Το σκοτεινό μονοπώλιο της AGB-Nielsen
- Καταγγελίες για ala-carte μετρήσεις τηλεθέασης.
- Γιατί μόνο μία εταιρία τηλε-μετρήσεων και όχι … περισσότερες;
- Η σύλληψη των επικεφαλής της AGB-Nielsen και η διαχείριση της Εισαγγελίας Πρωτοδικών.
του Βασίλη
ΚασιμάτηΣυνεχίζουμε το «οδοιπορικό» μας στα άδυτα της «Λεωφόρου της Απάτης» στη χώρα μας αποσαφηνίζοντας τις πρακτικές της ρεμούλας, αποκωδικοποιώντας τις μαγικούς θεσμούς του παράνομου πλουτισμού και της διαπλοκής, αποκαλύπτοντας τα όσα επιμελώς κρύβονται πίσω από φανταχτερές ταμπέλες και τους ιλουστρασιόν οργανισμούς.
Μετά τις Μ.Κ.Ο., τις χρηματοδοτήσεις κομμάτων και τις ληστρικές εργολαβίες, σειρά σήμερα έχει το «ιερό» τέρας, ο σύγχρονος τηλε-Μινώταυρος. Η εταιρία μετρήσεων τηλεθέασης, AGB-Nielsen.
- Είδος λειτουργίας: Μονοπώλιο.
- Κυρίαρχο συστατικό: Αδιαφάνεια.
Και παρόλο ότι «έχουν δει το φως» αμέτρητες καταγγελίες, εξακολουθεί να παραμένει στο απυρόβλητο.
«Αν απουσιάζει η δικαιοσύνη, τι άλλο είναι η πολιτική εξουσία, παρά οργανωμένη ληστεία;» είχε πει το 5ο αιώνα μ.Χ. ο Ιερός Αυγουστίνος .
Και η AGB-Nielsen επηρεάζει μονοπωλιακά τη πολιτική και κατ΄επέκταση τη κοινωνία μας, αφού κρατά σε καθεστώς ομηρίας τα τηλεοπτικά μέσα κυρίως εθνικής εμβέλειας.
Αφορμή για το ρεπορτάζ αποτέλεσε η προ ημερών σύλληψη των υπευθύνων της AGB-Nielsen κ.κ. Σπύρου Ζαβιτσάνου και Βασιλικής Γρηγοριάδου, έπειτα από μήνυση του ανεξάρτητου βουλευτή Αχαΐας και προέδρου του Χριστιανοδημοκρατικού Κόμματος Νίκου Νικολόπουλου, κατά της διοίκησης της εταιρείας μέτρησης τηλεθέασης AGB-NIELSEN, ζητώντας μέσω των δικηγόρων του κ.κ. Αγαπηνού και Φάρου, να κινηθεί η αυτόφωρη διαδικασία. Η μήνυση υπεβλήθη στην Εισαγγελία Πρωτοδικών Αθηνών.
Σε απευθείας επικοινωνία που είχαμε με τον Βουλευτή Αχαΐας μας είπε ότι, «Προέβην στη μήνυση ώστε να διαπιστωθεί πρώτα αν υφίστανται τα καταγγελλόμενα για χειραγώγηση της κοινής γνώμης αφού η εκ προθέσεως διαφθορά και η απατηλή έκδοση μετρήσεων τηλεθέασης προς όφελος ορισμένων τηλεοπτικών μέσων έναντι άλλων, στοιχειοθετεί τα εγκλήματα της απάτης σε κακουργηματικό βαθμό, της νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματική δραστηριότητα και της απάτης σε βάρος του Δημοσίου, όταν πρόκειται για Κρατική Διαφήμιση. Όμως από την Εισαγγελία αποφασίστηκε να ακολουθηθεί προκαταρκτική έρευνα και όχι αυτόφωρη δικαστική διαδικασία».
Η θέση της Εισαγγελίας Πρωτοδικών σαφώς και προκαλεί, αφού το τελευταίο διάστημα έχουν δημοσιευτεί «τόσα-όσα» θα χρειαζόταν ένας εισαγγελέας ώστε να προβεί σε άμεση δικαστική διερεύνηση και όχι σε εξέταση ρουτίνας. Άλλωστε το ζήτημα αυτό αποτελεί μείζον εθνικό θέμα.
