free@agorapress.gr

Επικοινωνήστε μαζί μας

22860 83756

Τηλεφωνήστε μας

Ναυτιλιακός μεσαίωνας

Facebook
Twitter
LinkedIn
Reddit
Telegram
Email
Χρόνος Ανάγνωσης: 7 λεπτά
  • Τα έργα υπονομεύουν το καθημαγμένο λιμάνι.
  • Τα φετινά προβλήματα θα μας στιγματίσουν για πολλά χρόνια.
  • 8,5 εκατομ. € για επισκευές… 20 εκατομ. € για νέο λιμάνι αλλού!
  • Υπήρχε λόγος να εκπονηθεί επισκευή του Αθηνιού;

 

Το 2019 προβλέπεται να είναι η χειρότερη σαιζόν όλων των εποχών για το λιμάνι της Σαντορίνης, λόγω των έργων που βραδέως ξεκίνησαν για την αποκατάσταση των ζημιών των περασμένων ετών στον Αθηνιό. Χειρότερα κι από τους προηγούμενους αιώνες, τότε που οι επιβάτες της ακτοπλοΐας αποβιβάζονταν σε βάρκες για να προσεγγίσουν την Σαντορίνη.

Και το ερώτημα που απερίφραστα προκύπτει είναι το κατά πόσον οι συναρμόδιοι φορείς «διέβησαν τον Ρουβίκωνα» και προγραμμάτισαν τις εργασίες ανάπλασης της λιμενικής ζώνης του Αθηνιού – αγνοώντας τους κινδύνους – όταν αυτές βεβαιωμένα πλέον θα επιφέρουν ναυτιλιακό μεσαίωνα στη Σαντορίνη κατά τη φετινή τουριστική περίοδο και θα στιγματίσουν το τουριστικό μας προϊόν για πάρα πολλά χρόνια, αφού θεωρείται βέβαιο ότι οι εικόνες ντροπής θα φιγουράρουν τακτικά στα διεθνή μέσα ενημέρωσης.

Τις προηγούμενες ημέρες ήρθαμε σε επαφή τόσο με τον πρόεδρο του Λιμενικού Ταμείου, Ιωάννη Ευδαίμων, όσο και με τον Δήμαρχο Νίκο Ζώρζο σε μια προσπάθεια να αποκωδικοποιήσουμε τα όσα μέλει γενέσθαι στο λιμάνι, αρχή γενομένης από την πρώιμη τουριστική σαιζόν, ήτοι τα μέσα Φεβρουαρίου. Καθίσταται σαφές ότι φέτος η σαιζόν ανοίγει πολύ νωρίς με την Κινεζική αγορά να «κάνει ποδαρικό» στο νησί λόγω της Κινεζικής Πρωτοχρονιάς, η οποία για το 2019 γιορτάζεται στις 5 Φεβρουαρίου.

Καταρχήν να αποσαφηνίσουμε κάποια πράγματα που εσφαλμένα γνωρίζει η κοινή γνώμη στην Σαντορίνη. Είναι γεγονός ότι οι περισσότεροι συμπολίτες μας θεωρούν ότι τα έργα στο λιμάνι είναι ευθύνη της δημοτικής αρχής και του λιμενικού ταμείου, θεσμοί οι οποίοι γίνονται καθημερινά αποδέκτες των αμέτρητων παραπόνων από πλευράς της εντοπιότητας.

Είναι καθήκον μας λοιπόν να ενημερώσουμε το κοινό, ότι τα έργα στο λιμάνι ξεκίνησαν με ευθύνη του Υπουργείου Μεταφορών & Υποδομών και της συναρμόδιας υπηρεσίας του ΕΛΚΕΘΕ. Συναρμόδιος φορέας είναι και το Υπουργείο Ναυτιλίας. Αυτοί οι φορείς έχουν τον αποκλειστικό σχεδιασμό, επίβλεψη και αποπεράτωση (εκτέλεση) των έργων που θα ολοκληρωθούν σε δύο φάσεις. Η πρώτη το 2019 με τα έργα να εκτελούνται από τις «καμάρες» έως τα «επικίνδυνα» (ως αυτά έχουν ήδη δρομολογηθεί) και η δεύτερη το 2020 από τις «καμάρες» προς αριστερά στα φανάρια.

Τόσο το Λιμενικό Ταμείο όσο και το Λιμεναρχείο έχουν αναλάβει τη αρωγή, δηλαδή απλά την παροχή βοήθειας στον εργολάβο, ο οποίος και αυτός είναι διορισμένος από το αρμόδιο υπουργείο.

