Επίσκεψη Αρναουτάκη στο Ρέθυμνο
- ΤΗ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ ΤΟΥ ΒΙΟΛΟΓΙΚΟΥ ΡΕΘΥΜΝΟΥ & ΤΟΥ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟΥ ΜΟΥΣΕΙΟΥ ΕΞΗΓΓΕΙΛΕ ΧΘΕΣ ΣΕ ΣΥΣΚΕΨΗ ΣΤΗ ΝΟΜΑΡΧΙΑ Ο ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΤΗΤΑΣ & ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ ΣΤ. ΑΡΝΑΟΥΤΑΚΗΣ
14/1/10
Σύσκεψη υπό την προεδρία του Υφυπουργού Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας & Ναυτιλίας κ. Σταύρου Αρναουτάκη, πραγματοποιήθηκε χθες Τετάρτη στη Νομαρχία με θέμα την υλοποίηση του ΕΣΠΑ στο Νομό Ρεθύμνου.
Στη σύσκεψη συμμετείχαν ο Γ.Γ. της Περιφέρειας Κρήτης, κ. Θανάσης Καρούντζος, ο Βουλευτής Ρεθύμνου, κ. Μανώλης Όθωνας, οι Δήμαρχοι του Νομού, οι Αντινομάρχες, Νομαρχιακοί Σύμβουλοι καθώς και εκπρόσωποι του ΤΕΕ και του Επιμελητηρίου Ρεθύμνου. Σημειώνεται ότι η Βουλευτής Ρεθυμνου κα Όλγα Κεφαλογιάννη δεν μπόρεσε να παρευρεθεί στη σύσκεψη λόγω κοινοβουλευτικών υποχρεώσεων και απέστειλε επιστολή.
Ο Νομάρχης Ρεθύμνου, κ. Γιώργης Παπαδάκης, καλωσόρισε τον κ. Αρναουτάκη στο Νομό και τόνισε ότι τόσο οι Ρεθεμνιώτες όσο και όλη η Κρήτη έχουν μεγάλες προσδοκίες από την παρουσία του στο Υπουργείο Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας & Ναυτιλίας.
Συγκεκριμένα ο κ. Παπαδάκης αναφερόμενος στα ζητήματα του Νομού δήλωσε τα ακόλουθα:
” Κύριε Υπουργέ
θα ήθελα να σας καλωσορίσω για άλλη μία φορά στο Ρέθυμνο και να σας ενημερώσω για μερικά από τα προβλήματα που απασχολούν τη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Ρεθύμνου θεωρώντας ότι χρήζουν άμεσης διευθέτησης. Συγκεκριμένα:
1. Ένταξη έργων στο ΕΣΠΑ και χρηματοδότηση για αποπληρωμή μελετών.
Από τη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση έχουν ήδη υποβληθεί για ένταξη στο ΕΣΠΑ τα παρακάτω ώριμα έργα :
- Διάνοιξη νέου τμήματος Πατσός – Παντάνασσα επαρχιακής οδού 13 προϋπολογισμού 7.300.000
- Διάνοιξη νέου τμήματος Παλέ - Αγκοσελινά – Κάνεβος επαρχιακής οδού 4 προϋπολογισμού 6.400.000 .
- Κατασκευή οδικής παράκαμψης οικισμού Αξού επαρχιακής οδού 29 προϋπολογισμού 4.450.000 .
- Διάνοιξη νέου τμήματος Φουρφουράς - Μάνδρες επαρχιακής οδού 13 προϋπολογισμού 31.500.000 .
- Διάνοιξη νέου τμήματος Απόστολοι - Φουρφουράς επαρχιακής οδού 13 προϋπολογισμού 17.000.000 .
- Κατασκευή νέου οδικού τμήματος Κάτω Ροδάκινο - Άνω Ροδάκινο επαρχιακής οδού 4 (γέφυρα Ροδάκινου) προϋπολογισμού 2.000.000 .
Τα παραπάνω έργα, τα οποία και αναμένουμε να ενταχθούν στο ΕΣΠΑ με συνολικό προϋπολογισμό 68.650.000 σύμφωνα με τις τελευταίες επικαιροποιημένες τιμές, έχουν υποβληθεί από το Μάιο του περασμένου έτους ενώ εκτιμούμε ότι σύντομα θα είμαστε σε θέση να υποβάλλουμε και την κατασκευή του Πειραματικού Νηπιαγωγείου προϋπολογισμού 6.500.00 , αφού το μόνο που απομένει είναι να υπογραφεί η προγραμματική σύμβαση μεταξύ της ΝΑΡ και του Πανεπιστημίου για την παραχώρηση οικοπεδικής έκτασης για την ανέγερσή του.
