάνω από προφανής . Οι καιροί ου μενετοί.
ΑΡΚΑΔΙΩΤΙΚΟΣ ΔΡΟΜΟΣ
Η δευτερεύουσα οδική αρτηρία που συνδέει την περιοχή με το Ρέθυμνο μέσω Αρκαδίου επιδέχεται ουσιαστικής βελτίωσης.
Όπως είναι γνωστόν με το κλείσιμο του Χ.Υ.Τ.Α.- Μαρουλά τέθηκε επί τάπητος το ζήτημα της διάθεσης των απορριμμάτων των Δήμων Ρεθύμνου και Αρκαδίου.
Στις διαπραγματεύσεις για την επίλυση του προβλήματος απαιτήθηκε από την πλευρά μας για την εναπόθεση του συνόλου των παραγόμενων σκουπιδιών του νομού στο Χ.Υ.Τ.Α.- Αμαρίου ,πέρα από την συμφωνημένη πληρωμή ανά Δήμο και η κατασκευή του δρόμου Χ.Υ.Τ.Α - Καβούσι ? Μέση.
Η Πολιτεία ανταποκρίθηκε μερικώς στο αίτημα με το ποσό των 500.000 ευρώ, που χορηγήθηκαν στο Δήμο Αρκαδίου στα όρια του οποίου βρίσκεται το οδικό αυτό τμήμα. Το έργο προχώρησε αρκετά αλλά δεν ολοκληρώθηκε.
Η ωφέλεια της βελτιωτικής αυτής παρέμβασης είναι προφανής , αφού παρακάμπτεται η Μονή Αρκαδίου και τα χωριά Κυριάννα - Λούτρα και αντικαθίσταται παλαιό και δύσκολο κομμάτι του δρόμου με ένα σύγχρονο, που συντομεύει σημαντικά την πρόσβαση της περιοχής προς το κέντρο
Επειδή ο Χ.Υ.Τ.Α-Αμαρίου θα εξακολουθήσει να διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στη διαχείριση των απορριμμάτων (αφού ο Περιφερειακός Σχεδιασμός δεν φαίνεται να υλοποιείται για τα επόμενα χρόνια), η ολοκλήρωση του δρόμου πρέπει να απαιτηθεί σαν αντιστάθμισμα της συμβολής ξανά της περιοχής στην επίλυση του ακανθώδους αυτού προβλήματος.
ΔΡΟΜΟΣ ΓΙΟΥΣ ΚΑΜΠΟΣ – Π Α Τ Σ Ο Σ
Το μεγαλύτερο μέρος της αρχικής χάραξης του δρόμου έχει γίνει. Ιδιοκτησιακά κυρίως προβλήματα και οικονομικά σταμάτησαν την ολοκλήρωση του.
Η χρησιμότητα του δρόμου είναι πασιφανής , αφού παρακάμπτεται η περιοχή του Αγίου Βασιλείου και συντομεύεται περίπου κατά δέκα τέσσερα (14) χιλιόμετρα η απόσταση προς Ρέθυμνο, εξυπηρετώντας τα χωριά του Κέντρους και γενικότερα την ενδοχώρα του νομού.
Η Δημοτική Αρχή πρέπει να ενδιαφερθεί για την ολοκλήρωση της χάραξης και για την ένταξη του έργου σε Εθνικό ή Κοινοτικό Πρόγραμμα .
ΦΡΑΓΜΑ ΠΛΑΤΥ
Πριν τρία (3) περίπου χρόνια στο Δημαρχείο του Δήμου Συβρίτου σε συγκέντρωση φορέων εξαγγέλθηκε από την ηγεσία του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων η ένταξη των Μελετών του μεγάλου αυτού έργου στο Τομεακό Πρόγραμμα «Αλέξανδρος Μπαλτατζής».
Οι Προμελέτες σήμερα έχουν ολοκληρωθεί ή ολοκληρώνονται και απαιτείται στη συνέχεια η Προένταξη Χωροθέτησης του έργου , η δέσμευση πόρων και η προώθηση των διαδικασιών για τη δημοπράτηση του έργου.
Όπως είναι γνωστό η Λεκάνη Απορροής και η Λεκάνη Κατάκλισης βρίσκονται στα Διοικητικά όρια του Δήμου Αμαρίου , επομένως εκτός από την κάλυψη των αρδευτικών αναγκών μας, παρέχεται η δυνατότητα επιδίωξης σοβαρών αντισταθμιστικών οφελών με την πραγματοποίηση παράλληλων έργων που έχει ανάγκη η περιοχή.
