«Ευαγγέλιο» ανάπτυξης
- Ρεπορτάζ για την αναβάθμιση της Σαντορίνης σε πραγματικό παγκόσμιο τουρισμό
- Προτάσεις που δύνανται να υιοθετηθούν από την νέα δημοτική αρχή και τους υφιστάμενους δημοτικούς οργανισμούς για την εξυγίανση δεκάδων ζητημάτων
Επιμέλεια: Βασίλης Κασιμάτης
Παγίως, ο ρόλος του θεσμού της αδέσμευτης δημοσιογραφίας είναι εισηγητικός και ενίοτε παρεμβατικός. Υπό αυτό το πρίσμα η «Σ» (εφημερίδα) συγκέντρωσε το υλικό από γόνιμα μυαλά επιχειρηματιών που δεν αντιμετωπίζουν το νησί κοντόφθαλμα και στο όνομα του κέρδους, αλλά κόπτονται για το μέλλον, σκέπτονται λύσεις, παράγουν προτάσεις. Το υλικό αυτό δομήθηκε σε ένα ενιαίο άρθρο, ώστε φορείς και κάτοικοι της Σαντορίνης να έχουν ένα εγχειρίδιο στα χέρια τους για το πώς τούτος ο τόπος δύναται να πορευτεί παράλληλα με το περιώνυμο του χαρακτήρα του που δεν είναι άλλο από το τίτλο του… παγκόσμιος τουριστικός προορισμός.
Μετά τη πλήρη και εμπεριστατωμένη ανάγνωση ο καθένας μας πλέον θα μπορεί να έχει μια πληρέστερη άποψη για το …«πως» !
Στο δια ταύτα
Το παρακάτω κείμενο περιλαμβάνει ορισμένες ιδέες – προτάσεις που αφορούν την βελτίωση των συνθηκών διαβίωσης των κατοίκων και των επισκεπτών του νησιού αλλά και την ολοκλήρωση του τουριστικού προϊόντος.
Δεν είναι αποτέλεσμα επιστημονικής έρευνας και δεν αποτελεί πλήρη πρόταση τουριστικής ανάπτυξης η οποία θα απαιτούσε εμπεριστατωμένες μελέτες των συνθηκών, αλλά και προτάσεις οι οποίες θα βασίζονται σε συμπεράσματα της επιστημονικής έρευνας και σε πολιτικές αποφάσεις των τοπικών αρχών και της κεντρικής διοίκησης. Βασίζεται όμως στην παρατήρηση της εμπειρίας διαβίωσης και επιχειρήν για πολλά χρόνια στο νησί.
Οι προτάσεις αυτές συμπεριλαμβάνουν ορισμένες από τις δημόσιες επενδύσεις που είναι απαραίτητες για το μέλλον, αλλά δεν είναι πλήρεις μιας και ο τόπος χρειάζεται πολύ περισσότερες λύσεις στα προβλήματα που έχει δημιουργήσει η απότομη και απρόβλεπτη από όλους αύξηση της ζήτησης των επισκεπτών .
Επικοινωνίες, συγκοινωνίες, περιβάλλον, αλλά και θέματα οικονομίας, παιδείας, και δημοσίων σχέσεων θα έπρεπε να αντιμετωπιστούν με λύσεις που θα προκύψουν από την επιστημονική μελέτη αντιμετώπισης της υφιστάμενης κατάστασης αλλά και της πρόβλεψης για το μέλλον . Απαιτούν δε χρονοβόρες αλλά και κοστοβόρες διαδικασίες δημοσίων επενδύσεων που η τοπική κοινωνία θα πρέπει να απαιτήσει να γίνουν .
Δεν αρκεί μόνο να γκρινιάζουμε και να ζητάμε από το κεντρικό κράτος, ενώ περιμένουμε εγκρίσεις και επενδυτικά κεφαλαία. Υπάρχουν και ιδέες οι οποίες γρήγορα και χωρίς μεγάλο κόστος θα μπορούσε η τοπική κοινωνία μαζί με την τοπική αυτοδιοίκηση να εφαρμόσει, και τα αποτελέσματα να είναι άμεσα ορατά. Έτσι και το κεντρικό κράτος θα μας αντιμετωπίζει με σοβαρότητα.
- ΠΑΛΙΟΙ ΟΙΚΙΣΜΟΙ
Δημιουργούνται πόρτες εισόδου στις παλιές πόλεις ( citadel) με ηλεκτρικές μπάρες – αλτάνες , από τις οποίες η πρόσβαση θα είναι αυστηρά ελεγχόμενη για μηχανοκίνητα, τις αντίστοιχες ώρες της ημέρας. Στις πόρτες δημιουργείται χώρος στάσης drop on-drop off για επιβίβαση και αποβίβαση προσώπων και εμπορευμάτων .
Σε ορισμένες από τις πόρτες αυτές κρίνεται απαραίτητο να υπάρχει φύλακας (δημοτικός υπάλληλος η security).
