free@agorapress.gr

Επικοινωνήστε μαζί μας

22860 83756

Τηλεφωνήστε μας

Σκιώδες το τοπίο στην «ΚΡΗΤΗ Α.Ε.»

Facebook
Twitter
LinkedIn
Reddit
Telegram
Email
Χρόνος Ανάγνωσης: 6 λεπτά

Σκιώδες το τοπίο στην «ΚΡΗΤΗ Α.Ε.»

  • «Όχι» Ρέππα για συμμετοχή της περιφέρειας

14/1/11

Με τη “συνταγή” της Εγνατίας Α.Ε., αλλά και τη σφραγίδα της κεντρικής διοίκησης και όχι της Αυτοδιοίκησης, θα υλοποιηθεί τελικά η όποια αναβάθμιση του ΒΟΑΚ, καθώς και τα άλλα αναπτυξιακά έργα της Κρήτης. Το υπουργείο Υποδομών απέρριψε χθες το κοινό αίτημα αιρετής Περιφέρειας Κρήτης και Αποκεντρωμένης Διοίκησης Κρήτης για να πέσει το βάρος των έργων στους ώμους της Περιφέρειας, ξεκαθαρίζοντας πως θα προχωρήσει κανονικά ο σχεδιασμός για την εταιρεία “Αναπτυξιακές Υποδομές Κρήτης Α.Ε.”.
Το “όχι?? του υπουργείου βασίζεται στο σκεπτικό πως τον πρώτο λόγο και τη βασική διαχείριση τόσων μεγάλων έργων πρέπει να έχει το κεντρικό κράτος. Σκεπτικό που τελικά πρυτάνευσε, έστω και υπό εντάσεις, μιας και υπήρξε διάσταση απόψεων μεταξύ και των ίδιων των βουλευτών αλλά και μεταξύ βουλευτών και περιφερειάρχη Κρήτης. Ανάμικτα είναι την ίδια στιγμή τα συναισθήματα που προκάλεσε η σύσκεψη για το αεροδρόμιο Καστελίου, καθώς γνωστοποιήθηκε νέα χρονική καθυστέρηση 2,5 μηνών στη δημοπράτηση, αλλά ταυτόχρονα και το δεδομένο – σύμφωνα με την ηγεσία του υπουργείου – επενδυτικό ενδιαφέρον τριών εταιρειών-κολοσσών.
Στον απόηχο πάντως της δυσφορίας τόσο από τους δημάρχους Ηρακλείου και Μινώα Πεδιάδος όσο και από πλευράς αντιπολίτευσης για τον… κλειστό οικογενειακό κύκλο της χθεσινής συνάντησης, το υπουργείο παραπέμπει σε νέα, διευρυμένη αυτή τη φορά σύσκεψη.

Εντάσεις

Η χθεσινή πολυσυζητημένη σύσκεψη στο υπουργείο Υποδομών ξεκίνησε στις 2:30 το μεσημέρι, παρουσία του υπουργού Δημήτρη Ρέππα, του υφυπουργού Γιάννη Μαγκριώτη, γραμματέων του υπουργείου, των βουλευτών του ΠΑΣΟΚ, του αιρετού περιφερειάρχη Κρήτης Σταύρου Αρναουτάκη και των τεσσάρων αντιπεριφερειαρχών του νησιού και του γ.γ. Αποκεντρωμένης Διοίκησης Κρήτης Θανάση Καρούντζου. Διήρκεσε περίπου τρεις ώρες, συνοδεύτηκε από εντάσεις – οι φωνές σε κάποιες στιγμές ακούγονταν σε όλο το υπουργείο – οι οποίες αφορούσαν το επίμαχο θέμα γύρω από τη σύσταση ή μη της εταιρείας “Αναπτυξιακές Υποδομές Κρήτης Α.Ε.”, αλλά και τις καθυστερήσεις και τις ελλιπείς χρηματοδοτήσεις για τα έργα υποδομών του νησιού.

Μαγκριώτης Vs Όλγα Κεφαλογιάννη

Στην απάντησή του ο Υφυπουργός κ. Μαγκριώτης παραδέχθηκε την καθυστέρηση στην ίδρυση της εταιρείας «Υποδομές Κρήτης Α.Ε.», την οποία απέδωσε στις γραφειοκρατικές διαδικασίες και επισήμανε ότι είναι δίκαιη η αγωνία της ερωτώσας Βουλευτού αλλά και όλων των πολιτών της Κρήτης για την καθυστέρηση στην υλοποίηση έργων στο ΒΟΑΚ.
Ο ίδιος αφού επανέλαβε τις δεσμεύσεις της Κυβέρνησης για τη δημιουργία της «νέας Εγνατίας» στην Κρήτη, επιχείρησε να επιρρίψει τις ευθύνες για την καθυστέρηση που καταγράφεται στη μη υλοποίηση έργων από την Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, την οποία κατηγόρησε και για έλλειψη σχεδιασμού.

