free@agorapress.gr

Επικοινωνήστε μαζί μας

22860 83756

Τηλεφωνήστε μας

Το θαύμα της σεζόν 2021…!

Facebook
Twitter
LinkedIn
Reddit
Telegram
Email
Χρόνος Ανάγνωσης: 8 λεπτά

Το θαύμα της σεζόν 2021…!

Μια χρονιά που τα είχε ΟΛΑ!
Ρεκόρ τζίρου σε πολλές επιχειρήσεις.
Αυτό που κανείς δεν περίμενε να γίνει, αυτό η Εφημερίδα ΣΑΝΤΟΡΙΝΗ είχε προβλέψει, έγινε!

Γράφει ο δημοσιογράφος Βασίλης Κασιμάτης

‘Ήταν ακόμα τέλη Απριλίου 2021, όταν η «Σ» σε πρωτοσέλιδό της τότε είχε κάνει λόγο για μια καταπληκτική χρονιά… «που έρχεται», δίνοντας το στίγμα, ότι η τουριστική σεζόν 2021 θα κινηθεί στα ίδια επίπεδα του 2019. Τότε ήταν που βιάστηκαν πολλοί να χαρακτηρίσουν υπεραισιόδοξη αυτή τη κατά τα άλλα πρόβλεψη και υπήρχαν και εκείνοι που τη χαρακτήρισαν ακόμα και υπερφίαλη! Τα αποτελέσματα όμως τους διέψευσαν, ενώ δικαίωσαν την εφημερίδα μας 100%. Το ίδιο είχε επαναληφθεί και με τις προβλέψεις μας την άνοιξη του 202ο για τη σεζόν 2020!

Αυτό έγινε γιατί πολύ απλά, οι συντελεστές της εφημερίδας ΣΑΝΤΟΡΙΝΗ δεν είναι ούτε χαρτορίχτρες, ούτε καφετζούδες. Όταν κάνουμε τέτοια ρεπορτάζ βασιζόμαστε παγίως σε μετρικά στοιχεία που προκύπτουν από φορείς, υπουργεία, οργανισμούς, προγράμματα εταιριών charter, tour-operators και πολλά άλλα.

Έτσι, μ’αυτά και μ’αυτά… η τουριστική σεζόν 2021 αποτέλεσε χρόνια ορόσημο για τη Σαντορίνη βάση της οποίας μπορούμε να δομήσουμε σημαντικές αλλαγές για το μέλλον.
Μια Σαντορίνη η οποία πρώτευσε κατ’αναλογίαν πανελλαδικά τόσο σε τουριστική παραγωγή, όσο και σε ποσοστά ανόδου συγκριτικά με το ήδη πολύ καλό 2019. Οι περισσότερες επαγγελματικές επιχειρήσεις στον Τουρισμό κινήθηκαν στα ίδια επίπεδα με το ΄19, ενώ δεν ήταν λίγες και εκείνες που είδαν το τζίρο τους ακόμα και να διπλασιάζεται φέτος. Εν κατακλείδι η Σαντορίνη έκλεισε με θετικό πρόσημο, σπάζοντας και πολλά ρεκόρ σε σχέση με τις προγενέστερες χρονιές, άρα μια χρονιά θαύμα!
Ας δούμε όμως το τι μας δίδαξε αυτή η χρονιά. Από ποια «κακά σπυριά» μπορεί περίτρανα τώρα ο Σαντορινιός τουρισμός, να απαλλαχτεί. Ποια τα αρνητικά – ποια τα θετικά σημεία και ποια σε συμπεράσματα οδηγείται ο κοινός νους, το λαϊκό συναίσθημα, ο μέσος επιχειρηματίας στο τουρισμό.

Δημοτική αρχή… tragic!

Καταρχήν να αναφέρουμε ότι τα προβλήματα στο νησί σχετικά με το θέμα των υποδομών παρέμειναν άλυτα, ελέω μιας πέρα για πέρα κακής διαχείρισης/διοίκησης, από πλευράς δημάρχου και κάποιων ολίγων αντιδημάρχων. Στο νησί πλην καμιάς ταμπέλας και κανά παγκάκι εδώ κι εκεί δεν είδαμε κάτι άλλο, τα οποία μάλιστα, όποτε αυτά σπανίως τοποθετούνταν… προβαλλόντουσαν λες και έχτισαν ένα μεγάλο στάδιο ή κάποιο σχολείο στο νησί, μέσα από τα social media. Σε γενικές γραμμές η δημοτική αρχή ήταν απούσα και φέτος, αφήνοντας τεράστια κενά που κλήθηκαν οι επιχειρηματίες να αντιμετωπίσουν εντελώς μονάχοι τους.