Αυστηρή απαγόρευση πρόσβασης καθ όλη τη διάρκεια της ημέρας και της νύχτας σε ΙΧ αυτοκίνητα , δίκυκλα , ποδήλατα. Για την παράδοση προμηθειών 6 το πρωί με 2 το μεσημέρι και μεταφορά αποσκευών και προμηθειών των τουριστικών επιχειρήσεων καθ όλο το 24 ωρο θα χρησιμοποιούνται ηλεκτρικά «παλετοφόρα» με δυνατότητα ανάβασης – κατάβασης σκαλοπατιών η γαϊδούρια που τηρούν τον νόμο περί ζώων εργασίας.
Για του χειμερινούς μήνες που επιτρέπονται οι οικοδομικές εργασίες, επιτρέπεται η πρόσβαση μικρών οικοδομικών μηχανημάτων και φορτηγών για την μεταφορά οικοδομικών υλικών αλλά σε καμία περίπτωση η εναπόθεση αυτών σε δημόσιο χώρο . Η απόθεση των υλικών οικοδομής αλλά και των μπαζών σε δημόσιο χώρο, θα γίνεται μόνο με άδεια του δήμου, σε σάκους η κοντέινερ και μόνο έξω από τα όρια της παλιάς πόλης ( citadel ).
Προτείνεται η αυστηρότερη εφαρμογή των πολεοδομικών κανονισμών εντός της παλιάς πόλης (όσον αφορά τζαμαρίες ανεμοκόφτες, πέργκολες από ανοξείδωτες στήλες, πρόσβαση επάνω σε πέργκολες, ταμπέλες), αλλά αναγνωρίζοντας την ανάγκη για δημιουργία βιώσιμων χώρων στις επιχειρήσεις και τα σπίτια, η πρόταση για τις κατασκευές αυτές από τον δήμο, με σχέδια και υλικά που συνάδουν με τον ιστορικό χαρακτήρα της πόλης είναι απαραίτητη.
Προτείνεται η τοποθέτηση hydration stations (www.britahydrationstation.com, www.elkayusa.com) σε στρατηγικά σημεία της πόλης, με αυτόματο πωλητήριο επαναχρησιμοποιούμενων φιαλών για την μείωση χρήσης πλαστικών μπουκαλιών μιας χρήσης .
Ακόμα η δημιουργία εντοιχισμένων κλειδωμένων κρουνών (με παροχή νερού και ρεύματος ) όπου οι υπάλληλοι καθαριότητας θα μπορούν να συνδέουν πιεστικό μηχάνημα για το καθάρισμα των πεζοδρόμων
Στα ΦΗΡΑ
- η αναβίωση της πλατείας ´Σαρπάκη´ σε χώρο περιπάτου και υπαίθριων πολιτιστικών εκδηλώσεων, η μεταφορά των υπηρεσιών του δήμου σε νέο κτίριο κοντά στον νέο περιφερειακό και η δημιουργία εμπορικού κέντρου και πάρκινγκ.
- Το παλιό δημαρχείο, δίπλα στο τελεφερίκ να αναβαθμιστεί ανακαινιστεί και να χρησιμοποιείται για τελετές κλπ, μόνο!
- Η απαλλοτρίωση και επέκταση του παρκινγκ δίπλα στο ξενοδοχείο Κing Thíras.
- η δημιουργία πολυώροφου παρκινγκ με εμπορικό κέντρο στον όροφο ( ισόγειο απέναντι από τα Mc Donald’s) όπου θα στεγαστεί και η παλιά αγορά παραδοσιακών προϊόντων (όπως στην Αράχοβα) αλλά θα υπάρξει χώρος και για αντίστοιχα καταστήματα τροφίμων ώστε να δημιουργηθεί μια αγορά φρέσκων ( ψάρια , κρέατα, λαχανικά ) αλλά και παραδοσιακών προϊόντων με καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος.
Στο ΗΜΕΡΟΒΙΓΛΙ
- η δημιουργία υπογείου γκαράζ στο γήπεδο μπάσκετ.
Στην ΟΙΑ.
- Στην αρχή του πεζόδρομου στον Αγ. Λαζαρο, προτείνεται η απομάκρυνση όλων των μηχανημάτων pos τραπεζών και την τοποθέτηση μοντέρνου συστήματος συλλογής σκουπιδιών στο ίδιο σημείο, αφήνοντας χώρο για ζώνη drop on -Drop off.