Συγκεκριμένα, ο Νίκος Νικολόπουλος κατέθεσε τη μήνυση επικαλούμενος μονοπωλιακή στρατηγική κατά τη μέτρησης της τηλεθέασης στην Ελλάδα, ζητώντας να διαπιστωθεί αν χειραγωγείται με πρόθεση η κατανομή διαφημιστικού χρόνου στους τηλεοπτικούς σταθμούς. Για το ίδιο θέμα κατέθεσε ερώτηση και στη Βουλή: « Προτίθεστε να βάλετε τέλος στο μονοπώλιο των αυθαίρετων μετρήσεων τηλεθέασης της AGB-NIELSEN ή θα συνεχίσετε και εσείς, όπως όλοι οι προκάτοχοί σας, να μοιράζετε αλόγιστα και ανεξέλεγκτα το χρήμα της κρατικής τηλεοπτικής διαφήμισης ανά τηλεοπτικό μέσο;»
Αναπάντητο ερώτημα παραμένει το γεγονός, ότι τόσα χρόνια καμία άλλη εταιρία δεν απέκτησε δικαίωμα μέτρησης της τηλεθέασης. Ερώτημα που εγείρει οργή και προκαλεί ακόμα και τα κοινωνικά ήθη. Αντιδεοντολογική και άσκοπη διαιώνιση μιας κριτικής τηλεοπτικής φαυλότητας;
Ο τρόπος που λειτουργεί η ΑGB-Nielsen είναι απλός και τον αναλύουμε με πρόζα.
Επιλέγουν τυχαία νοικοκυριά και τοποθετούν μηχανάκια τα οποία παρεμβάλλονται μεταξύ του τηλεοπτικού δέκτη και της κεραίας και έτσι υποτίθεται ότι αποτυπώνουν τις επιλογές του τηλεθεατή. Και λέμε «υποτίθεται», καθώς ο τηλεθεατής αυτός δεν αμείβεται για τη παροχή των δεδομένων του και κυρίως δεν υποχρεούνται να έχει το μηχανάκι μέτρησης … καν σε λειτουργία.
Γνωστές και οι λίαν πρόσφατες καταγγελίες του τηλεοπτικού σταθμού εθνικής εμβέλειας “Ε” για αποτελέσματα μετρήσεων από περιοχές όπου τη συγκεκριμένη ώρα και μέρα είχαν «μπλακ-άουτ».
Επίσης, σε παλαιότερη εισαγγελική έρευνα είχε προκύψει ότι οι μετρητές της AGB, είτε σε πολλές περιπτώσεις δεν λειτουργούσαν, είτε όπως προκύπτει και από το δημοσίευμα της εφημερίδας «ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ», δεν είχαν αλλάξει «χέρια» όπως προστάζει ο νόμος σε διάστημα από 2 έως 6 μήνες, ενώ προέκυψε ότι υπήρχαν χρήστες που είχαν μετρητές ακόμη και για οκτώ (8 !!!) χρόνια. Από την εισαγγελική έρευνα προέκυψε ότι ανάμεσα σε όσους είχαν μετρητές εντοπίστηκαν και υπάλληλοι τηλεοπτικών σταθμών, κυρίως τότε του MEGA ή και στενά συγγενικά τους πρόσωπα. Ενώ σε κάποιες από τις λίστες με τα ονόματα και τα πλήρη στοιχεία των τηλεθεατών με εγκατεστημένους μετρητές, που είχαν διαρρεύσει από την AGB βρίσκονταν ακόμα και σε εμπλεκόμενες διαφημιστικές εταιρείες!
Αξίζει να σημειώσουμε ως παράδειγμα είναι ότι κατά τη διάρκεια του δικού μας ρεπορτάζ ανακαλύψαμε ότι στο Ρέθυμνο της Κρήτης είχαν τοποθετηθεί 16 μηχανάκια! Και με 16 μηχανάκια μέτρησης που κάποια δεν είναι καν στη «πρίζα», βγάζουν μετρήσεις για έναν ολόκληρο νομό των 135.000 κατοίκων. Μ΄αυτά και μ΄αυτά, καθίσταται σαφές ότι τα νούμερα τηλεθέασης απορρέουν κατά το δοκούν.
Κι όμως, βάση αυτών των μετρήσεων μοιράζεται η διαφημιστική πίτα, μεγάλο μέρος της οποίας είναι και κρατική. Κοντολογίς, όσοι ανήκουν στο σύστημα και υπηρετούν τη διαπλοκή καθ΄οιοδήποτε τρόπο κερδίζουν.
Όσοι αντιδρούν ή δεν ανήκουν στο «μαντρί», μένουν απ΄έξω. Και έτσι απλά διαιωνίζεται η διαπλοκή, διανθίζεται η ρεμούλα, αφού όσο κι αν προσπαθήσει ένα «άλλο» ενημερωτικό μέσο να βγάλει κι αυτό «φωνή» στα ερτζιανά (τηλεόραση ή ραδιόφωνο), θα αποτύχει λόγω του γεγονότος ότι οι διαφημιστικές εταιρίες (στο κόλπο κι αυτές) δεν θα του δώσουν ποτέ κανένα πελάτη, αφού δεν θα έχει τις ανάλογες μετρήσεις.