Η απάντηση της Βουλευτού Ρεθύμνου ήταν άμεση.
Στη δευτερολογία της είπε τα εξής:
«Κύριε Υπουργέ,
τα μέχρι σήμερα δείγματα γραφής της Κυβέρνησης είναι αρνητικά σε όλους τους τομείς.
Σε αυτήν την περίοδο κοινωνικής και οικονομικής κρίσης, που βιώνουμε, δεν λαμβάνεται από την πλευρά σας η παραμικρή αναπτυξιακή πρωτοβουλία.
Μόνο λόγια και ευχολόγια.
Συσκέψεις, δηλώσεις, δεσμεύσεις, χωρίς αντίκρισμα.
Είστε αναποτελεσματικοί σε όλα τα επίπεδα.
Οι πολίτες του Ρεθύμνου βγήκαν στους δρόμους για τα αυτονόητα!
Απαιτούμε σύγχρονο ασφαλές οδικό περιβάλλον.
Και απέναντι σε αυτήν την απαίτηση, θα έπρεπε να μας ανακοινώσετε συγκεκριμένες πρωτοβουλίες και έργα.
Θα έπρεπε να μιλάτε με αριθμούς!

Και σας υπενθυμίζω τα εξής:
Η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας το 2004 δεν παρέλαβε ούτε μία ώριμη μελέτη για τη βελτίωση του ΒΟΑΚ.
Όμως το 2009 είχε ήδη ολοκληρώσει στον Νομό Ρεθύμνου τον ανισόπεδο κόμβο Ατσιποπούλου, είχε δημοπρατήσει τον ανισόπεδο κόμβο Αμαρίου, είχε υλοποιήσει δεκάδες χιλιόμετρα στους άλλους Νομούς της Κρήτης και παρέδωσε υπό εκπόνηση μελέτες για αναβάθμιση 108 χιλιομέτρων του ΒΟΑΚ, εκ των οποίων το 1/3 αφορούσε το Νομό Ρεθύμνου!
Από τον Οκτώβριο του 2009 έως σήμερα δεν έχει αλλάξει τίποτα.
Όχι μόνο δεν δημοπρατήθηκε το τμήμα από τη Γέφυρα Γεροποτάμου έως Εξάντη, που ήταν προγραμματισμένο να γίνει από τη Νέα Δημοκρατία εντός του 2010, όχι μόνο δεν έχει ανακοινωθεί η παραμικρή πρόοδος στις υπόλοιπες μελέτες, αλλά κρατήσατε νεκρές τις αρμόδιες υπηρεσίες, στο όνομα μιας αναπτυξιακής εταιρείας ? φάντασμα!
Και έρχεστε σήμερα πάλι στη Βουλή να μας πείτε ότι έχετε σχέδιο πρόγραμμα και όραμα.
Στα λόγια έχετε.

Στην πράξη δεν βλέπουμε τίποτα απολύτως.
Και σας λέω ευθέως.
Ο κόσμος σκοτώνεται στον δρόμο αυτό.
Όλο το οδικό δίκτυο της Κρήτης είναι υποβαθμισμένο.
Απαιτούνται πρωτοβουλίες.
Και αφού δεν έχετε τη δυνατότητα να κάνετε κάτι άλλο, τουλάχιστον ολοκληρώστε τον σχεδιασμό, που βρήκατε.
Προχωρήστε σταθερά στις διαδικασίες για την ολοκλήρωση των μελετών που βρήκατε σε εξέλιξη και δρομολογείστε μελέτες για όλο το υπόλοιπο τμήμα του ΒΟΑΚ.
Υπάρχει ένας ολόκληρος σχεδιασμός για την Κρήτη.
Η αναβάθμιση της παλιάς εθνικής οδού Ηρακλείου ? Ρεθύμνου.
Ο Νότιος Άξονας και οι κάθετοι οδοί σύνδεσης νότου και βορρά, είναι θέματα, για τα οποία δεν δικαιολογείται η καθυστέρηση, που καταγράφεται.

Αν θέλετε έναν ολόκληρο χρόνο για να συστήσετε μια νέα εταιρεία, αλήθεια πόσα χρόνια θέλετε για τα οδικά έργα της Κρήτης;
Και πότε επιτέλους θα αντιμετωπίσετε την Κρήτη ως μέρος της Ελληνικής Επικράτειας που έχει επίσης μεγάλη ανάγκη από έργα υποδομής;
Μέχρι στιγμής δεν μας πείθετε ούτε για τις προθέσεις σας, ούτε για τον σχεδιασμό σας.
Και σας καλούμε να αλλάξετε νοοτροπία και πρακτική για το νησί το οποίο, διαχρονικά αντιμετωπίζετε ψηφοθηρικά και μόνο.
Σας καλούμε να προχωρήσετε άμεσα σε όλους τους τομείς δίδοντας προτεραιότητα στη διαμόρφωση ασφαλούς οδικού περιβάλλοντος για τους κατοίκους και τους επισκέπτες της Κρήτης
».