Συνεπώς τα «βέλη» των πολιτών θα πρέπει να στρέφονται προς αυτές τις υπηρεσίες και όχι προς τη δημοτική αρχή.

Και λέμε «βέλη» καθώς θα υπάρξουν πολλά στην σαιζόν 2019, αφού η ολοκλήρωση των έργων που έχουν ήδη επιφέρει μεγάλη ζημιά στη επιβατική κίνηση του Αθηνιού έχει προβλεφθεί σε 2 φάσεις. Μια στα τέλη Μαρτίου και μία στις αρχές Ιουνίου. Όλοι όμως γνωρίζουμε ότι στην Ελλάδα σχεδόν ποτέ δεν ολοκληρώνονται έργα σύμφωνα με τις προβλέψεις των εργολάβων, ακόμα κι αν πρόκειται για το δικό μας σπιτάκι στο χωριό.

Θεωρείται λοιπόν κάτι παραπάνω από βέβαιο ότι η επιβατική τουριστική κίνηση του Αθηνιού θα φαντάζει φέτος ως καθημερινός Γολγοθάς. Όλοι θυμόμαστε εκείνη την αποφράδα μέρα της 28ης Σεπτεμβρίου 2018, όταν τότε «κόλλησε» η κίνηση στις στροφές του Αθηνιού και ο μέσος χρόνος ανάβασης ή κατάβασης στο λιμάνι ήταν 2,5 με 3 ώρες!!

Τα βίντεο και οι φωτογραφίες με τουρίστες να προσπαθούν να κατέβουν από το ύψωμα προς το λιμάνι με τις βαλίτσες τους και τα παιδιά τους ανάμεσα από εκατοντάδες οχήματα, έκαναν το γύρο του κόσμου, αμαυρώνοντας την τουριστική μας εικόνα.

Δυστυχώς για τη φετινή τουριστική σαιζόν, αυτή η εικόνα προβλέπεται να αποτελεί καθημερινότητα.

Μεγάλη συμμετοχή στα προβλήματα θα έχει επίσης και η αδυναμία των τουριστικών λεωφορείων (μικρών & μεγάλων) να παρκάρουν στο λιμάνι, αφού ο χώρος στάθμευσης που υπήρχε έως σήμερα θα παραμείνει κατά τα μέγιστα κλειστός κατά τη διάρκεια αποπεράτωσης του έργου. Δεν κινδυνολογούμε. Είναι η πραγματική εικόνα όσων θα κληθούμε να αντιμετωπίσουμε φέτος. Αξιοσημείωτο είναι και το γεγονός ότι ενώ τη περσινή περίοδο και κατά τη τετράμηνη υψηλή τουριστική περίοδο «έδεναν» 18 επιβατηγά πλοία στο λιμάνι καθημερινά, φέτος ο αριθμός των πλοίων αναμένεται να αυξηθεί στα 25. Αυτό σημαίνει επιπλέον αρκετές χιλιάδες επιβατών να καταφθάνουν καθημερινά στο νησί μέσω του Αθηνιού, με το πρόβλημα πλέον να αποκτά καταστροφικές συνέπειες για το τουριστικό μας μέλλον.

Καθίσταται σαφές ότι η δυσφήμηση που θα υποστεί η Σαντορίνη – εάν δεν αποφασιστούν άμεσα οι βελτιωτικές «ενέσεις» – από το δράμα που θα ζήσουν τα εκατομμύρια των επισκεπτών μας κατά τις αφίξεις και αναχωρήσεις τους, θα είναι τεράστια και ανεπανόρθωτη και ίσως να περάσουν πολλά χρόνια για να ανακάμψουμε.

Επίσης, έχει ήδη αποφασισθεί από το Λιμενικό Ταμείο η απομάκρυνση όλων των ενοικιαζόμενων αυτοκινήτων από το λιμάνι, καθώς σύμφωνα με τις λιμενική αρχή, αυτά ούτως ή αλλιώς βρίσκονταν παρανόμως εκεί τα προηγούμενα χρόνια . Τα γραφεία θα λειτουργούν μόνο ως υποκαταστήματα (πρακτορεία) των εταιριών rent a car και οι πελάτες τους θα μεταφέρονται αναγκαστικά με άλλα επαγγελματικά συγκοινωνιακά οχήματα προκειμένου να παραλάβουν τα αυτοκίνητά τους. Αυτό θα προκαλέσει σαφή μείωση του τζίρου και ταυτόχρονα θα δυσχεράνει το έργο αυτών των εταιριών που εξυπηρετούν εκατομμύρια τουρίστες ετησίως.