Τι κι αν γίνει πρόσκαιρα δημοφιλές, η διάρκεια ζωής του θα είναι εντελώς βραχεία, αφού χωρίς «ταμείο» το εγχείρημα αποτυγχάνει εν τη γενέσει του!
Και υπό αυτό το πρίσμα, ο λαός βγαίνει εντελώς ζημιωμένος.
Επομένως, είναι πρόδηλο ότι πρόκειται για ένα ζήτημα μείζονος σημασίας το οποίο σχετίζεται με την εκ βάθρων διάρθρωση ολόκληρης της τηλεοπτικής αγοράς, χιλιάδων θέσεων εργασίας, εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ και πολύ σημαντικού τμήματος του Εθνικού Προϋπολογισμού!
Αυτά τα γνωρίζουν όλες ανεξαιρέτως οι Ελληνικές κυβερνήσεις οι οποίες είναι κι αυτές σε καθεστώς ομηρίας, καθώς αποτελούν κι αυτές ένα κρίκο της δόλιας αυτής αλυσίδας, αλλά και συνυπεύθυνες αφού αντί να βάλουν τέλος στο μονοπώλιο των αυθαίρετων μετρήσεων τηλεθέασης της AGB-NIELSEN όλα αυτά τα χρόνια, προτίμησαν να συμβιβαστούν με αποτέλεσμα να μοιράζουν αλόγιστα και ανεξέλεγκτα, το χρήμα της κρατικής τηλεοπτικής διαφήμισης ανά τηλεοπτικό μέσο.
Ακόμα και η παρουσία κομματικών στελεχών σε ραδιο-τηλεοπτικά πάνελ δρομολογείται βάση αυτών των κίβδηλων αποτελεσμάτων των ψευδο-μετρήσεων Εξού και η χειραγώγηση του κοινού!
Τα κανάλια που υποκύπτουν είναι και υποχρεωμένα να παρουσιάζουν τις στημένες δημοσκοπήσεις, να ανεβάζουν και να κατεβάζουν πολιτικές πρακτικές και να αλλοιώνουν εν γένει την ίδια την καθημερινότητα του Έλληνα πολίτη. Θα το ονόμαζε κανείς, τηλεοπτική μαφία. Εκτιμούμε, ότι όρος αυτός … ίσως να΄ναι και εντελώς επιεικής.
Ιστορικό
Η εταιρεία AGB-NIELSEN, που προήλθε το 2004 από τη συγχώνευση της AGB Group και της Nielsen Media Research International, λειτουργεί μονοπωλιακά στον τομέα μέτρησης της τηλεθέασης στην Ελλάδα, ήδη ως AGB από το 1988, παρέχοντας τα στοιχεία τηλεθέασης, μαζί με τα εξειδικευμένα λογισμικά και την τεχνογνωσία για την ανάλυση τους.
Η εταιρεία AGB, μεσούσης σχετικής εναντίον της εισαγγελικής έρευνας, εξαγοράστηκε το 2004 από τη ΝIELSEN, αφού πρώτα αυτή είχε επιχειρήσει από μόνη της να δημιουργήσει μια δεύτερη, ανταγωνιστική εταιρία μετρήσεων στην ελληνική αγορά, που όμως απέτυχε ως εγχείρημα, επειδή δεν τη στήριξαν οικονομικά ως πελάτες οι περισσότεροι τότε τηλεοπτικοί σταθμοί και οι διαφημιστικές εταιρείες. Η NIELSEN είναι μια παγκόσμια εταιρεία πληροφοριών και μέτρησης με ηγετική και δεσπόζουσα σήμερα θέση στην ελληνική αγορά, όσον αφορά το μάρκετινγκ και την ενημέρωση των καταναλωτών, τη μέτρηση τηλεθέασης της τηλεόρασης και άλλων μέσων ενημέρωσης, τη συλλογή και ανάλυση on-line πληροφοριών, τις μετρήσεις ασύρματων τηλεπικοινωνιών και κινητής τηλεφωνίας και τα σχετικά στοιχεία, με παρουσία σε περίπου 100 χώρες και με τα κεντρικά της γραφεία στη Νέα Υόρκη των ΗΠΑ.
Ε.Ε.Ε.Τ.
Σημαντικό ρόλο σε όλα αυτά παίζει και η Ε.Ε.Ε.Τ. (Επιτροπή Ελέγχου Έρευνας Τηλεθέασης), η οποία μεταξύ άλλων, υποτίθεται ότι ελέγχει και τη διαδικασία τηλεθέασης μέσω επιτροπών και ειδικών κλιμακίων. Αν μελετήσει όμως κανείς τι είναι η ΕΕΕΤ θα βγάλει πολλά συμπεράσματα για όλα τα ανωτέρω. Καταρχήν να αναφέρουμε ότι σε επικοινωνία μας με την ΕΕΕΤ σχετικά με το είδος του νομικού προσώπου, μας ανέφεραν ότι είναι «Αστική Μ.Κ.Ο. ιδιωτικού δικαίου». Κοντολογίς, ιδιώτες και … να πάλι οι Μ.Κ.Ο. μπροστά μας!