Μέγα πλάνη επίσης αποτέλεσε και η δήθεν Τουριστική Επιτροπή του Δήμου.
Ήταν άνοιξη του 2020 στη πρώτη καραντίνα, όταν είχαμε επισημάνει με στοχευόμενο άρθρο προς τον Δήμαρχο κ. Α. Σιγάλα, την αναγκαιότητα ίδρυσης μιας τουριστικής επιτροπής προκειμένου να λειτουργήσει από πέρσι, ως αρωγός στο Δήμο στα όσα σχετίζονται με τη τουριστική μας βιομηχανία. Με χαρά διαπιστώσαμε στα τέλη  Μαΐου του 2020 (2 μήνες μετά τη πίεση που ασκήσαμε) ότι ο κ. Σιγάλας δημιούργησε μια τέτοια επιτροπή… έστω και κατά τα δικά του … πολιτικά μέτρα!
Όμως, έκτοτε φωνή βοώντος εν τη ερήμω. Διαρκής σιγή ασυρμάτου στην επιτροπή «φάντασμα». Καμία συνεδρίαση ποτέ, καμία πρωτοβουλία, καμία νουθεσία, καμία αρωγή και εν τέλει, κανένα απολύτως αποτέλεσμα. Δικαίως λοιπόν οι παραγωγικοί φορείς του τουρισμού στο νησί το Ηφαιστείου κάνουν λόγο για «επιτροπή βιτρίνα».
Θείον Θαύμα λοιπόν, ότι στο 2021 το νησί πέτυχε τα συνταραχτικά νούμερα που πέτυχε. Σ’αυτό βέβαια συνετέλεσε τόσο η «δίψα» του τουριστικού μας κοινού από την κλεισούρα της καραντίνας του 2020 στις χώρες τους, όσο και κυρίως η πάρα πολύ καλή παρουσία των ιδιωτικών τουριστικών επιχειρήσεων, που πραγματικά αξίζουν χίλια μπράβο, καθώς σήκωσαν στις πλάτες τους την τραγική ολιγωρία της δημοτικής αρχής, ειδικότερα κατά το 2021 και απέδειξαν ότι … μπορούν και στον «αυτόματο πιλότο» που βρίσκεται το νησί τα τελευταία 2,5 χρόνια.

Τροχαία – Οδικό δίκτυο.

Σημαντική όμως παρουσία έκαναν φέτος τα αναρίθμητα τροχαία ατυχήματα. Τι κι αν έχουμε επισημάνει σε αλλεπάλληλα δημοσιεύματα μας ακόμα και τα επικίνδυνα οδικά σημεία μπας και αφυπνίσουμε μερικούς… κι εδώ σιγή ιχθύος.
Εκατόμβη νεκρών και σοβαρά τραυματιών στα τροχαία με τις τετράτροχες «γουρούνες» να έχουν και φέτος τη τιμητική τους. Όλοι ξέρουν πλέον τι πρέπει να γίνει, εμείς τα έχουμε πει πάρα πολλές φορές. Η «Σ» αποφάσισε να σταματήσει να «μιλάει» πλέον για αυτό, έως ότου ευαισθητοποιηθούν, πρωτίστως ο Δήμος και ακολούθως οι φορείς, οι θεσμικοί εκπρόσωποι και οι αρχές και ενδιαφερθούν για τον άδικο χαμό των τουριστών μας κι όχι μόνο. Όταν αυτό γίνει, τότε και η εφημερίδα μας θα σταθεί και πάλι στο πλευρό της κοινωνίας σε αυτό ειδικά το θέμα, αφού είναι ξεκάθαρο ότι η εφημερίδα μα έχει αποδείξει ότι προσεγγίζει με το μέγιστο βαθμό σοβαρότητας όλα τα κοινωνικά ζητήματα.
Η δραματική εικόνα των ατυχημάτων είναι αποκαρδιωτική και πλην της θλίψης που αναμφισβήτητα προκαλεί, αμαυρώνει δε και το τουριστικό μας προϊόν ανείπωτα. Ευθύνη σε αυτό έχει και η Αστυνομική Υποδιεύθυνση Θήρας, καθώς θα πρέπει να εντείνει τους ελέγχους στους τουρίστες και στα ενοικιαζόμενα οχήματα τους για την επόμενη χρονιά.