Αξίζει να σημειώσουμε κάπου εδώ, ότι δημοσιογραφία δεν θα πρέπει να αποτελεί απλά στείρα αντιπαράθεση και κριτική επί παντός επιστητού. αλλά παγίως θα πρέπει να προλαβαίνει με προτάσεις και γόνιμες εισηγήσεις. Υπό αυτό το πρίσμα και μόνο λειτουργεί και θα λειτουργεί η «εφημερίδα ΣΑΝΤΟΡΙΝΗ» και ως εκ τούτου, καταθέτουμε τις προτάσεις οι οποίες έχουν προκύψει από πολύωρες συναντήσεις με τους αρμοδίους, τόσο από διοικητικής πλευράς, όσο και από της (θιγόμενης) επιχειρηματικής.

Σημαντικά προτάγματα

Μονόδρομος πλέον είναι η συνεργασία των τουριστικών μεταφορικών εταιριών καταρχήν με το Λιμενικό Ταμείο. Θα πρέπει να καθίσουν το αργότερο μέχρι τις αρχές Φεβρουαρίου σε ένα κοινό τραπέζι ώστε να ακουστούν οι απόψεις εκείνων που αντιμετωπίζουν χρόνια τώρα το μεταφορικό έργο και την αποσυμφόρηση του λιμανιού από τους τουρίστες, προς τα ξενοδοχεία τους.

Ακολούθως, θα πρέπει να απαιτηθεί από το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, την Αστυνομική Διεύθυνση Κυκλάδων και το οικείο Α.Τ. Θήρας η καθημερινή τοποθέτηση τροχονόμου κατά τις ώρες αιχμής (12.30 έως 15.30). κι αυτό δεν καταστεί εφικτό στον απόλυτο βαθμό, τότε βαρύς ο πέλεκυς της λαϊκής οργής.

Επίσης θα πρέπει η δημοτική αρχή να προβεί στη τοποθέτηση τουλάχιστον 2 δημοτικών αστυνομικών (καθημερινά!) με αποκλειστική ευθύνη τη τροχονομία σε καίρια σημεία της ζώνης από το ύψωμα του Αθηνιού έως κάτω στο λιμάνι. Η πρόσληψη αυτών των δημοτικών αστυνομικών δύναται να προκύψει είτε με απ’ευθείας πρόσληψη είτε μέσω ανάθεσης έργου σε εταιρία υπηρεσιών ασφαλείας (security). Τέλος, η λιμενική αρχή θα πρέπει να εντείνει τις προσπάθειες της ώστε επίσης καθημερινά τουλάχιστον ένας αξιωματικός τους να συντονίζει το τροχονομικό έργο στην είσοδο του λιμανιού και να συντονίζει και την άμεση απομάκρυνση των οχημάτων που προσεγγίζουν το λιμάνι για να αποβιβάσουν επιβάτες.

Σημαντικές προτάσεις υπάρχουν επίσης προς τη κατεύθυνση αξιοποίησης του μεγάλου οικοπέδου που βρίσκεται δεξιόθεν της εισόδου του Αθηνιού (πάνω στο ύψωμα). Θα πρέπει η δημοτική αρχή να έρθει σε συνεννόηση με τον ιδιοκτήτη προκειμένου να χρησιμοποιηθεί αυτό ως χώρος στάθμευσης οχημάτων που αποβιβάζουν επιβάτες για τον Αθηνιό και συνακολούθως να βρεθεί η λύση μεταφοράς αυτών κάτω στο λιμάνι, προκειμένου να επιβιβαστούν εγκαίρως στα πλοία τους. Οφείλουμε να ενημερώσουμε σε αυτό το σημείο, ότι πέρσι άγνωστος αλλά πολύ μεγάλος αριθμός επιβατών «έχασαν» τα πλοία τους λόγω της κάκιστης λειτουργίας του λιμανιού, όσο κι αν η λιμενική αρχή έδινε καθημερινά, τιτάνιο αγώνα. Αν δεν γίνουν πράξη αυτά που σήμερα καταθέτουμε, αυτή η εικόνα θα αποτελεί καθημερινά το αυτονόητο πλέον δεδομένο … του «ναυτιλιακού μεσαίωνα»!.

Επόμενο θέμα αφορά την υλοποίηση του στρατηγικού σχεδιασμού ασφαλείας, γνωστού και ως ISPS. Δεν είναι δυνατόν να θέλουμε να χωρέσουμε όλα τα καρπούζια κάτω από την ίδια μασχάλη. Και οι παλιοί το έλεγαν «τα φαρδομάνικα είναι για τους παπάδες».