Κεντρικός σχεδιασμός

Για την “Κρήτη Α.Ε.” η ηγεσία του υπουργείου απέρριψε την πρόταση-αίτημα των δύο επικεφαλής της Αυτοδιοίκησης στην Κρήτη για ανατροπή του αρχικού σχεδιασμού. Ο Σταύρος Αρναουτάκης από κοινού με τον Θανάση Καρούντζο κάλεσαν το υπουργείο σε αναπροσαρμογή πλάνων, με τη μεταφορά της αρμοδιότητας για το ΒΟΑΚ και τα οδικά έργα στα χέρια της αιρετής Περιφέρειας, και συνεπώς την ακύρωση της δημιουργίας της εταιρείας “Αναπτυξιακές Υποδομές Κρήτη Α.Ε.”. Υπουργός και υφυπουργός όμως εμφανίστηκαν αρνητικοί σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο, αντιπαρατάσσοντας τη σημασία και το μέγεθος των έργων, που καθιστούν, όπως εξήγησαν, ανεδαφική την ιδέα της διαχείρισής τους από την Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση.
Πάνω στο δίλημμα αυτό – κεντρική ή περιφερειακή αρμοδιότητα – υπήρξε και ανοιχτή σύγκρουση, με πρωταγωνιστές και τους βουλευτές. Μπορεί αρχικά το αίτημα των Σταύρου Αρναουτάκη και Θανάση Καρούντζου να έτυχε της στήριξης των βουλευτών Φραγκίσκου Παρασύρη και Γιάννη Μιχελογιαννάκη, ωστόσο δεν έλειψαν και οι ακριβώς αντίθετες “φωνές”. Χαρακτηριστική ήταν η παρέμβαση της Μαρίας Σκραφνάκη, η οποία ξεκαθάρισε πως δεν πρόκειται να συναινέσει σε κινήσεις που ουσιαστικά θα έχουν ως αποτέλεσμα να απαγκιστρωθεί το κράτος από τις τεράστιες υποχρεώσεις τους προς την αδικημένη, όπως τόνισε, αναπτυξιακά Κρήτη. Και πάνω εκεί που συνεχιζόταν η διαφωνία των βουλευτών ήρθε και μια ατάκα του υφυπουργού να… ανάψει φωτιές: «Σταύρο, δε γίνεται να είσαι επικεφαλής της εταιρείας που θα συσταθεί», φέρεται να είπε χαρακτηριστικά ο Γιάννης Μαγκριώτης, απευθυνόμενος στον κ. Αρναουτάκη, με την κ. Σκραφνάκη να σημειώνει σε υψηλούς τόνους πως δε γίνεται νομικά να είναι στο “τιμόνι” μιας κρατικής εταιρείας ένας αιρετός της Αυτοδιοίκησης…
Κάπου εκεί η συζήτηση άναψε για τα καλά, ακούστηκαν και πιο βαριές κουβέντες, ενώ τελικά πέρασε η άποψη και το σκεπτικό του υπουργείου. «Ναι, είναι πράγματι αλήθεια ότι έχουμε καθυστερήσει, αλλά η εταιρεία “Αναπτυξιακές Υποδομές Κρήτης Α.Ε.” θα γίνει πράξη. Δεν αλλάζουμε το σχεδιασμό», ξεκαθάρισαν οι κ. Ρέππας και Μαγκριώτης, δίνοντας μάλιστα και συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα.
Η εταιρεία, όπως γνωστοποιήθηκε, θα ιδρυθεί μέσα στην άνοιξη, για τη στελέχωσή της θα αξιοποιηθεί το έμπειρο δυναμικό από την Εγνατία Α.Ε., ενώ δε θα περιοριστεί μονάχα σε επίπεδο Κρήτης, αφού, όπως προαναγγέλθηκε, η εταιρεία θα αποτελέσει ουσιαστικά μια “Εγνατία Α.Ε.” του Νότου της χώρας, αναλαμβάνοντας έργα και στα υπόλοιπα νησιά.

Έρχονται ανάδοχοι

Από εκεί και πέρα, σε επίπεδο έργων που είναι και το κυρίαρχο ζητούμενο, η σύσκεψη έβγαλε ειδήσεις, αφού υπήρξε διεξοδική ενημέρωση για σημαντικά έργα που εκκρεμούν και στους τέσσερις νομούς. Επί τάπητος τέθηκαν συγκεκριμένα 8 επιμέρους έργα, συνολικού προϋπολογισμού 196 εκατ. ευρώ: Ξεχωρίζει το μεγάλο οδικό κομμάτι Γούρνες-Χερσόνησος, προϋπολογισμού 85 εκατ. ευρώ, που θα προκηρυχτεί τον Ιούνιο και θα έχει ανάδοχο ως τα τέλη της χρονιάς. Επίσης ως τα τέλη της χρονιάς αναμένονται ανάδοχοι για τα έργα της παράκαμψης Βιάννου, κόστους 13 εκατ. ευρώ, του ημικόμβου Μοχού, ύψους 3 εκατ. ευρώ, και του ημικόμβου Μαλίων, ύψους 7 εκατ. Ευρώ.

Περισσότερες Δημοσιεύσεις

Κύλιση στην κορυφή