Κινεζική αγορά, Ινδοί.

Τα τελευταία 5 χρόνια το εισερχόμενο τουριστικό ρεύμα από Κίνα και Ινδία εκτοξεύτηκε στα ύψη. Οι γνωστοί σε όλους μας αγέλαστοι και αναιδείς τουρίστες χαμηλού εισοδηματικά επιπέδου, που κάλυπταν κυρίαρχα την ανασφάλεια κάποιων ξενοδόχων, που υπό το φόβο μήπως και δεν καλύψουν τις απαιτούμενες πληρότητες αναγκάζονταν να στραφούν σε αυτές τις φθηνές αγορές. Από εδώ αυτό το «βήμα» της εφημερίδας είχαμε πολλάκις αναφερθεί στο: «μπορούμε και χωρίς αυτούς». Και επειδή το θέμα σαφώς και δεν είναι ρατσιστικό, να αναφέρουμε «επιγραμματικά» την ορθή διάσταση αυτών των δύο αγορών.

Αγοράζουν φθηνά τουριστικά πακέτα.
Φέρνουν μαζί τους την ανομία, ήτοι παράνομοι Κινέζοι ξεναγοί δίχως παραστατικά, παράνομοι Κινέζοι φωτογράφοι γάμων, παράνομοι Κινέζοι τρανσφεράδες, παράνομοι Κινέζοι διαμεσολαβητές, κλπ. κλπ.
Κάτι λίαν σημαντικό: Τα τουριστικά έσοδα ταμιεύονται σε Κινεζικούς λογαριασμούς του εξωτερικού και στη χώρα μας μπαίνει ως εισόδημα μόνο το «ελάχιστο».
Κινεζικά εστιατόρια, Κινεζικά ξενοδοχεία, Κινεζικά καταμαράν, όλα επιδοτούμενα από το Κινεζικό κράτος… άντε να τους ανταγωνιστείς!
Ο μέσος Έλληνας επιχειρηματίας δεν τους βλέπει σχεδόν ποτέ στα μαγαζιά του.
Στην Οία επικρατεί το αδιαχώρητο. Ηχορύπανση, οχλαγωγία, μποτιλιάρισμα στο πεζόδρομο και από έσοδα;;; «ούτε ένα μπουκαλάκι νερό δεν αγοράζουν», καθώς έτσι μας λένε όλοι οι ντόπιοι επιχειρηματίες.
Δεν αφήνουν σχεδόν πουθενά και σε κανέναν τιπς, Δεν ευχαριστιούνται σχεδόν ποτέ, όσο κι αν κοπιάσουμε να τους ευχαριστήσουμε.

Όμως… (τεράστιο αυτό το όμως), η σεζόν του 2021 απέδειξε σε εκείνους τους επιχειρηματίες που από φόβο πουλούσαν στη Κινεζική και αντιστοίχως στην Ινδική αγορά, ότι η Σαντορίνη μπορεί και χωρίς αυτούς.
Όταν κάποτε είχε ακουστεί το: «Η Σαντορίνη καλή αλλά ακριβή» εμείς είχαμε απαντήσει: «Ναι ακριβή… πρέπει να γίνουμε ακριβότεροι»!! Κι αυτό γιατί απλούστατα, οι τιμές στα τουριστικά προϊόντα παγκοσμίως διαμορφώνονται από την απλή συνάρτηση της: «Ζήτησης & Προσφοράς».
Είναι ξεκάθαρο ότι η Σαντορίνη έχει μεγάλη ζήτηση. Φέτος γέμισε… χωρίς τη Κρουαζιέρα (που θα δούμε αμέσως μετά), χωρίς Κινέζους, χωρίς Ινδούς. Τουλάχιστον από εκείνους που αγοράζουν τα φθηνά πακέτα. Όποιος πληρώνει τη «Σαντορινιά τιμή»… καλοδεχούμενος! Έτσι, χωρίς φασαρία, χωρίς τα γίγα-γκρουπ, χωρίς την έλλειψη σεβασμού και πολιτισμού και κυρίως χωρίς την «συνοδευόμενη» ανομία!
Το 2021 απέδειξε πάντως περίτρανα, ότι μπορούμε και χωρίς αυτή τη φτήνια. Γεμίσαμε όλοι, η Οία πέρασε τις ηρεμότερες καλοκαιρινές ημέρες της τα τελευταία χρόνια και ο ακριβός πελάτης των πεντάστερων ξενοδοχείων της …το καταυχαριστήθηκε. Κι αυτό μετράει πάνω απ΄όλα!