- Ακόμη θα πρέπει να αναμορφωθεί η πλατεία ώστε να αποκτήσει συνέχεια με την πλατεία του περιβόλου του Αγ. Γεωργίου για να λειτουργεί σαν ενιαίο σύνολο . Προτείνετε φύτευση , δημιουργία πέργκολας και παραχώρηση χρήσης στα παρακείμενα καφέ (όπως οι πλατείες της Φολεγάνδρου) με αυστηρούς όρους λειτουργίας. Π χ , Σε όλους τους παραδοσιακούς οικισμούς και όπου παραχωρείται για χρήση κοινόχρηστος χώρος (πλατεία, πεζοδρόμιο, κλπ) θα πρέπει απαραίτητα να τοποθετούνται ξύλινες καρέκλες καφενείου παλαιού τύπου και ξύλινα τετράγωνα τραπέζια, η μεταλλικά στρογγυλά. Όχι ομπρέλες, μόνο λευκές συμβατικές υφασμάτινες τέντες και μόνο ξύλινες πέργκολες με αναρριχώμενα φυτά .
- Παρόμοια διαμόρφωση προτείνεται και για την πλατεία πίσω από το δημοτικό σχολείο Οίας και μέχρι τον κεντρικό δρόμο.
- ΠΑΡΑΛΙΕΣ
Οι προτάσεις συμπληρώνουν το κενό για παραλίες που κάθε τουριστικός προορισμός έχει ανάγκη, παρά την εποχικότητα που δημιουργούν αλλά και την “κοντόφθαλμη” τουριστική ανάπτυξη που αυτές πρεσβεύουν.
ΠΕΡΙΣΣΑ – ΑΓ. ΓΕΩΡΓΙΟΣ
Αφορά την παραλία που οριοθετείται από τα όρια της παραλίας της Περίσσας στα Ανατολικά μέχρι το εστιατόριο SEA SIDE. Προτείνεται η πεζοδρόμηση του παραλιακού μετώπου μπροστά από τα καταστήματα και η μικτή χρήση της παραλίας που ενοικιάζεται από τις επιχειρήσεις (ομπρέλες , ξαπλώστρες , τραπεζοκαθίσματα, lounge areas). Η κάλυψη των ενοικιαζόμενων χωρών για χρήση θα είναι μέχρι 50%.
Προτείνεται η ενθάρρυνση των ιδιοκτητών οικοπέδων στην περιοχή, από τον δήμο, για δημιουργία πάρκινγκ ( παραχώρηση αδειών επιχειρήσεων πάρκινγκ, δημιουργία δημοτικού πάρκινγκ σε σημεία που δεν υπάρχει ενδιαφέρον από ιδιώτη κλπ)
ΜΟΝΟΛΙΘΟΣ – ΚΑΜΑΡΙ
Αφορά την παραλία που οριοθετείται από τον Μονόλιθο στα βόρεια μέχρι το εργοστάσιο ΑΒΙΣ στα νότια. Η παραλία αυτή, παρά την έκθεση της στο πλάι από τα καλοκαιρινά μελτέμια, έχει πολλά προτερήματα λόγω της εύκολης πρόσβασης που προσφέρει ο νέος περιφερειακός προς τις τουριστικές περιοχές των παραδοσιακών οικισμών της Οίας, Ημεροβιγλίου και Φηρών.
Ακόμα, δεν έχει παραλιακό δρόμο που θα διέκοπτε την πρόσβαση προς την θάλασσα , όπως γίνεται στις άλλες παραλιακές περιοχές του νησιού του Καμαρίου της Περίσσας και του Περιβόλου, ενώ με σχετικά μικρές παρεμβάσεις μπορεί να δημιουργηθεί αξιόλογη παραλία η οποία θα αναβαθμίσει την περιοχή σε κύριο σημείο παραθαλάσσιας ζωής για όλο το νησί.
Προτείνονται
– Η Συνέχιση των παρεμβάσεων στην παραλιακή ζώνη εντός της Θάλασσας με πέτρινες προεκτάσεις και υποθαλάσσια φράγματα από πολυεστερικό γεωύφασμα νέας τεχνολογίας ώστε να διαμορφωθεί και να συντηρηθεί αμμώδης παραλία κατάλληλη για τουριστική ανάπτυξη . Εναλλακτικά να αδειοδοτηθεί και ολοκληρωθεί η υφιστάμενη μελέτη για την αντιμετώπιση του φαινομένου της διάβρωσης των ακτών, που είχε γίνει επί δημαρχίας Ρούσσου αλλά είχε μερικώς εφαρμοστεί.
- Η διαμόρφωση της παράλληλης με το αεροδρόμιο οδού, με φύτευση ΟΛΗΣ της πλευράς που εφάπτεται στο αεροδρόμιο με καλλωπιστικά φυτά ( μπουκαμβίλιες η καλάμια ), εκμεταλλευόμενοι το νερό , που δημιουργεί ο παρακείμενος βιολογικός καθαρισμός.
- Η Δημιουργία της μαρίνας του Μονόλιθου βάσει της εγκεκριμένης μελέτης με την απαραίτητη λιμενική ζώνη εξυπηρέτησης με γραφεία , καταστήματα και μαγαζιά υγειονομικού ενδιαφέροντος , χώρους πρασίνου , πάρκινγκ κλπ.