Η εκπόνηση των μελετών των παραπάνω έργων, έχουν κοστίσει 3.500.000 , ποσό το οποίο η Ν.Α για να καλύψει από ίδιους πόρους αναγκάστηκε να συνάψει δάνειο από το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων ύψους 2.700.000 και απομένει να διατεθεί περίπου 800.000 για την αποπληρωμή των συγκεκριμένων μελετών ποσό το οποίο δεν μπορεί να διαθέσει η ΝΑΡ από τον πενιχρό προϋπολογισμό της.
Επίσης η ΝΑΡ έχει δρομολογήσει την ωρίμανση τριών ακόμη έργων
- Δρόμος Ρέθυμνο - Φράγμα προϋπολογισμού 8.000.000
- Δρόμος Γαράζο - Αξός Ανώγεια (του οδικού άξονα Γαράζο Αξός Ανώγεια Τύλισσος Ηράκλειο)
- Δρόμος Αλώνες – Καλή Συκιά
Το κόστος των μελετών για τα έργα αυτά ανέρχεται σε 2.000.000 τα οποία δεν διαθέτει η Νομαρχία αφού η μοναδική χρηματοδότηση για οποιαδήποτε επενδυτική πρωτοβουλία μας είναι οι πιστώσεις των Κ.Α.Π.
Επίμονα εδώ και δύο έτη ζητάμε το ποσό των 2.800.000 - 3.000.000 για να αποπληρώσουμε τους μελετητές των έργων και εισπράττουμε άρνηση με αποτέλεσμα να είμαστε ανακόλουθοι στις οικονομικές μας υποχρεώσεις και να χάνεται έτσι η αξιοπιστία και η συνέπεια του κράτους.
Επιτακτική ανάγκη διάθεσης πίστωσης είναι η ολοκλήρωση των εργασιών στο έργο Ρέθυμνο Απόστολοι Μάνδρες, Τμήμα Φράγμα Ποταμών Παντάνασσα, κατά το οποίο, στην επιμέτρηση του, διαπιστώθηκε υπέρβαση 600.000 λόγω κατολισθήσεων που δεν είχαν προβλεφθεί στην αρχική μελέτη με αποτέλεσμα να μην ολοκληρωθεί το συγκεκριμένο Τμήμα και να κινδυνεύει με απένταξη.
2. Οδικό δίκτυο.
Η βελτίωση και ανακατασκευή του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης στα όρια του Νομού ειδικά αλλά και της Κρήτης γενικότερα είναι περισσότερο από επιβεβλημένη. Ο Άξονας αυτός, με προδιαγραφές του 1970, δεν αντέχει πλέον το κυκλοφοριακό φόρτο, ούτε ανταποκρίνεται στις συνθήκες ασφαλούς κυκλοφορίας, με πολλά θύματα τροχαίων ατυχημάτων τόσα ώστε να κατέχουμε πια πανελλήνιο ρεκόρ, γεγονός που δεν τιμά την Κρήτη και την Ελληνική Πολιτεία.
Στα πλαίσια της ισόρροπης ανάπτυξης μεταξύ του Βόρειου και του Νοτίου τμήματος του Νομού και της Κρήτης, επιβάλλεται να προχωρήσει η ολοκλήρωση του Νότιου Οδικού Άξονα Κρήτης, και στους νομούς Ρεθύμνου και Χανίων, που θα συμβάλλει στην ανάπτυξη των νότιων παραλίων αλλά και της ενδοχώρας και στη σύνδεσή τους με τις αναπτυγμένες περιοχές των Βόρειων τμημάτων του Νομού.
Η κατάσταση του επαρχιακού οδικού δικτύου του Νομού μήκους 600 χιλιομέτρων απαιτεί άμεσα παρεμβάσεις βελτίωσης, δεδομένου ότι πολλά τμήματά του έχουν κατασκευαστεί το 1950 και έχουν υποστεί ζημιές όχι μόνο λόγω πολυκαιρίας αλλά και λόγω των θεομηνιών των τελευταίων χρόνων με αποκορύφωμα την τελευταία θεομηνία του Οκτωβρίου Το δίκτυο αυτό συντηρείται στοιχειωδώς μόνο από τον πενιχρό προϋπολογισμό της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης (Κ.Α.Π) και απαιτούνται υπολογισμένα με φειδώ, 4.000.000 για συντηρήσεις και αποκαταστάσεις των ζημιών ώστε να καταστεί ασφαλέστερο.
Κύριε Υπουργέ,
Σημαντικά θέματα για το Νομό αποτελούν επίσης:
Η ανέγερση νέου σύγχρονου Νοσοκομείου, σε έκταση που διατίθεται από το Δήμο Ρεθύμνου, αφού το Γενικό Νοσοκομείο Ρεθύμνου υφίσταται από το 1960 και όπως είναι κατανοητό έχει εξαντλήσει τα όρια του.