Το έργο ευεργετεί και την περιοχή του Αγίου Βασιλείου και βεβαίως τη Μεσσαρά και ως εκ τούτου υπάρχει γενικότερο ενδιαφέρον για την υλοποίησή του από τους δύο νομούς Ρεθύμνου – Ηρακλείου.
Ο συντονιστικός ρόλος, η δράση και οι πρωτοβουλίες που πρέπει ν?αναλάβει η Δημοτική Αρχή του Δήμου Αμαρίου , συνεπικουρούμενη από τους ενδιαφερόμενους φορείς των γειτονικών ωφελούμενων περιοχών, τους κοινοβουλευτικούς εκπροσώπους και τους κατοίκους , είναι και αναγκαίος και αναντικατάστατος.
Για τους ίδιους ωστόσο λόγους με αυτούς του Αμαριώτικου Δρόμου (Ανταγωνιστικά Προγράμματα , εκπνοή προθεσμιών κ.λ.π.) το ζήτημα εκτός από σοβαρό είναι και εξαιρετικά επίκαιρο και επείγον και οποιαδήποτε ολιγωρία των εμπλεκόμενων φορέων μπορεί ν?αποβεί μοιραία για την κατασκευή του έργου.
ΦΡΑΓΜΑ ΠΟΤΑΜΩΝ
Επιβάλλεται η επίσπευση των διαδικασιών που έχει αναλάβει ο Ο.Α.Δ.Υ.Κ και η υπέρβαση των αναφυομένων δυσκολιών για ένταξη στο Ε.Σ.Π.Α των έργων διάθεσης των Λυμάτων των τεσσάρων (4) οικισμών (Πατσού, Βολεώνων, Παντανάσσης , Αποστόλων) που ανήκουν στη Λεκάνη Απορροής του Φράγματος .
Για το υπό κατασκευή Υδροηλεκτρικό έργο ο Δήμος θα πρέπει ασφαλώς ν?απαιτήσει ουσιαστικά (πέρα των θεσμοθετημένων) αντισταθμιστικά οφέλη μαζί με τον Δήμο Ρεθύμνου και Σητείας, αλλά και επί πλέον οφέλη αφού ως γνωστόν η κινητήριος δύναμη του όλου έργου, ο υδάτινος πλούτος , προέρχεται αποκλειστικά από γεωγραφικές εκτάσεις (Λεκάνη Απορροής) του Δήμου Αμαρίου.
Η ασφαλτόστρωση του υπόλοιπου περιμετρικού του Φράγματος δρόμου και η αξιοποίηση της παραλίμνιας Δημοτικής έκτασης ( ίσως μέσω της Αμάρι Α.Ε,), είναι δύο παρεμβάσεις που θα συμβάλλουν καθοριστικά στην ανάπτυξη της γύρω περιοχής .
Π Ε Ρ Ι Β Α Λ Λ Ο Ν
Αναμφίβολα το μεγαλύτερο Κεφάλαιο και συγκριτικό πλεονέκτημα του Δήμου μας, αποτελεί το μοναδικό και σε μεγάλο βαθμό αναλλοίωτο , Φυσικό και Ανθρωπογενές Περιβάλλον . Η προστασία του είναι υπόθεση όλων, υπηρεσιών ,φορέων, κατοίκων και πρωτίστως της Αυτοδιοίκησης.
Η λειτουργία του Χ.Υ.Τ.Α. θα πρέπει να προσεχθεί, αφού η φέρουσα ικανότητά του θα δοκιμάζεται ολοένα και περισσότερο, όσο η προσωρινή λύση που δόθηκε ( της χρήσης του για 3 χρόνια για ολόκληρο τον νομό μετά τη σφράγιση του Μαρουλά) παρατείνεται, χωρίς μάλιστα να φαίνεται ότι δρομολογούνται άλλες λύσεις . Η Δημοτική Αρχή πρέπει να κρούσει τον κώδωνα του κινδύνου τώρα και η «Αμάρι Α.Ε.» να κινηθεί δραστήρια, γιατί σε όχι μακρινό χρονικό διάστημα από σήμερα , η χωρητικότητά του θα εξαντληθεί και ο κίνδυνος υποβάθμισης του Περιβάλλοντος της γύρω και ευρύτερης περιοχής είναι υπαρκτός.