- Η δημιουργία νέου εμπορικού λιμανιού βόρεια της παραλίας του Μονολίθου (γιαλός Καρτεράδου), λόγω της εύκολης πρόσβασης μετά την λειτουργία του νέου περιφερειακού αυτοκινητοδρόμου αεροδρομίου – Οίας, ο ποιος δύναται να εξυπηρετήσει τις πολυπληθέστερες περιοχές του νησιού ( καμάρι – γωνία – Πύργο – Μεσαριά- Φηρά – Ημεροβίγλι – Οία). Η μη επιλογή της θέσης αυτής λόγω έκθεσης της στους βόρειους ανέμους δεν είναι λογική μιας και σήμερα, υπάρχουν τα μέσα, η τεχνολογία άλλα και το παράδειγμα αντίστοιχων περιπτώσεων (πχ. Λιμάνι Ρεθύμνου.)
- Η αναβάθμιση του παλιού λιμένα του Αθηναίου ( μετά τα λιμενικά έργα που γίνονται τώρα) σε αμιγώς τουριστικό λιμάνι στο οποίο θα αποβιβάζουν μόνο κρουαζιερόπλοια (των οποίων οι επιβάτες που επιθυμούν να αποβιβαστούν θα πληρώνουν ακριβό τέλος αποβίβασης). Ακόμα θα επιβιβάζουν και αποβιβάζουν επιβάτες τα καΐκια και τα τουριστικά σκάφη που θα κάνουν εκδρομές στην καλντέρα, Τηρώντας τους όρους και τις προϋποθέσεις του θαλάσσιου πάρκου που προτείνουμε να δημιουργηθεί σε όλη την περιοχή της καλντέρας .
- Θα υπάρξει ειδικός χώρος άφιξης και αναχώρησης των πλοιαρίων που εξυπηρετούν την Θηρασία, καθώς και ειδική προβλήτα προμήθειας καυσίμων και φόρτισης μπαταριών ηλεκτρικών σκαφών αναψυχής (electric catamaran ).
- Ο δρόμος πρόσβασης προς το λιμάνι του Αθηναίου , μετά την επισκευή και υποστύλωση του να καλλωπισθεί με παρτέρια με φυτά και περιοχές στάσης για φωτογραφίες στις στροφές και όπου επιτρέπει το φάρδος του δρόμου. Οι περιοχές στάσης θα έχουν πέργκολα και παγκάκια (με διαμόρφωση που θα επιλεγεί μετά από πρόταση – διαγωνισμό). Το πότισμα θα γίνεται με την δημιουργία δεξαμενής που θα τροφοδοτείται με νερό της βροχής τον χειμώνα και με μικρό βιολογικό καθαρισμό , στην κορυφή της καλντέρας στον οποίο θα αποχετεύονται τα ξενοδοχεία και οι επιχειρήσεις της περιοχής.
- ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ.
Η Δημιουργία θαλάσσιου πάρκου Σαντορίνη και του φορέα διαχείρισης του το οποίο θα περιλαμβάνει την μεγαλύτερη έκταση της καλντέρας .
Ο Καθαρισμός βυθού και ακτών του πάρκου από πλαστικά, παλαιά δίχτυα και λοιπά ρυπογόνα στοιχεία.
Η Ανέλκυση, αξιοποίηση η η επιτήρηση ναυαγίων.
Πρόγραμμα εμπλουτισμού βυθού με θαλάσσια ζωή, αλιεύματα καθώς και διάσωσης της Ποσειδωνίας και άλλων φυσικών πόρων
Ορισμός επιτρεπόμενων χρήσεων και όρων λειτουργίας αυτών (αλιεία , τουρισμός, γεωλογία, ιστορία, οικολογία, ναυτιλία, ελλιμενισμός)
Απαγόρευση της παράκτιας επαγγελματικής αλιείας σε όλες τις ακτές του νησιού.
Η Φύλαξη και αστυνόμευση του πάρκου.
Οι λιμένες Αμμούδι, Αρμένη και Μανωλάς θα χρησιμοποιούνται μόνο για πλοία αναψυχής , ερασιτεχνικής αλιείας και μικρών παραδοσιακών καϊκιών . Τουριστικά πλοιάρια άνω των 12 ατόμων είναι υποχρεωμένα να χρησιμοποιούν τον γιαλό Φηρών, τον Αθηνιό η την Βλυχάδα . Στο Αμμούδι, Μπορούν να αποβιβάσουν με φουσκωτό 12 ατόμων max, εφ όσον δέσουν σε συγκεκριμένη απομακρυσμένη σημαδούρα .
Πρόγραμμα απαλοιφής χρήσης και καθαρισμός πλαστικών σε στεριά και θάλασσα
Πρωτοποριακό προγράμματος ανακύκλωσης με βαθμίδες gold, silver, bronze, (χαρτί, γυαλί, πλαστικό, αλουμίνιο, μαγειρικά λύπη , σαπούνια ) για επιχειρήσεις, με κίνητρα την αγορά των ανακυκλωμένων σκουπιδιών και την δωρεάν αποκομιδή από την επιχείρηση σε τακτικά διαστήματα, την έκπτωση δημοτικού φόρου για τους Gold ανακυκλωτές κλπ.