Άλλωστε το΄χουμε γράψει πολλές φορές εδώ, «η Λεωφόρος της Απάτης» περνά συχνά-πυκνά από τις Μ.Κ.Ο. ή τα 150 (!) Ελληνικά πολιτικά κόμματα. Και για αυτά τα δύο… λεφτά υπάρχουν!
Επί του πρακτέου, στην ΕΕΕΤ, που έχει συσταθεί από το 1992, μετέχουν οι τηλεοπτικοί σταθμοί, η Ένωση Διαφημιστικών Εταιρειών Ελλάδος (ΕΔΕΕ), ο Σύνδεσμος Διαφημιζομένων Ελλάδος (ΣΔΕ), και ο Σύλλογος Εταιρειών Δημοσκοπήσεων και Έρευνας Αγοράς (ΣΕΔΕΑ) ενώ, στην Επιτροπή Ελεγκτών που ορίζεται από την ΕΕΕΤ, μετέχουν Έλληνες και αλλοδαποί εμπειρογνώμονες.
Συνεπαγωγικά οδηγούμαστε στο ασφαλές αλλά και συνάμα εξοργιστικό συμπέρασμα ότι ο έλεγχος φερεγγυότητας της τηλεθέασης στην Ελλάδα – δηλαδή της AGB Nielsen – δεν βρίσκεται στα χέρια κάποιου κρατικού οργάνου όπως θα φανταζόταν ο πολίτης ενός ευνομούμενου κράτους αλλά στην αρμοδιότητα των άμεσα εμπλεκόμενων – και γιατί όχι διαπλεκόμενων (!) – ιδιωτικών οργανισμών.
Κανάλια, διαφημιστικές εταιρίες και δημοσκόπους! Και εδώ κολλάνε λογής-λογής Ελληνικά γνωμικά. Γιάννης πίνει-Γιάννης κερνάει. Βρήκε ο Φίλλιπος των Ναθαναήλ. Κύλησε ο τέντζερης και βρήκε το καπάκι.
Κι εδώ πραγματικά ξεδιπλώνουμε το κουβάρι της υπόγειας διαδρομής. Αυτής που οι περισσότεροι αναρωτιούνται: «μα καλά… πως;».
Το μόνο σίγουρο είναι ότι «δουλειά» δεν γίνεται. Αυτός είναι και ο λόγος που ενώ έχουν διατυπωθεί σωρεία καταγγελιών, όλες ανεξαιρέτως καταλήγουν στο δικαστικό καιάδα.
Ευκαιρίας δοθήσεις, θα αναφερθούμε και σε ένα παράλληλο ζήτημα διαπλοκής που αφορά προσφάτως προγενέστερα δημοσιεύματά μας σχετικά με τις Μ.Κ.Ο. και που έχει άμεση σχέση με τα ανωτέρω.
Η διαφημιστική πίτα των Μ.Κ.Ο.
Έχετε αναρωτηθεί γιατί στα – επτά εκ των οκτώ – κανάλια εθνικής εμβέλειας κανείς δεν μιλάει για το τεράστιο «πάρτι» των Μ.Κ.Ο.;
Η απάντηση ελλοχεύει στο γεγονός ότι η μία στις τρεις διαφημίσεις πλέον στη μεταμεσονύκτια ζώνη και η μία στις έξι στην απογευματινή ζώνη αφορούν κάποια Μ.Κ.Ο. Και ως κοινό μυστικό, υπάρχει εντολή από καναλάρχες: «μη μιλάτε για ΜΚΟ, είναι πελάτες μας»!!
Όλες αυτές οι διαφημίσεις για πρόσφυγες, ναρκομανείς, αδέσποτα, αναξιοπαθούντες, χελώνες, κλπ κοινωνικά μηνύματα, δεν αφορούν κάποια κρατική κοινωνική πολιτική όπως οι περισσότεροι νομίζουν αλλά ο διαφημιζόμενος είναι Μ.Κ.Ο. και το κονδύλι (budget) είναι κρατικά λεφτά. Από τα δικά μας! (Είναι πολλά τα λεφτά Άρη).
Κι αυτό γίνεται διότι στη γενικότερη χρηματοδότηση των Μ.Κ.Ο. ενέχει διαφημιστικό κονδύλι. Και η «πίτα» διανέμεται βάση των τηλε-μετρήσεων της AGB-Nielsen!
Έτσι και τα κανάλια… σιγή ασυρμάτου και όλοι οι εμπλεκόμενοι, ευχαριστημένοι και χορτάτοι.
Με τσι γειές μας…