Στο Φράγμα Ποταμών η Μελέτη ΣΧΟOΑΠ που έχει δρομολογηθεί από τον Δήμο Συβρίτου θα διασφαλίσει σε μεγάλο βαθμό την προστασία της περιοχής από τις ανεξέλεγκτες χρήσεις. Aπαιτείται η πιστή τήρησή της , καθώς και η τήρηση των Περιβαλλοντικών Όρων της λειτουργίας του ίδιου του Φράγματος, καθώς και κάθε άλλου έργου που θα χωροθετηθεί στην περιοχή, όπως του σχεδιαζόμενου υβριδικού Υδροηλεκτρικού.
Η Περιβαλλοντική Μελέτη του Φράγματος Πλατύ πριν την έγκρισή τηςπρέπει να παρουσιαστεί για πλήρη και εκτενή ενημέρωση φορέων και κατοίκων και για ενσωμάτωση πιθανών βελτιωτικών προτάσεων.
Η διαφύλαξη του παραδοσιακού χρώματος των Οικισμών με αισθητικές παρεμβάσεις και η διατήρηση της τοπικής Κουλτούρα και Παράδοσης με προσεγμένες παρεμβάσεις στο χώρο του Πολιτισμού (Πολιτιστικές εκδηλώσεις , ανάδειξη ιστορικών μορφών και γεγονότων, επέτειοι κ.λ.π.) αποτελεί σαφώς διαρκή υποχρέωση της Δημοτικής Αρχής.
TΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ
Οι εναλλακτικές μορφές τουρισμού μπορούν να προωθηθούν και με την συμβολή της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Για τις δημοτικές υποδομές εστίασης και διαμονής που έχουν δημιουργηθεί ( Πάνακρον, Οικοτουριστικό Κέντρο Μέρωνα, Ξενώνας Πλατάνου) και όλες τις ιδιωτικές , ένα δίκτυο συνεργασίας με συνδετικό κρίκο το Δήμο ή την Αμάρι Α.Ε. είναι απαραίτητο. Είχαν άλλωστε γι?αυτό ξεκινήσει κάποιες προσπάθειες που πρέπει να συνεχιστούν.
Η προσπάθεια επίσης προβολής της περιοχής με έντυπο και ηλεκτρονικό υλικό, που είχε ξεκινήσει ο Δήμος Συβρίτου , πρέπει να συνεχιστεί και να επεκταθεί για να καλύψει ολόκληρη την περιοχή του Αμαρίου.
Για την προώθηση των παραπάνω βασικών αναπτυξιακών στόχων άνεση χρόνου δεν παρέχεται, αφού τα χρονοδιαγράμματα για τις διαδικασίες ένταξης αντίστοιχων έργων στις περισσότερες περιπτώσεις είναι ασφυκτικά.
Ωστόσο, καμία σχετική ενέργεια , καμία παρέμβαση ή πρωτοβουλία της Δημοτικής Αρχής δεν έχει περιπέσει στην αντίληψή μας από την ημέρα ανάληψης των καθηκόντων της εδώ και έξι (6 ) μήνες , αλλά και καμία αναφορά , ενημέρωση ή νύξη στο Δημοτικό Συμβούλιο δεν έχει κάνει γι?αυτά τα θέματα (πλήν ακροθιγώς για το Υδροηλεκτρικό έργο του Φράγματος Ποταμών), όλο αυτό το χρονικό διάστημα !
Διερωτάται πράγματι κανείς αν οι κρίσιμοι αυτοί στόχοι για το μέλλον του Αμαρίου , απασχολούν στα σοβαρά τη Δημοτική Αρχή και αν πιστεύει ότι πρέπει να παλέψει για την υλοποίησή τους .
Πάντως αν κρίνουμε απ?τη μέχρι σήμερα ακολουθούμενη τακτική στο Δήμο Αμαρίου, της «ύπνωσης» γενικότερα των τοπικών προβλημάτων ( ακόμη και των απλών και καθημερινών ) και της αποφυγής ανάληψης ευθυνών, δεν παρέχονται πολλά περιθώρια αισιοδοξίας .
Αν όμως ο καθ?ύλην αρμόδιος φορέας αδιαφορεί και συνεχίζει την εξ? αποστάσεως παθητική «παρατήρηση» των ζητημάτων , το Δημοτικό κενό αναγκαστικά θα επιδιωχθεί να καλυφθεί με πρωτοβουλίες άλλων φορέων και κατοίκων , που αγωνιούν για την εξέλιξη των σοβαρών αυτών θεμάτων , τη στιγμή που συνδέονται άμεσα με την αναπτυξιακή προοπτική και το μέλλον του τόπου.