Προτείνεται η μεταφορά των σκουπιδιών σε άλλο σημείο ( ΠΧ Κρήτη) με ειδικό σκάφος και η διαχείριση των από εργοστάσιο καύσης , η άλλος μοντέρνο τρόπος διαχείρισης απορημάτων που δεν θα επιβαρύνει το περιβάλλον του νησιού.
Προτείνεται η απαγόρευση αγοράς και χρήσης για πλαστικά καλαμάκια , πλαστικές σακούλες και μικρών πλαστικών συσκευασιών hotel amenities.
Ετήσιο ( Νοέμβριος – Απρίλιος) εντατικό πρόγραμμα καθαριότητας και αποκομιδής μεγάλων αντικειμένων που έχουν εγ καταληφθεί σε δημόσιους χώρου ( αυτοκίνητα, παράνομες χωματερές , μπάζα , ξυλεία οικοδομής κλπ) με χρέωση των ιδιοκτητών και πώληση για ανακύκλωση
Εβδομαδιαίο πρόγραμμα καθαρισμού οδικών αξόνων με ειδικό όχημα συλλογής και προσωπικό ( semi manually )
Υποβρύχια προγράμματα καθαρισμού βυθού σε όλο το νησί ακόμα και εκτός ζώνης προστασίας θαλάσσιου πάρκου .
- ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΟ, ΚΡΟΥΑΖΙΕΡΑ.
Θεωρούμε ότι οι κυκλοφοριακές ρυθμίσεις (μονοδρομήσεις ) που έχουν εφαρμοστεί τα τελευταία χρόνια στην Οία και τα Φηρά, είναι λάθος.
Ο κεντρικός δρόμος της Οίας σε όλο του το μήκος, εκτός ενός σημείου , έχει ικανό φάρδος ώστε να εξυπηρετήσει συμβατικά αυτοκίνητα μέχρι 3 τόνους, εφαρμόζοντας όμως κανόνες και καταπολεμώντας το πραγματικό πρόβλημα, που είναι το αυθαίρετο παρκάρισμα επί του δρόμου.
Γι αυτό προτείνουμε την επαναφορά του κεντρικού δρόμου της Οίας από την διασταύρωση της Φοινικιάς έως το “φουρνί”, σε διπλής κατεύθυνση .
Σε όλο το μήκος του δρόμου θα δημιουργηθεί πεζοδρόμιο με εμπόδια για τα αυτοκίνητα και στις δυο πλευρές (όπου είναι δυνατόν), αφήνοντας για κυκλοφορία οχημάτων μόλις το απαραίτητο φάρδος ανά κατεύθυνση ώστε να μην μπορούν να παρκάρουν ούτε να κάνουν στάση τα αυτοκίνητα . Στην διαχωριστική διπλή γραμμή θα τοποθετηθούν πλαστικά κολονάκια σε όλο το μήκος του δρόμου. (
Θα απαγορεύεται αυστηρά η στάση και η στάθμευση επί του δρόμου , και στα δυο ρεύματα εκτός από τα σημεία drop on -drop off τα οποία θα πρέπει να είναι καθαρά σημασμένα με κίτρινη χιαστή διαγράμμιση σε όλη την επιφάνεια τους.
Στο μόνο σημείου που το φάρδος του δρόμου δεν αρκεί για διπλή κυκλοφορία ( Κάναβες Οίας ιδιοκτησία Χαϊδεμένου) θα τοποθετηθεί φανάρι ( κόκκινο – πράσινο ) με δυνατότητα ρύθμισης ανάλογα με την μεγαλύτερη κίνηση προς και από την πόλη.
Ο δρόμος θα χρησιμοποιείται αυστηρά από οχήματα μέχρι 3 tons δηλαδή μικρά φορτηγά και μίνι μπάς. Για τα μεγαλύτερα αυτοκίνητα θα απαγορεύεται η διέλευση και θα υποχρεούνται να χρησιμοποιούν τον δρόμο Φοινικιά – Παράδεισος και τον παραλιακό.
Ο δρόμος Φοινικιά – Παράδεισος θα παραμείνει μονόδρομος με την ίδια κατεύθυνση που έχει σήμερα , και ο δρόμος πλατεία Φοινικιάς – “Γαλήνη” – “Βαζαίος” θα μονοδρομηθεί με αυτή την κατεύθυνση ώστε να εξυπηρετεί τους κατοίκους της Φοινικιάς στην πρόσβαση τους προς την Οία.