Ναι στη κρουαζιέρα, αλλά σε ποια κρουαζιέρα;

Σε αντίθεση με το όσα ακούγονται από το στόμα του νυν δημάρχου κ. Α. Σιγάλα… για τους δικούς του λόγους (βεβαίως-βεβαιώς!!!) το ζήτημα της κρουαζιέρας στο νησί χρήζει πλήρους αναδιάρθρωσης. Το 2021 απέδειξε και εδώ ότι οι εμπλεκόμενοι σε αυτό το χώρο επιχειρηματίες κινήθηκαν σε πάρα πολύ καλά επίπεδα. Το ξαναλέμε: «Η φθήνια εδώ δεν φέρνει τον παρά». Τουλάχιστον στην Σαντορίνη με το brand name που κατέχει.
Το να μαζεύονται την ίδια ημέρα 7/8 κρουαζιερόπλοια κάτω από τη καλντέρα μας και να ασφυκτιούν το νησί, την Οία, τα Φηρά, με επιβάτες των 700€ την εβδομάδα all inclusive παρακαλώ, είναι η καταστροφή του τουριστικού μας προϊόντος. Προκαλείται τέτοια αναστάτωση, όταν αυτοί οι επιβάτες και λόγω του γεγονότος ότι έχουν τα πάντα προπληρωμένα μέσα στο πλοίο, ήτοι φαγητό σε άφθονη ποσότητα (αλλά χαμηλή ποιότητα), καφέ, ποτά, κλπ, είναι γνωστό σε όλους μας ότι βγαίνοντας έξω, πλην την προπληρωμένης εκδρομής δεν ξοδεύουν ούτε για νερό. Σε αντιδιαστολή προκαλούν τέτοιο κομφούζιο στους υπολοίπους individuals ακριβούς τουρίστες μας, που χαμηλώνουν δραστικότατα την εν γένει παρεχόμενη τουριστική μας υπηρεσίας.
Το πολύ καλό 2021 απέδειξε σε όλους μας, ότι μπορούμε και χωρίς τα 7/8 «τοξικά» κρουαζιερόπλοια κάτω από τη καλντέρα. Δύο και καλά. Δύο των 5.000 επιβατών με πακέτα των 3.500 και 4.000 ευρώ τη βδομάδα, προκειμένου να βγουν άνετα αυτοί οι επιβάτες έξω στο νησί μας και να καταναλώσουν στα μαγαζιά, στα κοσμηματοπωλεία, στις υπηρεσίες μας. Έτσι όπως γινόταν παλιά με τη κρουαζιέρα και το νησί είχε ταράστια οικονομικά οφέλη.
Πως γίνεται αυτό; Μετατρέποντας τη καλντέρα σε Θαλάσσιο Πάρκο. Βάζοντας ακριβό εισιτήριο εισόδου στα κρουαζιερόπλοια, καθιστώντας αυτομάτως το νησί «ελεύθερο» μόνο στους ακριβούς επιβάτες.
Όσο για τη μετατροπή της καλντέρας σε Θαλάσσιο Πάρκο και το πώς γίνεται αυτό;;; Αν ενδιαφερθούν από τη τωρινή δημοτική αρχή, πολύ ευχαρίστως να τους πούμε το πώς, καθώς το «πως» το αναφέραμε σε εκτενές ρεπορτάζ πέρσι αλλά προφανώς δεν έπιασε τόπο.  Έχουμε την υποψία πάντως, ότι η επόμενη δημοτική αρχή είναι βέβαιο ότι θα ενδιαφερθεί!

Το μέγα ερωτηματικό για τους Tour Operators.