Η ανέγερση νέου σύγχρονου Αστυνομικού Μεγάρου, αφού σήμερα η Αστυνομική Διεύθυνση Ρεθύμνου στεγάζεται σε ένα κτίριο παλιό και πραγματικά απαράδεκτο, που θα αποσυμφορήσει τις υπηρεσίες και θα βελτιώσει αισθητά και τις παρεχόμενες υπηρεσίες προς τους πολίτες. Ενημερωτικά δε σας γνωρίζουμε ότι ήδη βρισκόμαστε πολύ κοντά στην εξασφάλιση του κατάλληλου οικοπεδικού χώρου.
Η ανέγερση Κεντρικού Αρχαιολογικού Μουσείου στο Ρέθυμνο, πάγιο αίτημα όλων των Ρεθυμνιωτών, σε θέση που θα επιλεγεί και θα υποδειχθεί από το Δήμο Ρεθύμνου και στο οποίο να εξεταστεί η δυνατότητα δημιουργίας πτέρυγας εκθεσιακού χώρου για τη «Μάχη της Κρήτης».
Με την ευκαιρία της επίσκεψής σας στο Ρέθυμνο θα θέλαμε να σας επισημάνουμε άλλο ένα μεγάλο πρόβλημα που αντιμετωπίζουμε αυτό της έλλειψης ακτοπλοικής σύνδεσης του τόπου μας με την υπόλοιπη χώρα. Το γεγονός αυτό συμβαίνει στο νομό που είναι έκτος τουριστικός προορισμός της χώρας μας και δεύτερος στην Κρήτη, που σημειωτέον στερείται και αεροδρομίου και εγείρεται κατά συνέπεια το ερώτημα πώς εξυπηρετείται η τοπική κοινωνία, η φοιτητική κοινότητα και βεβαίως οι ενδιαφερόμενοι επισκέπτες μας. Επίσης προκαλεί αναστάτωση στην τοπική κοινωνία αφού η επιβατική και εμπορευματική κίνηση από και προς τον τόπο μας, είναι ανύπαρκτη και βεβαίως το κόστος τεράστιο και επιζήμιο.
Κύριε Υπουργέ,
Τα παραπάνω αποτελούν ένα μόνο μέρος των προβλημάτων που αντιμετωπίζουμε και πιστεύουμε ότι η ικανοποίηση των αιτημάτων μας θα είναι καθοριστική για την επίτευξη σημαντικών στόχων που συμβάλλουν στην ανάπτυξη του τόπου μας”.
Ο κ. Αρναουτάκης με τη σειρά του εξέφρασε την ικανοποίησή του για την παρουσία του στο Ρέθυμνο και δήλωσε ότι στόχος της Κυβέρνησης είναι η περιφερειακή ανάπτυξη, αλλά και η απορρόφηση του ΕΣΠΑ, καθώς τα τρία χρόνια λειτουργίας του προγράμματος η χώρα μας έχει απορροφητικότητα μόλις 3,15%. Σχετικά με τα ζητήματα του Ρεθύμνου δήλωσε ότι το Υπουργείο έχει προχωρήσει σε αύξηση του προϋπολογισμού του Βιολογικού Ρεθύμνου, τονίζοντας ότι οι χρηματοδοτήσεις του έργου είναι έτοιμες. Επίσης ανακοίνωσε ότι έχει ήδη υπογραφεί η έγκριση χρηματοδότησης 1εκ Ευρώ για την εκπόνηση της Μελέτης του Αρχαιολογικού Μουσείου Ρεθύμνου, με δυνατότητα άμεσης εκταμίευσης 500.000 Ευρώ, ώστε μέσα στο 2011 να είναι έτοιμη η μελέτη για να γίνει ένταξη του έργου.
Επιπλέον ο κ. Αρναουτάκης επισήμανε ότι η Κυβέρνηση είναι αποφασισμένη να ξεμπλοκάρει το θέμα των απαλλοτριώσεων προκειμένου έργα βαλτωμένα επί σειρά ετών να προχωρήσουν. Σε ό,τι αφορά στο μεγάλο ζητούμενο της Κρήτης, τον ΒΟΑΚ, δήλωσε κατηγορηματικά ότι αν δεν ιδρυθεί ΑΕ στα πρότυπα της “ΕΓΝΑΤΙΑ” η Κρήτη δε θα κατορθώσει να αποκτήσει σύγχρονο και ασφαλές αυτοκινητόδρομο κατά τα ευρωπαϊκά πρότυπα. Μάλιστα σημείωσε ότι μέσα στο Α? εξάμηνο του 2010 η εταιρία αυτή με την επωνυμία “ΚΡΗΤΗ ΑΕ” θα έχει προχωρήσει. Τέλος τόνισε ότι όλα τα μεγάλα έργα της Κρήτης πρέπει να ενταχθούν στα Τομεακά και όχι στα Περιφερειακά Προγράμματα, ενώ για μια ακόμη φορά αναφέρθηκε στη δέσμευση της Κυβέρνησης να φέρει το ΕΣΠΑ στην ελληνική περιφέρεια.
Η σύσκεψη ολοκληρώθηκε με τις απόψεις που κατέθεσαν όλοι οι συμμετέχοντες.