Απαγορεύεται η πρόσβαση τουριστικών λεωφορείων, mini bus η άλλων αυτοκινήτων στον δρόμο προς Αμμούδι από την στροφή του ξενοδοχείου “epitome” μέχρι το λιμάνι. Στην στροφή των παλαιών ορυχείων θα δημιουργηθεί πάρκινγκ και σημείο drop on drop off και από εκεί μέχρι το λιμάνι η κυκλοφορία θα γίνεται με τρενάκια ηλεκτρικά (https:youtube/He0hoDyA2pE) με βαγόνια 12 ατόμων (τιμή εισιτηρίου 6 € για τους επισκέπτες ). Ο δρόμος πρόσβασης προς το λιμάνι του Αμμουδίου , προτείνεται μετά τον καθαρισμό, την επισκευή και υποστύλωση του να καλλωπισθεί με παρτέρια με φυτά και περιοχές στάσης για φωτογραφίες στις στροφές και όπου επιτρέπει το φάρδος του δρόμου. Οι περιοχές στάσης θα έχουν πέργκολα και παγκάκια σε διαμόρφωση που θα επιλεγεί μετά από πρόταση – διαγωνισμό . Το πότισμα θα γίνεται με την δημιουργία δεξαμενής που θα τροφοδοτείται με νερό της βροχής τον χειμώνα και με μικρό βιολογικό καθαρισμό , στην κορυφή της καλντέρας στον οποίο θα αποχετεύονται τα ξενοδοχεία και οι επιχειρήσεις της περιοχής.
Με τον ίδιο τρόπο προτείνεται να αντιμετωπιστούν και όλοι οι δρόμοι που έχουν πρόβλημα μποτιλιαρίσματος, όπως ο κεντρικός δρόμος Φηρών από το δημοτικό σχολείο μέχρι το παλιό κέντρο υγείας και από το παλιό κέντρο υγείας μέχρι την στροφή για την ανηφόρα του Ημεροβιγλίου κρατώντας σε αυτήν την περίπτωση την μονοδρόμηση αλλά αφήνοντας για κυκλοφορία οχημάτων μόλις το απαραίτητο φάρδος ώστε να μην μπορούν να παρκάρουν ούτε να κάνουν στάση τα αυτοκίνητα παρά μόνο στις ζώνες drop on – drop off και δημιουργώντας δεξιά και αριστερά, πεζοδρόμια με εμπόδια στο παρκάρισμα. Είναι απαραίτητη η αυστηρή αστυνόμευση από την δημοτική αστυνομία σε συνεργασία με εταιρία security σε όλο το μήκος των οδών αυτών, τις ώρες με επιβάρυνση κυκλοφορίας.
Προτείνεται η διαμόρφωσης των προϋποθέσεων για υπαίθρια πάρκινγκ αυτοκινήτων, τροχόσπιτων , κοντέινερ και σκαφών ( ιδιωτικά και δημόσια ) οι οποίες θα διευκρινίζουν το είδος περίφραξης, την σήμανση εισόδου – εξόδου κλπ.
Απαγόρευση κατάληψης δημοσίων αλλά και ιδιωτικών χωρών στάθμευσης από γραφεία ενοικιαζόμενων αυτοκινήτων, με οχήματα που δεν έχουν νοικιαστεί. Η στάθμευση επιτρέπεται μόνο στον ενδεδειγμένο γι αυτό το σκοπό χώρο που έχει δηλωθεί στην άδεια τους , ο οποίος εφόσον είναι υπαίθριος θα ακολουθεί τους όρους διαμόρφωσης και των άλλων αντίστοιχα χωρών πάρκινγκ.
Καμία παραχώρηση δημοσίου χώρου για χρήση πάρκινγκ ιδιωτών και επιχειρήσεων (πχ, κατοίκων μπροστά από τα σπίτια τους, επιχειρήσεων στην είσοδο) παρά μόνο για άτομα με ειδικές ανάγκες και μόνο για το αυτοκίνητο που τα εξυπηρετεί ( με αυτοκόλλητο ).
Απαγόρευση κυκλοφορίας πούλμαν άνω των 3 τόνων σε όλο το νησί, εκτός των κύριων αξόνων κυκλοφορίας Νέα οδός Οία – Αεροδρόμιο – νέο λιμάνι (Καρτεράδος) – Καμάρι ( σταθμός μετεπιβίβασης για αρχαία Θήρα ) – Αθηνιός ( σταθμός μετεπιβίβασης ) – Ακρωτήρι – Περίσσα.
Δημιουργία σταθμών μετεπιβίβασης στα σημεία ενδιαφέροντος όπου οι επισκέπτες των κρουαζιερόπλοιων αλλά και οι εκδρομείς, θα μετεπιβιβάζονται από τα πούλμαν σε ηλεκτρικά τρενάκια σταθερής τροχιάς για Οία (sunset), Αρχαία Θήρα, Ακρωτήρι ( excavations) και όπου αλλού κριθεί απαραίτητο.