Είναι αλήθεια ότι παγκόσμια τουριστική αγορά δομήθηκε από τους διεθνείς tour operators στις κατά τόπους αγορές και χώρες του εξωτερικού. Μικρά γραφεία στην αρχή, με τίμια εργασία που «άνοιξαν» τον δρόμο για τα τουριστικά ρεύματα. Λίγο αργότερα μεταλλάχτηκαν σε μεγάλες πολυεθνικές εταιρίες, σε μεγαλοκαρχαρίες που κατεύθυναν με γνώμονα το προσωπικό επιχειρηματικό τους συμφέρον τις αγορές κατά το δοκούν, εκτοξεύοντας προορισμούς που έβλεπαν μεγαλύτερο κέρδος για τα ταμεία τους και «έθαβαν» άλλες αγορές που πραγματικά άξιζαν, στέλνοντας τα γεωγραφικά αυτά σημεία, στα τάρταρα.
Στη συνέχεια οι tour operators άρχισαν να κάνουν παιγνίδια στη πλάτη ακόμα και των προμηθευτών τους, δηλαδή των ξενοδόχων, εστιατόρων, κλπ. Και ενώ η δουλειά τους εξ ορισμού έχει να κάνει με τη πώληση εισιτηρίου, διαμονής, διατροφής στον τουρίστα, άρχισαν να εμπλέκονται και στην έμμεση και καμιά φορά καταχρηστική πώληση προϊόντων και υπηρεσιών μέσα από τη ρεσεψιόν του προμηθευτή τους… εκβιαστικά.
Εκδρομή θέλει ο τουρίστας, ταξί θέλει, μπαράκι θέλει, ψώνια θέλει, τα πωλούν στη πλάτη αδύναμων κυρίως προμηθευτών, με τα πάντα να κατευθύνονται από τον κατά τόπους tour leader του tour operator αφήνοντας τον ξενοδόχο μόνο στα έσοδα του καταλύματος. Αυτό βέβαια στην Σαντορίνη είναι ακόμα ελεγχόμενο, αλλά σε αγορές όπως η Κρήτη, η Κέρκυρα, η Ζάκυνθος, αποτελεί τον κανόνα.
Και στην αργκό ο θυμόσοφος λαός μας αυτόν τον παράγοντα τον λέει… νταβά!
Στο νησί μας οι tour operators αλώνιζαν κατά αυτό τον τρόπο σε πολλές επιχειρήσεις, αποτιμώντας το βιός του ξενοδόχου σε τριτοκοσμικό νόμισμα.
Στην εποχή της καραντίνας όμως η ζημιά των tour operators ήταν τεράστια. Με τα παγκόσμια μέτρα κατά της πανδημίας, αυτές οι πολυεθνικές σταμάτησαν να λειτουργούν σε υπερμεγέθη, αφού τα οργανωμένα γκρουπ δεν αποτέλεσαν το must των αγορών πλέον.
Στον αντίποδα, τουριστικές περιφέρειες όπως η Σαντορίνη που επιβιώνουν και με τους μεμονωμένους (individuals) πελάτες, έλυσαν φέτος το πρόβλημά τους.

Το νησί γέμισε με πληρότητες, «όνειρο»! Χωρίς γκρουπ, χωρίς tour operators!

Το πολύ καλό 2021 απέδειξε ότι μπορούμε και χωρίς αυτούς. Γεμίσαμε φέτος, θα γεμίσουμε και του χρόνου (2022) και μάλιστα από το Μάρτιο μέχρι τον Νοέμβριο. Και επειδή αποδείχτηκε ότι δεν έχουμε ανάγκη τα μετρίως οικονομικά πακέτα των tour operators με τα οργανωμένα γκρουπ, προτείνουμε ανεπιφύλακτα στους ξενοδόχους να συνεχίσουν να λειτουργούν όπως ακριβώς λειτούργησαν και φέτος, το 2021. Με αγορά μεμονωμένων.
Ως αυταπόδεικτο στοιχείο σε αυτά επικουρεί και το γεγονός, ότι η φετινή τουριστική σεζόν του 2021 αποτέλεσε χρονιά ρεκόρ αφίξεων πτήσεων (charter & regular flights) ξεπερνώντας το μαγικό όσο και αποστομωτικό αριθμό των 70 πτήσεων ανά ημέρα!!

Αν λοιπόν οι αεροπορικές εταιρίες Charter μπορούν και χωρίς τον tour operator κερδίζοντας περισσότερα (αφού δεν μεσολαβεί η προμήθεια του tour operator!) φανταστείτε πόσο ανεξάρτητοι και απαλλαγμένοι αποδείξαμε ότι γίναμε εμείς εδώ στην Σαντορίνη. Καθίσταται ξεκάθαρο και δια γυμνού οφθαλμού, ότι η έλλειψη / απουσία του διαμεσολαβητή /  tour operator από τα ξενοδοχεία αμβλύνει σημαντικά το κέρδος των επιχειρήσεων, καθιστώντας την τοπική μας οικονομία πιότερο βιώσιμη και ανθηρή.

 

 

Περισσότερες Δημοσιεύσεις

Κύλιση στην κορυφή