-
Λάθη και ολιγωρίες στη νέα περιφερειακή οδό
-
Ορατός ο κίνδυνος ατυχημάτων
Του Γρηγόρη Μαντούση *
Το έργο του νέου δρόμου Αερολιμένα – Οίας ,τυπικά ξεκίνησε το 2005, όταν ανατέθηκε η μελέτη του έργου.
Ουσιαστικά ο δρόμος παραδόθηκε στην κυκλοφορία το καλοκαίρι του 2018, χωρίς όμως την τυπική παράδοση του έργου.
Για την ολοκλήρωση του έργου προβλέπεται και φωτισμός σε 9 διασταυρώσεις. Δεν προβλέπεται δυστυχώς φωτισμός σε όλο το δίκτυο. Προβλέπεται δε και κατασκευή πεζοδρομίων, αλλά μόνον στις κατοικημένες περιοχές!
Η αρχική μελέτη προέβλεπε ένα πλάτος του δρόμου (το σημερινό πλάτος), το οποίο αύξησε κατά πολύ στην διαπλάτυνση του η ΕΓΝΑΤΙΑ ΑΕ ( ως διευθύνουσα αρχή του έργου ), κάτι που κρίθηκε υπερβολικό και το μείωσε τότε η Νομαρχία Κυκλάδων, αφού όπως είχε ειπωθεί, δεν θα δινόταν έγκριση των περιβαντολλογικών όρων από το ΥΠΕΧΩΔΕ. Έτσι ο δρόμος κατασκευάστηκε με στενότητα του οδοστρώματος και χωρίς προβλέψεις βοηθητικών της λειτουργίας του δρόμου.
Όλα αυτά τα χρόνια στα παράπονα της τοπικής κοινωνίας για τις μεγάλες καθυστερήσεις, ακούγαμε από τον εργολάβο ότι δεν προχωρούν οι χρηματοδοτήσεις, ενώ η διαχειριστική αρχή απαντούσε ότι ουδέποτε οι χρηματοδοτήσεις καθυστέρησαν (αν κατατίθοντο λογαριασμοί από τον ανάδοχο) ή ότι ποτέ αυτές σταμάτησαν!
Η ουσία είναι ότι ο δρόμος αυτός παραδόθηκε προς χρήση, όχι μόνον με μεγάλες καθυστερήσεις, με πολλές ελλείψεις, αλλά είναι και δυσλειτουργικός, αποδεικνύοντας για ακόμη μια φορά την προχειρότητα των δημοσίων έργων στη Χώρα μας και πόσο αυτό χειροτερεύει στην περιφέρεια.
Οι πολλές ανωφέρειες – κατωφέρειες και οι κλειστές στροφές, δημιουργούν μεγάλη δυσκολία ορατότητας, την οποία χειροτερεύει η στενότητα του οδοστρώματος, αλλά και η ελάχιστη κάλυψη φωτισμού. Έλλειψη χώρων στάσης για έκτακτη ανάγκη και στάθμευσης. Ο δρόμος είναι κλειστός για την εξυπηρέτηση πολλών κατοίκων ( λες και είναι αυτοκινητόδρομος ), κάτι που προδικάζει τσιμεντώματα ή χωμάτινες κατασκευές από ιδιώτες για να δημιουργήσουν προσβάσεις στις ιδιοκτησίες τους. Πρόβλεψη για δημόσιες τουαλέτες, ούτε λόγος! Ούτε καν εσοχές για τοποθέτηση κάδων απορριμμάτων!
Η έλλειψη κυκλοφοριακών – πληροφοριακών πινακίδων, οκτώ μήνες μετά, είναι άλλο ένα τεράστιο πρόβλημα.
Κακή έως απαράδεκτη διασύνδεση με το προϋπάρχον οδικό δίκτυο.
Τον ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΟ ΚΙΝΔΥΝΟ αποτελούν οι διασταυρώσεις , ιδιαίτερα αυτές που βρίσκονται πλησίον στροφών ή ανωφερειών – κατωφερειών, λόγω της κακής ορατότητας. Ούτε σκέψη για πρόβλεψη κυκλικών κόμβων!
Το ΧΕΙΡΟΤΕΡΟ όμως όλων, όπως ο γράφων στο παρελθόν είχε επισημάνει, είναι η έλλειψη υδραυλικής μελέτης και η εφαρμογή της, για την διευθέτηση των όμβριων υδάτων, με απρόβλεπτες συνέπειες από ισχυρές βροχοπτώσεις, που όλοι μας διαπιστώσαμε με λύπη, φέτος το χειμώνα.
Ούτε καν βέβαια σκέψη ( και εδώ ) για συλλογή των όμβριων, με σκοπό την άρδευση ή τον εμπλουτισμό του ήδη φτωχού και υπεραντλημένου υδροφόρου ορίζοντα.
Παρά το γεγονός ότι ο δρόμος ελάφρυνε αρκετά το φορτίο της κυκλοφορίας του μεγαλύτερου τμήματος του κεντρικού και βόρειου τμήματος του νησιού και μείωσε το φορτίο στο κέντρο, ιδιαίτερα με την λειτουργία του μικρού περιφερειακού, δυστυχώς η είσοδος στο κέντρο, δεν συνοδεύτηκε από ρυθμίσεις. Η μοναδική είσοδος από τον περιφερειακό στα Φηρά, γίνεται από έναν δρόμο, που αποτελεί και χώρο στάθμευσης των τουριστικών λεωφορείων! Και η κατάληξη του νέου δρόμου (που σταματάει στο Πορί και συνεχίζει με τον προϋπάρχοντα) στο κέντρο της Οίας, σήμανε τεράστια επιφόρτιση του κυκλοφοριακού προβλήματος του χωριού.
Εν ολίγοις, ο δρόμος είναι ΔΥΣΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΟΣ και ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΟΣ! Ήδη έχουν σημειωθεί αρκετά σοβαρά ατυχήματα. Άποψή μου είναι ότι θα δούμε πολλά. Πάρα πολλά!
Απαιτείται αμέσως ΑΛΛΑΓΗ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΩΝ ΡΥΘΜΙΣΕΩΝ.
´Όμως, για να γίνουν κυκλοφοριακές ρυθμίσεις εδώ, απαιτείται η συνεργασία Δήμου και Περιφέρειας, αφού το περιφερειακό δίκτυο ( επαρχιακό ) είναι άμεσα εμπλεκόμενο με το δημοτικό! ´Όταν λοιπόν ο Δήμος, δεν μας έχει συνηθίσει σε σοβαρές κυκλοφοριακές ρυθμίσεις, που αφορούν μικρά δημοτικά δίκτυα, πώς μπορούμε να αναμένουμε συνεργασία με την Περιφέρεια για τις από κοινού ρυθμίσεις;
( Αλήθεια ποιά είναι η έννοια της ύπαρξης επαρχιακού οδικού δικτύου, όταν όλο το νησί αποτελεί περιφέρεια ενιαίου δήμου ; )
* Ο Γρηγόρης Μαντούσης είναι Ταξίαρχος ε.α. της Ελληνικής Αστυνομίας και έχει διατελέσει Αστυνομικός Διευθυντής Κυκλάδων και Διοικητής Α.Τ. Σαντορίνης.
Νυν υποψήφιος Δημοτικός Σύμβουλος στον συνδυασμό του υποψηφίου Δημάρχου Αντώνη Σιγάλα.