Οι σταθμοί μετεπιβίβασης θα έχουν εγκαταστάσεις εξυπηρέτησης με καντίνα, τουαλέτες, υπαίθριο χώρο αναμονής με σκιά και πράσινο , και χώρο πάρκινγκ όπου τα πούλμαν θα μπορούν να παρκάρουν και οι ιδιώτες να αφήνουν τα αυτοκίνητα τους ώστε να χρησιμοποιούν μέσο σταθερής τροχιάς ( ηλεκτρικό τρενάκι ) για την πρόσβαση τους στο λιμάνι ( Αθηνιός , Αμμούδι ) εκτός από αυτοκίνητα που ταξιδεύουν (πχ για Θηρασία ) και προμηθευτές εμπορευμάτων των καταστημάτων του λιμανιού. Ακόμα επιτρέπεται η διέλευση αυτοκινήτων μέχρι 3 τόνους, που έχουν συγκεκριμένη θέση πάρκινγκ στον χώρο του λιμανιού , και μόνο για να πάνε στην θέση πάρκινγκ τους χωρίς ενδιάμεση στάση . Απαγορεύεται η χρήση της λιμενικής ζώνης για πάρκινγκ παρά μόνο για προσωρινή στάθμευση του μέσου σταθερής τροχιάς η των οχημάτων που ταξιδεύουν.
Προτείνεται η δημιουργία πλωτού σταθμού μετεπιβίβασης στην Θηρασία ( Μανωλάς) για την εξυπηρέτηση των κρουαζιερόπλοιων που θα σταματούν αρόδου εκτός του θαλάσσιου πάρκου, αλλά θα θέλουν να επισκεφτούν το θαλάσσιο πάρκο με ενδεδειγμένο εκδρομικό σκάφος (καΐκι, καταμαράν, κλπ). Ο σταθμός αυτός θα εξυπηρετεί και το μελλοντικό υδροδρόμιο το οποίο προτείνεται να δημιουργηθεί στην ίδια περιοχή.
Εντός της καλντέρας και μόνο στα ενδεδειγμένα σημεία θα δύνανται να εισέρχονται μέχρι 3 κρουαζιερόπλοια την ημέρα τα οποία θα χρεώνονται φόρο εισόδου στο θαλάσσιο πάρκο. Οι παραμονή τους μέσα στο θαλάσσιο πάρκο θα είναι αυστηρά ελεγχόμενη (απόβλητα, θόρυβος, σημεία στάσης σημεία μετεπιβίβασης επιβατών σε λέμβους κλπ) ώστε να μην δημιουργούν προβλήματα στο προστατευόμενο περιβάλλον.
Οι επισκέπτες από όλα τα κρουαζιερόπλοια που θα μπορούν να αποβιβάζονται στο νησί (Αθηνιός, Καρτεράδος) και να μεταφερθούν με λεωφορεία για εκδρομές, θα περιοριστούν σε 4000 την ημέρα και θα χρεώνονται με φόρο 3 ευρώ ανά άτομο (4.000 χ 3 χ 30 = 360.000 / μήνα) . Τα 80 τουριστικά λεωφορεία (4.000 / 50 = 80 ) θα προορίζονται για την επίσκεψη σε συγκεκριμένα σημεία του νησιού αναλογικά . (πχ. 15 στην Οία , 15 στο ακρωτήρι, 10 στην αρχαία θήρα, 10 στον πύργο, 10 στο Ημεροβίγλι, 10 στο καμάρι και 10 στην περίσσα.)
Οι επισκέπτες από τις κρουαζιέρες που επιθυμούν να επιβιβαστούν στον Γιαλό των Φηρών και να χρησιμοποιήσουν το τελεφερίκ θα περιορίζονται από την δυνατότητα μεταφοράς του τελεφερίκ. Θα χρεώνονται δε τον ίδιο φόρο των 3 ευρώ. Οι αναχωρήσεις τουριστικών λεωφορείων από τα Φηρά θα απαγορευθούν. Οι επισκέπτες αυτοί θα μένουν στα Φηρά, η θα μετακινούνται στο νησί με δικά τους μέσα (ενοικιαζόμενα αυτοκίνητα, λεωφορεία, private transfers (προσοχή στην πειρατεία) , οργανωμένες εκδρομές από τοπικά τουριστικά γραφεία ( τουριστικά λεωφορεία 50 θέσεων θα φτάνουν μόνο μέχρι την διασταύρωση του δρόμου Οίας – Αεροδρομίου)
- ΥΠΕΡ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΤΙΜΩΝ
Η Σαντορίνη σαν παγκόσμιος τουριστικός προορισμός και πληρώνοντας το τίμημα της επιτυχίας της, υποφέρει από το φαινόμενο του υπερτουρισμού. Αυτό δημιουργεί πολλά προβλήματα στους μόνιμους κατοίκους αλλά και τους επισκέπτες όχι από το γεγονός των πολλών επισκεπτών . Τα προβλήματα εμφανίζονται από τις κακές συνθήκες εφαρμογής κανόνων συντονισμού και την υπερσυγκέντρωση ανθρώπων σε συγκεκριμένα σημεία μία συγκεκριμένη στιγμή ( sunset στην Οία η το Ημεροβίγλι κλπ) η οποία δημιουργεί εκρηκτικές συνθήκες.