Καλή η κρουαζιέρα, καλό και το εγχείρημα απόκτησης των προδιαγραφών ασφαλείας τύπου ISPS, αλλά με ορατό το κίνδυνο καταστροφής του τουριστικού μας προϊόντος λόγω των έργων του Αθηνιού, αρκετοί ειδικοί κάνουν λόγο για τροχοπέδηση ζητημάτων, αφού το να εθελοτυφλούμε πιστεύοντας ότι θα υλοποιήσουμε τον ISPS σε ένα λιμάνι που φέτος δεν θα είναι καν λιμάνι αλλά θα μοιάζει με «παραλία πρόσδεσης πλοίων», φαντάζει ως λίαν αισιόδοξη αξίωση με πιθανές ίσως καταστροφικές συνέπειες.

Εν κατακλείδι και επειδή υπάρχουν και ακόμα πολλά ζητήματα και σημαντικοί προβληματισμοί που αφορούν το λιμάνι του Αθηνιού, βάζουμε μια «άνω τελεία», έως ότου σταδιακά αλλά άμεσα γίνουν οι συναντήσεις εκείνες μεταξύ των αρμοδίων παραγόντων, ώστε να ανεβρεθούν οι γόνιμες εκείνες σολομώντειες λύσεις.

Ελέω … Υπουργού!

Ένα πάντως είναι σίγουρο. Το Υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών και ο ίδιος ο υπουργός κ. Χρήστος Σπίρτζης θα έπρεπε να είχε εξετάσει καλύτερα το στρατηγικό σχεδιασμό των έργων του Αθηνιού.

Η Σαντορίνη κε Υπουργέ δεν είναι Τήλος ή Ικαρία και οι Σαντορινιοί δεν είναι μουζίκοι ιθαγενείς. Είναι ο σημαντικότερος τουριστικός προορισμός της χώρας και ως τέτοιον υποχρεούστε να τον αντιμετωπίσετε. Το λιμάνι του Αθηνιού είναι ο τουριστικός καθρέπτης της Ελλάδας και έως σήμερα βρίσκεται στη λίστα των χειρότερων λιμανιών της Ευρώπης. Κι αυτό είναι και δική σας ευθύνη κ Σπίρτζη.

Κρούομε λοιπόν τον κώδωνα του κινδύνου και κραυγάζουμε τούτα… αρχές Φεβρουαρίου. Αν οι πολίτες της Σαντορίνης δεν δουν συγκεκριμένες προτάσεις σας άμεσα τότε θα βρεθείτε αντιμέτωποι με δυναμικές απεργιακές κινητοποιήσεις (κλείσιμο λιμανιού, μπλόκα σε βαπόρια, κλπ), με τις εικόνες ντροπής και τη φωτογραφία σας να κάνουν το γύρο των διεθνή μέσων ενημέρωσης, παγκοσμίως.

Κε Σπίρτζη… «ή ταν, ή επί τας» κραυγάζει ο κόσμος στη Σαντορίνη και οφείλετε να τους αφουγκραστείτε… σήμερα!!

 

Αποκλειστική παρέμβαση για την «Σ» στα όσα σχετίζονται με τα προβλήματα του λιμανιού έκανε και ο Δημοτικός Σύμβουλος και υποψήφιος Δήμαρχος Μανώλης Ορφανός:

«Μόνο ως τραγελαφικά και αποσπασματικά μπορούν να χαρακτηριστούν τα περίφημα έργα για την επισκευή του λιμανιού μας. Θα δαπανηθεί ένα τεράστιο ποσό των περίπου 8,5 εκατομμυρίων ευρώ για μια τρύπα στο νερό.

Έργα που και δεν θα δώσουν οριστική λύση στο πρόβληματα αλλά και που θα δυσχαιράνουν περαιτέρω το ήδη επιβαρυμένο λιμάνι και κυρίως τους καλοκαιρινούς μήνες.

Το αποτέλεσμα; Πέραν της μεγάλης ταλαιπωρίας των κατοίκων, να κινδυνεύουμε και με διεθνή διασυρμό από τους επισκέπτες του νησιού. Η πρόταση του συνδυασμού μας «ΤΩΡΑ», είναι να δοθεί οριστική λύση με την δημιουργία ΝΕΟΥ λιμανιού. Έτσι σε εύλογο χρονικό διάστημα θα έχουμε επιτέλους δώσει οριστικό τέλος στην ατέρμονη ταλαιπωρία».

Περισσότερες Δημοσιεύσεις

Κύλιση στην κορυφή