Παράλληλα η κακή μακροχρόνια πρόβλεψη της τουριστικής ανάπτυξης ώστε να δημιουργηθούν υποδομές που θα εξυπηρετήσουν τον μόνιμο πληθυσμό αλλά και τους επισκέπτες, εντείνουν το πρόβλημα . Θέματα, όπως η εύρεση λύσης στην αναμενόμενη και προϋπολογισμένη παραγωγή σκουπιδιών και η γενικότερη αντιμετώπιση του αποχετευτικού, θα πρέπει υπάρχουν όχι σαν προβλήματα αλλά σαν πρόκληση.
Αν όλα αυτά τεθούν άμεσα σε ένα ευρύτερο 10ετές αναπτυξιακό πλαίσιο κανόνων, θα αλλάξει η εντύπωση του φαινομένου του υπερτονισμού και θα κινηθούμε προς μια αέναη αναπτυξιακή πορεία.
Η απλοϊκή λύση της αύξησης των τιμών ( όσο αυξάνεται η ζήτηση , τόσο ανεβαίνουν οι τιμές ) είναι μεγάλο λάθος και υπονομεύει το μέλλον του νησιού, γιατί η κακή κατάσταση γίνεται και αδικαιολόγητα ακριβή. Οι επισκέπτες θεωρώντας ότι έρχονται σε μια “τουριστική παγίδα” , φεύγουν δυσαρεστημένοι και γίνονται κακοί εκπρόσωποι της Σαντορίνης στην χώρα τους . Σε συνδυασμό με τα social media όπου η πληροφορία ( και ιδιαίτερα η κακή πληροφορία ) διαδίδεται άμεσα , προτείνεται η ιδιαίτερη προσοχή και η αντιμετώπιση του σοβαρού αυτοί θέματος με άμεσες και ολιστικές λύσεις .
Η δεύτερη απλοϊκή λύση της μείωσης της τουριστικής δραστηριότητας και της στασιμότητας, μέσω απαγορεύσεων η περιορισμών, όπως είναι ο κορεσμός κλπ, είναι χειρότερη γιατί στρεβλώνει τις συνθήκες της αγοράς και δεν αφήνει χώρο στην ανάπτυξη νέων , μοντέρνων και άριστης ποιότητας επιχειρήσεων , πράγμα που θα έπρεπε να είναι το ζητούμενο .
Η μόνη λύση κατά τα φαινόμενα, είναι η επίτευξη ακριβών τιμών για τους κανόνες της παγκόσμιας αγοράς αλλά με παράλληλη βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών και υποδομών σε τέτοιο βαθμό που να είναι ολοφάνερο το value for money για τους επισκέπτες . Έτσι όλοι θα ξέρουν από πριν ότι έρχονται σε έναν ακριβό προορισμό όπου όμως αξίζει να πληρώσεις για να τον επισκεφτείς , θα εκτιμήσουν και θα σέβονται το μέρος και τους κατοίκους του και φεύγοντας θα τους μείνει η καλή ανάμνηση και το αίσθημα δικαιοσύνη που θα τους μετατρέψει αυτόματα σε ambassadors της Σαντορίνης στην χώρα τους.
Άλλωστε υπάρχουν παραδείγματα διαχείρισης τουριστικών τόπων έντασης, που θα μπορούσαν να λειτουργήσουν σαν παράδειγμα για εμάς, μιας και έχουν καταφέρει να είναι πολύ ακριβοί προορισμοί αλλά παραμένουν στις πρώτες θέσεις δημοφιλίας σαν παγκόσμιοι τουριστικά μέρη με επισκέπτες που ξανάρχονται κάθε χρόνο. Π.Χ. Στην Ιταλία ,Positano, Amalfi, Ravelo / Sorrento, Capri /Portofino, Cinque Terre.Στην Γαλλία , Saint Tropez /Cannes, Antibes / Cap-Ferrat, Eze.
Εν κατακλείδι, η μελέτη όλων των ανωτέρω μπορεί να συνδράμει καταλυτικά στην αναθεώρηση ζητημάτων για την επίλυση παγίων και ουσιαστικών προβλημάτων, όπου όλα μαζί είναι αυτό όλοι μας χρόνια λέμε… «η Σαντορίνη πάει στον αυτόματο».
Και πλέον δεν έχουμε άλλο διαθέσιμο χρόνο να σπαταλάμε στο όνομα του κέρδους το κύρος της Σαντορίνης. Ευχόμαστε και η νέα δημοτική αρχή να μελετήσει τις προτάσεις του ρεπορτάζ καθώς αυτές προέρχονται από λίαν γόνιμα μυαλά σοβαρών επιχειρηματιών που πραγματικά πονάνε αυτό το τόπο και που λόγω ταπεινοφροσύνης επιλέγουν το παρασκηνιακό χώρο.